#1
|
||||
|
||||
Grote remmen en RDW keuring
Er zijn al de nodige topics geweest over het inbouwen van een andere motor en naar de RDW gaan voor een nieuwe typegoedkeuring zodat je voor de verzekering weer gedekt bent.
Maar hoe zit het met het monteren van een of andere 'big brake kit' ? Ongeacht of dit nu Seat Brembo's zijn of Porsche, AP, Wilwood of wat voor merk dan ook. Zou je hiervoor eigenlijk ook naar de RDW moeten omdat dit niet officieel geleverde remmen zijn? Op je kenteken staat niks vermeld over remmen maar bij de officiele typegoedkeuring staan denk ik wel de standaard remmen beschreven. Ik wil voor mijn motorombouw namelijk nog wel naar de RDW maar ik begin een beetje te twijfelen of ik op safe zal spelen door met standaard G60 remmen te gaan of met Porsche remmen die passend gemaakt zijn. |
#2
|
||||
|
||||
Neem eens contact op met de RDW bij jouw in de buurt.
Heb ik ook gedaan voor de inbouw van mijn Mtdi,men adviseerde mij met standaard remmen tekomen,anders was het geheel technies niet herkenbaar. Nu rij ik met voor 300 mm schijven en porsche remmen voor en polo 34 mm rem tangen achter. Als er een beetje temperatuur in zit is het net alsof je dit uit gooit. |
#3
|
||||
|
||||
Mijn golf 1 16v is bij de Rdw in groningen gekeurd met de wilwood set (inc adapters)
|
#4
|
||||
|
||||
hij kan toch ook op de remmenbank?
|
#5
|
||||
|
||||
Zou de zorg van de RDW niet meer zitten in het (blijvend) deuglijk bevestiggen van de hele handel? Kan ik me wel iets bij voorstellen iig. (bouten, materiaal van de adapter etc.) Dus vandaar de tip van de rdw zelf waarschijnlijk over de orginele remmen.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#6
|
||||
|
||||
Precies, maar in hoeverre is het dan wel/niet toegestaan om flinke ankers eronder te schroeven?
Bij de topics over een motorombouw & RDW wordt vaak aangekaart dat je waarschijnlijk niet verzekerd bent als je betrokken raakt bij een ongeluk en er een technische controle volgt (ongeacht of het je eigen schuld is). Dan ben je naar de RDW geweest voor een type goedkeuring zodat dit netjes op orde is en dan schroef je er vervolgens nog even niet-originele remmen onder (waarvoor in een aantal gevallen zelf adapters gemaakt moeten worden om de klauw op het fuseestuk te monteren). Ben je dan weer niet terug bij af? |
#7
|
||||
|
||||
Als je niet op tijd kunt remmen ben je terug bij af!!
|
#8
|
||||
|
||||
Tja en als je met originele remmen naar de RDW gaat en vervolgens je dikke set eronder schroeft en een ongeluk krijgt ben je ook weer terug bij af.
Als je zo dus redeneert kun je net zo goed met een originele motor naar de RDW en deze daarna weer ombouwen. Maar daar gaat het juist niet om volgens mij. Je wil juist je volledige setup legaal krijgen lijkt mij om achteraf gezeik met verzekeringen enz te voorkomen.
__________________
Golf 1 1977 in the making
|
#9
|
||||
|
||||
Ik beweer niet dat ik het met ze eens ben he..
En zoals je in de post boven de mijne ziet, JA9N is het wel gelukt, maar zo te zien met gerenomeerd, merk spul?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#10
|
|||
|
|||
Lijkt mij niet dat dit problemen zal opleveren, dergelijke remmen die te koop zijn hebben toch gewoon een goedkeuring? als ze deugelijk bevestigd zijn moet dit geen problemen opleveren lijkt mij..
__________________
1984 Golf MkII 5-Drs 1999 Transporter 2.5TDI |
#11
|
||||
|
||||
Wettelijk gezien moet je een minimale remvertraging behalen. Dus als je 80 rijd en je gaat remmen dan moet je binnen zoveel meter stil staan.
Het enige wat hier invloed op heeft is het wagengewicht. Als dit toeneemt dan moet je, om deze toename te compenseren, sterkere remmen monteren. Deze minimale vertraging ligt echter zodanig laag dat je er altijd door zult komen, met wat voor remmen dan ook. Verder moet het handeltje natuurlijk wel degelijk bevestigd zijn. Voor Europese wetgeving: http://eur-lex.europa.eu Typegoedkeuringsvoorschriften voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ...001:0024:NL:PDF Bovenstaande is de opvolger van deze: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ...001:0160:NL:PDF In bijlage IV staan de onderliggende richtlijnen opgesomd. Onder andere die over de reminrichting. Deze kun je hier opvragen (krijg je dan in de emial, tiff bestand, moet je even met de standaard windows afbeeldingen viewer openen, dan kun je bladeren). http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?...&pgs=10&hwords= |