Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-04-2010, 10:35
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default Nieuwe koppeling M-TDI

Even geleden mijn golf voorzien van een M-TDI.
Uiteraard behoorlijk wat meer pktjes en koppel verkregen.
Nog geen IC geïnstalleerd en de verrijkingsschroef nog niet verdraaid maar toch slipt de koppeling met momenten al behoorlijk.
Was wel te verwachten maar kdacht dat hij het toch wat langer zou uithouden...

Kben niet echt thuis in de verschillende soorten koppelingen en bijhorende drukgroepen die op een 1900 TDI passen.
Dus wie mij hier wat meer over kan vertellen, ik hoor het graag...
Momenteel rijdt ik dus met de standaard koppeling en drukgroep.
De nieuwe zal wat meer moeten aankunnen met liefst nog wat reserve (want ik ben nog niet klaar met dit blok).
Het moet geen rallycross koppeling worden maar wat inboeten kwa comfort vind ik niet zo erg.

Tot slot, in hoeverre zou het mogelijk zijn om op een vrij eenvoudige manier het blok
te voorzien van een 6-bak en welke bakken komen hiervoor in aanmerking?!
Ik vind persoonlijk de toerentallen te hoog opklimmen bij het doorrijden op de autobaan terwijl het blokje zelfs dan nog verder kan...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #2  
Old 14-04-2010, 13:27
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Wat voor bak heb je er achter?
En wat is de code?
Je moet een vast vliegwiel nemen van een golf 3 tdi 228mm en een versterkte drukgroep en koppeling van sachs kost ongeveer 400+ euro.
En een 6 bak kan wel maar dan een 02J alleen de eind overbrenging is niet zo lang als van een golf 3 tdi bak.

Jan
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2010, 15:43
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Wat voor bak heb je er achter?
En wat is de code?
Je moet een vast vliegwiel nemen van een golf 3 tdi 228mm en een versterkte drukgroep en koppeling van sachs kost ongeveer 400+ euro.
En een 6 bak kan wel maar dan een 02J alleen de eind overbrenging is niet zo lang als van een golf 3 tdi bak.

Jan


Gelijk ik al zei ben ik niet echt thuis in deze zaken.
Het betreft gewoon de standaard bak, koppeling en drukgroep die op een golf 3 1900 TDI werd geleverd.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #4  
Old 14-04-2010, 16:09
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Ik moet wel een Bak code hebben!
Dan kan ik je meer vertellen.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-04-2010, 17:08
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Een standaard bak van een Golf 3 tdi moet je toch al een eind mee komen. Dat is meestal een ASD bak en die is aardig lang.

6bak is erin te krijgen. Indien je een 02J (3assig) pakt moet je flink aan de steunen gaan lassen want deze is een stuk groter. Aandrijfasflens komt naast de originele motorsteun uit op het subframe dus dat wordt niet wat. 02S schijnt wel te passen zonder veel laswerk. Deze zijn 2 assig, maar hebben weer geen aansluiting voor je tellerkabel/sensor. Moet dus weer een andere koppelingsklok op.

Verder qua koppeling inderdaad een vast vliegwiel van bijvoorbeeld een 1Z pakken. Daarop zou je dan een versterkte organische Sachs kunnen zetten, of iets extremers.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 14-04-2010, 22:00
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

ik snap dat koppeling gezeur nooit die groepen en platen zijn allemaal bijna identiek er zijn voldoende vr6jes met 300 pk met orginele groep en platen die van een tdi is bijna het zelde als die van de vr op de aansluiting met de prize as daar zit een dikkere ring op en ook die van een t4 2.5 tdi is hetzelde als die van een 1z motor die heeft veel meer gewicht en koppel mijn platen draaien nu 420dkm en slippen nog niet en de auto is ook nog eens gechiped
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2010, 22:42
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Een standaard bak van een Golf 3 tdi moet je toch al een eind mee komen. Dat is meestal een ASD bak en die is aardig lang.

6bak is erin te krijgen. Indien je een 02J (3assig) pakt moet je flink aan de steunen gaan lassen want deze is een stuk groter. Aandrijfasflens komt naast de originele motorsteun uit op het subframe dus dat wordt niet wat. 02S schijnt wel te passen zonder veel laswerk. Deze zijn 2 assig, maar hebben weer geen aansluiting voor je tellerkabel/sensor. Moet dus weer een andere koppelingsklok op.

