#1
|
||||
|
||||
BBS vastdraaien. Welk moment ?
Met welk moment draaien jullie je bbsen vast ?
Ik vraag voornamelijk naar bbs omdat we het toch over een velg hebben met een ouder bouwjaar, en misschien ook meer kans op beschadigingen en scheurtjes ? Ik vraag liever hier een keer naar hoe jullie het doen dan dat ik de zooi zelf verkloot. Ze zitten nu op 110/115. |
#2
|
||||
|
||||
90 A 100 is toch al voldoende.
|
#3
|
|||
|
|||
meende ook 90Nm, staalvelgen 110Nm
|
#4
|
||||
|
||||
Hmmz.... dan moet ik ze denk ik even wat losser draaien.
Iemand nog meer adviezen ? Het laatste wat ik wil is dat mijn velgen er af lopen. Heb ze zoals in mijn andere topic te lezen wel met kopervet gesmeerd. |
#5
|
||||
|
||||
waar heb je meer adviezen voor nodig? je hebt je antwoord toch al? 90Nm
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#6
|
||||
|
||||
Het komt normaal gesproken (bij originele wielen) niet echt op de Nm aan. Grootste probleem zit 'm bij kwalitatief minder sterke imitatie-lichtmetalen velgen. Daarbij kan het voorkomen dat door een te hoog aanhaalmoment de zittingen van de bouten vervormd raken, met in het ernstigste geval scheurvorming rond de boutgaten.
Mocht je echt idioot hoge aanhaalmomenten gebruiken dan kan op een gegeven moment wel metaalmoeheid optreden in de wielbouten, waardoor deze kunnen afbreken. Het beste kun je afgaan op het advies van de leverancier van je velgen. Bij origineel VAG kun je dus je instructieboekje raadplegen, anders de TÜV-Bescheinigung of ABE die bij de velgen is meegeleverd. Die 120Nm is een waarde die eigenlijk altijd goed is. Bij zware autos met veel hitte-ontwikkeling in de voorste remschijven is soms een iets hoger aanhaalmoment zinvol.
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!! Wonderen duren iets langer! En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden! |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Joost. Kijk eens naar de reactie van jl tuning. Dat soort informatie ben ik naar op zoek en kan ik ook echt wel iets mee. Tuurlijk zijn de opmerkingen van 90nm ook waardevol. Hoe meer informatie, meningen, en ervaringen, hoe beter het is. |
#8
|
||||
|
||||
Vind 90 nm haast wat aan de lage kant.
Mag aannemen dat BBS beetje kwaliteit levert. M'n BBS CH's zitten op 120 nm vast. |
#9
|
||||
|
||||
ik draai alles op 120nm.....
nooit geen last gehad,op m'n werk ook niet.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#10
|
||||
|
||||
Doe ik ook!
|
#11
|
||||
|
||||
Ik ben toch wel benieuwd wat nu juist is. Jaren geleden zag ik 24 tot 30nm voorbij komen, afhankelijk van 2 of 3-delig. Volgens mij stond het ook op Peter zn oude site. En op cleaned vind ik dezelfde informatie: http://www.cleaned.be/faq.php?action=toonmeer&id=7
__________________
www.dub05.com |
#12
|
||||
|
||||
24nm-30nm voor het vastdraaien van de randen( wat marnix bedoelt)
100-110 nm voor bevestiging van velg aan auto( alu) 120nm voor staal bevestiging aan auto voor racedoeleinden maak je gebruik van draadeinden JL (speciale group A) en 115nm
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#13
|
||||
|
||||
Dank je, Richard! Had ff niet door dat het om velg op naaf ging
__________________
www.dub05.com |
#14
|
||||
|
||||
Ik zou het in iedergeval pas morgen doen,...vind vandaag niet het goede "moment" om wielen vast te draaien...
__________________
"Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you." |