#1
|
||||
|
||||
Motor blaast
Hallo,
Als ik een tijdje rondrijd, of wanneer het warm is zoals vandaag, begint de motor (ik neem aan de radiator) van de Jetta te blazen na een gegeven moment. Toen ik deze auto kocht, zei de verkoper dat dit normaal was (na de testrit begon hij ook te blazen toen de motor uit lag). Als het normaal is, vind ik het niet erg. Maar is het normaal? De temperatuurmeter stond daarnet iets over het middenste streepje. Afgelopen dinsdag ben ik ook naar de stad geweest met de Astra van m'n ouders, en we moesten heel lang rondrijden tegen dat we parkeerplaats vonden (alles bezet vanwege festiviteiten), en opeens stond de temperatuurwijzer op 100 graden en begon de motor ook te blazen. Toen ik dit achteraf vertelde thuis, zei m'n vader dat je in dat geval de verwarming helemaal open moet gooien, zodat de motor z'n warmte kwijt kan (anders kan de motor kapot gaan). Dus vandaar m'n vraag, omdat ik de motor van de Jetta natuurlijk niet wil kapotblazen.
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily) '90 BMW E30 318is (fun fun fun) |
#2
|
||||
|
||||
kachel open gooien is altijd een goede optie, maar in principe is het aanslaan van de fan geen probleem. Daar is dat ding voor.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
||||
|
||||
Daarnet had ik ook de kachel opengegooid, voor de zekerheid.
Gezellig als 't zowat 30 graden is. Hebben andere Golf 1 / Jetta 1 rijders dit ook voor dan?
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily) '90 BMW E30 318is (fun fun fun) |
#4
|
||||
|
||||
Alleen als ik problemen had; thermostaat kapot, radiateur verstopt, temperatuurschakelaar kapot.
Als alles technisch in orde is moet bij normaal autorijden je eigenlijk geen last hebben kvs dat veel te warm wordt, de fans zullen het altijd wel op ongeveer 90 graden kunnen houden. Ook als je een tijdje door de stad rijdt/voor het stoplicht staat
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
||||
|
||||
ik zie ook geen problemen. z'n tempmeter zat net over het midden. precies het punt dat de fan aanslaat.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#6
|
||||
|
||||
Bij mij slaat hij ook aan op warme dagen, tempratuur staat vaak voor het midden, hoor het vaak als ik hem in de garage rijd en uit zet. Klinkt niet als een direct probleem.
Zou met de kachel gaan reageren als de tempratuur doorslaat naar ver voorbij het midden. je kan natuurlijk even kijken of je voldoende koelvloeistof hebt. Soms is het na 20 jaar ook wel eens verstandig het gewoon te vervangen . NASH
__________________
If assholes could fly, my work is an airport |
#7
|
||||
|
||||
Doodnormaal, doet mijne ook, verwarming opzetten moet niet, das een te grote marteling bij dit weer, de fan staat er met een reden op
|
#8
|
||||
|
||||
Zou het ook kunnen dat het aan de koelvloeistof ligt?
Gisteren bij het rijden pinkte het lichtje van de temperatuurmeter soms voor een paar seconden.
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily) '90 BMW E30 318is (fun fun fun) |
#9
|
||||
|
||||
Peil te laag? dat blazen doet elke golf/jetta
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#10
|
||||
|
||||
Meestal gaat bij iets van 88 graden de thermostaat open en dan bij 96 graden de fan aan of zo.
Idee erachter is dat de temp rond de 90 draden moet blijven, da's de ideale temperatuur. Wordt die warmer dan gaat die bijkoelen dmv de ventilator en ja die hoor je. Die kan trouwens ook nog even blijven draaien als de motor al uit is.
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#11
|
|||
|
|||
van mijn beide mk1-tjes komt de temp over het midden en ik ondervind geen enkel probleem. De ene is een 1,6 carb en de ander een 1,8 16v kr. Dat blazen doet ie als de sensor vindt dat de koelvloeistof te heet is, meestal een graad of 89/90......
Om je koeling iets beter te laten werken kun je ervoor kiezen om een thermostaat te plaatsen die iets eerder opengaat en een temp-sensor te plaatsen die bij een lagere koelvloeistoftemp de fan inschakeld........ maar ik zou me nergens zorgen om maken....... tenzij je stoom onder de kap vandaan ziet komen :P |
#12
|
||||
|
||||
Haha ok. Wel spijtig dat er geen cijfers staan op de temperatuur meter bij mij (enkel streepjes).
M'n ouders willen per sé dat ik naar de garagist ga om dat na te laten kijken, maar als het normaal is, zou het dus nutteloos zijn. Waar ik wel eens voor zou moeten langsgaan is voor de remmen, je moet echt heel het rempedaal induwen voor hij een beetje begint te remmen... Trouwens, hoeveel liter benzine kan er eigenlijk in een (Jetta) tank? 40 liter, of 36?
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily) '90 BMW E30 318is (fun fun fun) |
#13
|
|||
|
|||
dan zou ik eens beginnen om de remvloeistof te controleren en de remmen ontluchten.
Wielremcylinders aan de achterzijde willen nog wel eens lekken. Geen idee hoeveel brandstof erin gaat...... als ie maar rijdt |
#14
|
|||
|
|||
Remvloeistof (laten) verversen doet ook veel heb ik ervaren (maar mijn Jetta had toen ook 5 jaar stilgestaan, misschien maakt dat ook verschil).
tank is ong. 40 liter. |