Verder qua koppeling inderdaad een vast vliegwiel van bijvoorbeeld een 1Z pakken. Daarop zou je dan een versterkte organische Sachs kunnen zetten, of iets extremers.


Het gaat hier bij mij om een 1Z blok met bijhorend vliegwiel en koppeling. Ik kan dit vliegwiel dus behouden?
Verder dan kiezen voor een sachs maar wat dan gedaan met de drukgroep?!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2010, 22:47
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
ik snap dat koppeling gezeur nooit die groepen en platen zijn allemaal bijna identiek er zijn voldoende vr6jes met 300 pk met orginele groep en platen die van een tdi is bijna het zelde als die van de vr op de aansluiting met de prize as daar zit een dikkere ring op en ook die van een t4 2.5 tdi is hetzelde als die van een 1z motor die heeft veel meer gewicht en koppel mijn platen draaien nu 420dkm en slippen nog niet en de auto is ook nog eens gechiped


Er zal toch ergens een verschil zijn want hij slipt wel degelijk
Ik had gehoopt dat hij het met de huidige afstelling wel even zou uithouden maar helaas.
Ik meen nu rond de 135 pk te hebben...wat ik nog niet extreem veel vind.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2010, 22:49
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Ik moet wel een Bak code hebben!
Dan kan ik je meer vertellen.


Ik probeer even uit te zoeken over welke bak het juist gaat.
Ik dacht dat ze voor een golf 3 1900 TDI (1Z) allemaal hetzelfde waren of zit ik hier mis...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #10  
Old 14-04-2010, 22:56
Jan-Jelle Jan-Jelle is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 1,027
Default

6-bak kom ik op een FRK van een passat, of een FYG maar ik weet niet of dat een diesel bak is. de FRK is sowieso diesel..
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs
1999 Transporter 2.5TDI
Reply With Quote
  #11  
Old 16-04-2010, 08:35
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Jan-Jelle
6-bak kom ik op een FRK van een passat, of een FYG maar ik weet niet of dat een diesel bak is. de FRK is sowieso diesel..


Is deze zo achter de 1Z te hangen of zijn er aanpassingen nodig?
Hoe zit het overigens met de overbrengingsverhouding ten opzicht van mijn 5 bak, grote verschillen of...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #12  
Old 16-04-2010, 09:30
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Jouw bak heeft een 3.1 eind overbrenging een 6 bak 02J die ik heb 3,3 langer is er niet.
De andere bakken die genoemd worden zijn te kort of van een passat.
Wat jouw bak aan gaat jij hebt of een ASD of een CYP die verschillen niet zo veel.
.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-04-2010, 11:48
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

ik heb een g60 vliegwiel met orginele drukgroep,
en een starre sinterbrons plaat.

heb vermoedelijk rond de 170 pk/350nm

koppeling slipt niet, en de turbo komt in als een rakket.
met die sinterbrons valt prima te rijden hoor,is niet heel veel anders dan een straat koppeling, je moet alleen even gedoseerder koppelen.
maar ik heb hier nog nooit moeite mee gehad.

had een vliegwiel met bijbehorenden koppeling gekocht van 50 euro.
de plaat heb ik weg gegooid en een sinterbrons voor laten komen.
deze kosten me 110 euro.


6 bak zou ik niet doen, daar word je niet veel wijzer van en kost alleen maar extra geld.

de originele 5 bak van tdi is lang zat, dit is vermoedelijk een cyp of een asd.

de 6 bakken zijn vaak in de 6 net zolang of zelfs nog korter dan een 5 diesel bak in de 5.

en met een diesel wil je lange versnellingen hebben anders blijf je schakelen
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 16-04-2010 at 11:52.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-04-2010, 13:44
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
ik heb een g60 vliegwiel met orginele drukgroep,
en een starre sinterbrons plaat.

heb vermoedelijk rond de 170 pk/350nm

koppeling slipt niet, en de turbo komt in als een rakket.
met die sinterbrons valt prima te rijden hoor,is niet heel veel anders dan een straat koppeling, je moet alleen even gedoseerder koppelen.
maar ik heb hier nog nooit moeite mee gehad.

had een vliegwiel met bijbehorenden koppeling gekocht van 50 euro.
de plaat heb ik weg gegooid en een sinterbrons voor laten komen.
deze kosten me 110 euro.


6 bak zou ik niet doen, daar word je niet veel wijzer van en kost alleen maar extra geld.

de originele 5 bak van tdi is lang zat, dit is vermoedelijk een cyp of een asd.

de 6 bakken zijn vaak in de 6 net zolang of zelfs nog korter dan een 5 diesel bak in de 5.

en met een diesel wil je lange versnellingen hebben anders blijf je schakelen

Dit lijkt me wel interessant...want khad al prijzen opgezocht en die gingen al gauw richting de 300 * 400 EUR.

Jij rijdt dus ook met een 1900 M-TDI, 1Z of...
En vertel eens even wat meer over het bij elkaar passen van de onderdelen, is alles zo op elkaar te monteren?
Heb je verder het vliegwiel laten afdraaien of niet?

Dat verhaal van die 6 bak heb ik nog al gehoord, jammer want kvind hem op de autobaan echt
te hoog in toeren gaan terwijl het blokje de snelheid zonder problemen aankan...

Alvast bedankt,
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #15  
Old 16-04-2010, 16:41
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Als je nu even vertelt hóe hoog in toeren, kunnen wij je misschien vertellen of je evt. kan upgraden naar een tandwielpaar 5e gang van een ASD of zelfs nóg langer.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 16-04-2010, 16:52
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@Thomas:

Ik had je gewaarschuwd.... ha ha... Blijf nu maar van de pomp af voor je een continue slippende koppeling hebt.

Frank (vwmk2driver) heeft een Originele TD motor in zijn Mk2 met her en der een kleine aanpassing
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 16-04-2010, 16:57
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
ik snap dat koppeling gezeur nooit die groepen en platen zijn allemaal bijna identiek er zijn voldoende vr6jes met 300 pk met orginele groep en platen die van een tdi is bijna het zelde als die van de vr op de aansluiting met de prize as daar zit een dikkere ring op en ook die van een t4 2.5 tdi is hetzelde als die van een 1z motor die heeft veel meer gewicht en koppel mijn platen draaien nu 420dkm en slippen nog niet en de auto is ook nog eens gechiped





Tsja ik rij in een gtd 1.6 die nog niet eens zo gek ver is opgevoerd op het moment en mn koppeling trekt het ook niet,deze heb ik zelf vervangen 6mnd geleden.
Ik ga nu met een sinterbrons rijden met een 16v vliegwiel met bijbehorende drukgroep.
Oke dit is geen tdi maar wel diesel NMs.
Reply With Quote
  #18  
Old 16-04-2010, 17:00
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
@Thomas:

Ik had je gewaarschuwd.... ha ha... Blijf nu maar van de pomp af voor je een continue slippende koppeling hebt.

Frank (vwmk2driver) heeft een Originele TD motor in zijn Mk2 met her en der een kleine aanpassing


Dat is het nu juist, ik heb de pomp nog niet eens aangeraakt...
Hij staat dus nog een heel eind naar buiten geschroefd.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #19  
Old 16-04-2010, 17:03
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by gti_power


Tsja ik rij in een gtd 1.6 die nog niet eens zo gek ver is opgevoerd op het moment en mn koppeling trekt het ook niet,deze heb ik zelf vervangen 6mnd geleden.
Ik ga nu met een sinterbrons rijden met een 16v vliegwiel met bijbehorende drukgroep.
Oke dit is geen tdi maar wel diesel NMs.


Dan heb ik blijkbaar geluk gehad met mijn vroegere TD.
De brandstof pomp zo ver open dat ik het stationaire niet meer kon laten zakken, turbodruk op max, egr de vuilbak in en de koppeling heeft het meer als een jaar uitgehouden...nooit aan het slippen gegaan.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #20  
Old 16-04-2010, 17:04
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

met die settings van de pomp had ik dus 178pk.....
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum