![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Vandaag de nieuwste uitbreiding van het wagenpark opgehaald, er moest en zou weer een Jetta komen en die is er nu dus ook
![]() Het gaat om een 13i uit 1991, met het volgende probleem : De auto rijdt in principe redelijk goed, alleen soms houdt hij in, alsof er iemand zachtjes op de rem trapt of dat de benzine op is ofzo... Stationair is erg slecht, voor het stoplicht schommelt de auto tussen de 1200 toeren en uitvallen (wat hij NET niet doet) en als je dan weg wil rijden stottert hij ook behoorlijk. Nu ben ik zelf redelijk a-technisch en het enige waar ik aan kan denken is mischien een vacuum probleem ofzo.... Heb dit vroeger ook wel eens met een GTI gehad, toen was het geloof ik het gasklephuis of de stappenmotor. Iemand bekend met dit soort problemen, of komt dit vaker voor ? (de auto heeft trouwens pas 139 dkm gelopen en heeft 1000 km terug een koprevisie gehad ivm kapotgelopen distributie). |
#2
|
||||
|
||||
![]() Mijne deed dit ook. Ik heb het zelfde blok in de Golf.
Ik heb toen de bougies schoon gemaakt en de kabels vervangen door nieuwe. De rotor en verdeelkap waren ook slecht, dsu daar heb ik even een set op gezet die ik nog had liggen. Daarna liep ie al wat beter, maar de bougies moet ik nog even vervangen voor nieuwe. Het leek voordat ik dit gedaan had alsof de motor was aan het verzuipen als je een beetje doortrok en het gas wat verder in trapte. Stationair wil ie eigenlijk liever afslaan dan lopen, net als bij jou. Vervangen die zooi zou ik zeggen. Het kost niet zo ontzettend veel werk, en het zijn allemaal delen die aan slijtage onderhevig zijn en vroeg of laat er toch uit moeten.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#3
|
|||
|
|||
![]() Bij gas intrappen loopt hij wel redelijk goed, grootste probleem is eigenlijk stationair en met wegrijden...
Maar ja, dingetjes als bougies, rotor, verdeelkap enz vervangen kan nooit kwaad en kost inderdaad niet alles dus dat ga ik volgende week in elk geval toch al doen. Verder geen dingetjes bekend specifiek bij deze blokjes ? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Zo is het bij mij ook. Stationair hapert ie, en loopt ie op drie cilinders. Als je dan een beetje gas geeft gaat ie weer heel lekker lopen.
Eerder was het verder in de toeren alsof ie verzoop. Dit was verholpen door het vervangen van de kabels en verdelerkap plus rotor. De bougies moet ik nog steeds even doen, en daarna verwacht ik eigenlijk dat ie stationair ook weer goed gaat lopen.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#5
|
|||
|
|||
![]() je kunt ook eens alle vacuumslangen nalopen en op die dikke slang naar de luchthoeveelheidsmeter zit onderaan een stuk slang wat weer in die dikke slang zit,als die kapot is of poreus doet die ook rare dingen
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Net even bezig geweest, vacuumslangetjes nagekeken en waar het twijfelachtig was vervangen.
Verder de bougie's even er uit gehad, deze waren helemaal zwart dus even vervangen voor een setje gebruikte die ik nog had liggen. Trouwens, als de auto koud is loopt hij eigenlijk perfect. Als hij warm word dan begint de ellende, gaat dan inhouden en bij stoplichten sputteren tussen 0 en 1000 toeren op de teller... Het lijkt dan inderdaad of hij op 3 cilinders loopt (en dat is waarschijnlijk ook zo), en als je dan gas geeft loopt hij weer even goed.... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Als hij koud is staat de choke aan, dan loopt ie dus niet zo laagtoerig als stationair met warme motor.
![]() Je kunt het testen door gewoon met lopende motor eens een bougiekabel los te halen. Herhaal dit met alle 4 de kabels. Waarschijnlijk merk je verschil bij het uittrekken van 1 van de 4 kabels geen verschil. Dan weet je dus gelijk welke niet mee werkt.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#8
|
||||
|
||||
![]() of een luchtmassameter die wil ook nog wel eens stuk gaan
__________________
Rachistorie |
#9
|
|||
|
|||
![]() Vandaag weer het een en ander vervangen, nieuwe bougie's + kabels, verdeelkap en rotor en gasklephuis schoongemaakt.
Helaas niks geholpen, auto loopt nog net zo slecht en gaat ook steeds slechter lopen. Gaat steeds meer inhouden en stationair is zo mogelijk nog slechter... De luchtmassameter zit toch bij het gasklephuis, kan die ook oorzaak zijn van beroerd lopen ? Mijn monteur gebeld en die denkt aan een brandstofprobleem (te veel of te weinig brandstof wat ook de zwarte bougie's kan verklaren). |
#10
|
||||
|
||||
![]() heb je ook eventueel zwarte rook uit de uitlaat als die inhoud bij gasgeven ? teken van teveel brandstof. bij te weinig brandstof misschien brandstofpomp, verstopte benzinefilter of injectoren die vervuild zijn.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |
#11
|
|||
|
|||
![]() Zwarte rook is me nog niet opgevallen, wel dat het eindpijpje van de uitlaat vandaag al een beetje zwart was terwijl ik de auto gisteren gewassen heb....
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Trek de lambda-sonde eens los, de stekkerverbinding zit recht aan het inlaatspruitstuk.
Zwarte bougies = te rijk mengsel. Luchtmassameter zit op de luchtfilterkast. Controleer of de klep die hier in zit soepel te bewegen is. Vanaf deze meter moet alles luchtdicht zijn, anders trekt de motor valse lucht. Verder controleren of alle kabelverbindingen in orde zijn, en de massapunten even loshalen en schoonmaken. Zit ook nog eentje rechts aan het inlaatspruitstuk, aan het beugeltje geschroefd waar ook onder andere de stekkerverbinding van de lamdasonde in geklemd zit.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Ik denk aan een kapotte lambda, voornamelijk omdat ie koud wel goed rijd, en warm niet. Met koude motor wordt de LMM voornamelijk gebruikt om het mengsel te bepalen, met warm de lambda.
Als hij onder deellast slecht presteert en onder vollast gewoon mooi loopt is het zeker je lambda! dus bij constante snelheid moeilijk lopen, maar bij accelereren gewoon goed lopen, netekend een slechte lambda in de meeste gevallen. Trek de stekker van de lambda maar eens los, als de auto nagenoeg hetzelfde loopt is die dus stuk. Heb hetzelfde gehad met mijn polo namelijk.
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#14
|
|||
|
|||
![]() Vandaag dus de stekker van de lambda los gehaald en.... de auto loopt nu perfect, rijdt zonder te stotteren en stationair ook netjes (alleen iets te hoog).
Kan ik zo'n ding gewoon bij de dealer halen en iemand een idee wat zoiets kost ? Is dat zelf te vervangen of gaat dat niet zonder brug ? |
#15
|
||||
|
||||
![]() lambda kost 120euro en ja is wel redelijk te doen
__________________
Rachistorie |
#16
|
|||
|
|||
![]() OK morgen ff een bestellen dan, meteen een nieuwe radiateur want deze is ook lek en dan heb ik zaterdag weer iets te doen !
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Geen dank
![]() Mooi dat je het gevonden hebt! Ik heb destijds ook flink lopen zoeken en rommelen.
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#18
|
|||
|
|||
![]() Klopt helemaal: lambda los = hoger stationair door rijker mengsel.
Lambda kan veeeel goedkoper via bijvoorbeeld ebay.de Of een universele van een goed merk waaraan je alleen de draden even dmv solderen moet doorverbinden met de huidige stekker.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#19
|
|||
|
|||
![]() Vandaag de auto opgehaald bij de garage en loopt nog steeds bagger.
Hij heeft hem wel iets afgesteld nog maar is nog steeds niks. Lambda schijnt toch niet de oorzaak te zijn, maar "waarschijnlijk" de ontstekingsvervroeger die zijn werk niet meer doet. Hierdoor krijgt volgens de monteur de lambda een verkeerde waarde door en loopt hij zo slecht. Morgen maar weer naar de dealer dus voor wat parts..... |
#20
|
|||
|
|||
![]() Dealer had de vervroeger niet liggen, dus op de sloop maar een complete ontsteking gekocht. De auto rijd nu met de lambda aangesloten een stuk beter, zonder inhouden en stotteren. Maar bij koppeling intrappen voor bv stoplicht zakt het toerental weer helemaal in...
Even gasgeven en hij loopt weer even 1000 toeren en dan gaat hij weer naar beneden. Kan het zijn dat hij niet netjes 1000 toeren blijft lopen omdat de ontsteking nog afgesteld moet worden of moet ik toch nog verder zoeken ? |