Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-11-2009, 23:00
adriw adriw is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 2
Default olielekkende turbo 1.6 td motor.

Hallo,ben nieuw hier,en ik heb een vraag over de turbo van de 1.6 td motor,in mijn geval de JX motor.Deze motor zit ook in vele golf 2 modellen,vandaar.

De motor trekt prima,rookt niet idioot,en de roetmeting verleden week was ook oke(1).Er lekt echter olie in de uitlaat pijp,druppels komen er uit bij de demperflens. Dit is ook het geval bij de uitlaatflens aan de turbo.

Olie uit de tubo dus,en uitlaatzijdig.Dacht direct aan een andere te monteren,maar kreeg van een turbo rev. bedrijf het advies eens goed naar de carterontluchting te kijken.Nu is mijn vraag,waar zit dat precies?En zit daar nog een membraanklepje of zo tussen? En hoe veroorzaakt een verhoogde cartedruk lekkage aan de turbo??? Kon ook een verleten motor zijn zei men,maar hij klinkt en trekt prima.

Kan er nog iets anders zijn dat ik eerst na moet kijken,voor ik een andere turbo aanschaf? De motor is er pas uit geweest voor bakrevisie..... groet,A
Reply With Quote
  #2  
Old 12-11-2009, 23:12
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by adriw
De motor is er pas uit geweest voor bakrevisie..... groet,A

Was het niet handiger geweest als je de bak eruit had gehaald voor die revisie...!?

Als ik me niet vergis, zit de carterontluchting boven op de kleppendeksel. Controleer die maar eens of die dicht zit.
Bij verhoogde carterdruk moet de overdruk er ergens uit, bij jou blijkbaar in de uitlaat. Wat op zich raar is, want heb je geen last van blauwe rook? Als je genoeg vermogen hebt, is de turbo zowiezo niet kapot (ter controle, haal je luchtfilter eraf en hou je hand ervoor wanneer je de gashendel iets open trekt. Dan moet ie gewoon flink aanzuigen).
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 12-11-2009, 23:14
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Je kan de turbo ook controleren op as speling teveel speling is niet goed majah dat lijkt me logisch. Kan het niet je kleppendeksel pakking zijn dat het van achter weglekt naar beneden toe
Reply With Quote
  #4  
Old 12-11-2009, 23:28
adriw adriw is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 2
Default bedankt

bedankt voor de tips tot zover.klepdekselpakking is droog,en zal ook eens goed aan dat asje voelen.Bus gekocht met kapotte bak,en zo snel mogelijk de bak gereviseerd.....Ook ontluchting zal ik nakijken.

groet,Adri.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-04-2010, 21:52
TurboRocco's Avatar
TurboRocco TurboRocco is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 67
Default

hoeveel speling mag zo"n turbo hebben eigenlijk?
__________________
Groeten Christian.
www.vwscirocco.tk

Aerodynamik ist was für Leute die keine Motoren bauen können.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-04-2010, 22:03
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

De olie uit de turbo stroom drukloos retour naar het carter,zodra de carterontluchting verstop zit is dit niet mogelijk.
De carterdruk word dan zo hoog dat de olie niet meer terug wil stromen, en er dus via de as van de turbo er uitgeperst word.

Dus de carterontluchting (slang op het kleppendeksel) en ook de retourleiding van de turbo naar het carter controleren.
Beiden mogen niet verstopt zitten.

Gr. Jan.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2010, 22:50
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Ik heb gisteren net mijn turbo weer opgehaald bij een turborevisiebedrijf. Bij mij was de rotor-as juist aan de inlaatzijde enorm versleten. (Veel speling op de as) Gevolg: Ik had veel olieverbruik via de inlaat, constante rookwalm, maar de turbo opzich werkte nog perfect. Is nu weer klaar en ontdekte ook dat er nagenoeg géén speling op de as hoort te zitten.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum