Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-01-2010, 12:39
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default Trommels voorzien van tapeinden

Ik heb twee nieuwe trommels voor op de kever en heb bij mijn nieuwe velgen een paar mooie wielmoeren gekregen. De moer is gewoon M14x1,5

nu wil ik dus de trommels voorzien van tapeinden, mijn vraag is:

kan ik gewoon standaard tapeinden nemen (zie foto) of speciale die hiervoor gemaakt zijn?


__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2010, 13:05
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Heb geen antwoord maar wel een vraagje. Waarom wil jij (of in het algemeen) tabeinden in je trommels hebben, en geen wielbouten?
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2010, 13:25
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2010, 13:40
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.



Of je koopt een Ford of een Renault dan heb je ook geen wielbouten...

.
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2010, 13:47
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.



Kom op zeg!
Stelt toch geen hol voor wieltjes monteren!
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2010, 13:54
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Waarom wil jij (of in het algemeen) tabeinden in je trommels hebben, en geen wielbouten?





Quote:
Originally Posted by levis
heb bij mijn nieuwe velgen een paar mooie wielmoeren gekregen.



Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2010, 21:18
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

een paar reacties verder, maar nog niet echt antwoord
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2010, 21:57
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Hangt er van af wat de treksterke van originele wielbouten/tapeinden is ,en dat je nieuwe tapeinden dezelfde treksterkte hebben

Staat vaak wel op een bout ,bv 12,9 of 8,8 .

Bij een origineel tapeindsysteem word het tapeind op het eind tegengehouden door een verdikking en met vertanding geborg tegen verdraaing in de trommel of naaf .

Met losse tapeinden heb ik geen ervaring , heb ook geen idee of het even sterk is dan een bout kwa loslopen of dergelijke .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #9  
Old 26-01-2010, 22:21
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Reply With Quote
  #10  
Old 27-01-2010, 08:58
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Als ik naar de link kijk zie ik verschillende tapeinden staan. Nu bieden ze ook gewoon de “standaard” tapeind aan.

Qua kwaliteit zal deze iets verschillen (neem ik aan) met een tapeind die je bij de ijzerwarenzaak haalt.

Als ik hier in de buurt naar de lokale ijzerwaren zaak ga en ik vraag om tapeinden met een sterkteklasse van 12.9, zijn deze dan goed genoeg om daarmee de wielen vast te zetten?

Het gaat me niet om het feit wat het goedkoopste is, maar om wat de mogelijkheden zijn?

Het zou namelijk mooi zijn als ik ze hier om de hoek kan halen en niet weer wat hoef te bestellen via het internet.
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #11  
Old 28-01-2010, 08:56
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

even in het zicht, dit moet vast iemand weten.
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #12  
Old 28-01-2010, 09:09
Rob g60 Rob g60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,496
Default

hoelang moeten je tapeinden zijn? kan misschien wel iets leveren.

ik zou er zeker nemen voor wiel toepassingen heb eens iemand gezien die andere tapeindes had gemonteerd en die klapte eeneens op de grond alles afgebroken was ook 12.9 volgens hem.
__________________
T1 1959
t2a westfalia 1969
kever cabrio 1970
low t5
golf mk2 1989
Reply With Quote
  #13  
Old 28-01-2010, 09:39
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

12.9 is 12.9 dat heeft verder niets met wel of geen toepassing op auto's te maken. Verzeker jezelf er wel van dat het ook echt 12.9 *s, want ik kan me inderdaad voorstellen dat een 8.8 of lager het kan begeven onder bepaalde omstandigheden.

En tapeinden op een luchtgekoeld apparaat is echt wél handig. Want die hebben 9 vd 10 keer helemaal geen centreerring zoals waterkokers dat hebben. Zit je daar met zo'n wiel balancerend op je voeten die bouten erin te pielen
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld

Last edited by -Jens!- : 28-01-2010 at 10:15.
Reply With Quote
  #14  
Old 28-01-2010, 11:10
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Tapeinde in je naaf is inderdaad 10x handiger, helemaal bij trommels! Ik ga het ook nog maken op de schijven van m'n 73'er.
Je moet er wel voor zorgen dat je tapeinde hebt met een stukje zonder draad (zoals de afbeelding in de startpost). Zo kun je 'm vast draaien in de trommel, zodat je wanneer je de moer eraf draait je niet het draadeind mee eruit draait.

Qua treksterkte zou ik ook voor 12,9 gaan.

Is dit overigens geen idee;

Quote:
Originally Posted by Dutch Power Trading site
Spezial-Einschlagbolzen
wärmebehandelt
Diese Spezialbolzen werden gegen die serienmäßigen Radbolzen
ausgetauscht, wenn eine andere Länge oder eine höhere Festigkeit
erforderlich ist.


Volgens mij kun je deze vanaf de binnenkant door de trommel steken, en erin vast slaan (wel zorgen dat je een gat ZONDER draad hebt). Ditzelfde systeem/principe wordt ook op vrachtauto's gebruikt.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #15  
Old 28-01-2010, 11:43
Rob g60 Rob g60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,496
Default

Quote:
Originally Posted by -Jens!-
12.9 is 12.9 dat heeft verder niets met wel of geen toepassing op auto's te maken. Verzeker jezelf er wel van dat het ook echt 12.9 *s, want ik kan me inderdaad voorstellen dat een 8.8 of lager het kan begeven onder bepaalde omstandigheden.



Idd dat bedoelde ik ook want er verschijnen de laatste tijd nogal wat vreemde bouten en dergelijke rond in de wereld van mindere kwaliteit.
Wij hebben er op het werk al een paar keer problemen mee gehad ongeacht de sterkte die erin geslagen staat.

daarom zorg dat je weet wat je koopt.
__________________
T1 1959
t2a westfalia 1969
kever cabrio 1970
low t5
golf mk2 1989
Reply With Quote
  #16  
Old 28-01-2010, 11:50
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

En vooral _waar_ je het koopt! Dus niet naar een DHZ zaak, maar bijvoorbeeld een Fabory ofzo. Bevestiging van wielen moet je niet op bezuinigen!
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #17  
Old 28-01-2010, 12:42
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Heb nu trommels met draad erin, dus daar kunnen de tapeinden in vast worden gedraaid. misschien een druppeltje loctite eraan.

Ik ga wel even naar fabory voor een aantal tapeinden.



Quote:
Originally Posted by Gijs
Tapeinde in je naaf is inderdaad 10x handiger, helemaal bij trommels! Ik ga het ook nog maken op de schijven van m'n 73'er.
Je moet er wel voor zorgen dat je tapeinde hebt met een stukje zonder draad (zoals de afbeelding in de startpost). Zo kun je 'm vast draaien in de trommel, zodat je wanneer je de moer eraf draait je niet het draadeind mee eruit draait.

Qua treksterkte zou ik ook voor 12,9 gaan.

Is dit overigens geen idee;



Volgens mij kun je deze vanaf de binnenkant door de trommel steken, en erin vast slaan (wel zorgen dat je een gat ZONDER draad hebt). Ditzelfde systeem/principe wordt ook op vrachtauto's gebruikt.
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"

Last edited by levis : 28-01-2010 at 12:49.
Reply With Quote
  #18  
Old 28-01-2010, 13:40
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

biesheuvel levert ook van die dingen.. speciaal voor je wielen.. dus je kan het vrij makkelijk aanschaffen
Reply With Quote
  #19  
Old 28-01-2010, 20:00
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Drupje locktite is ook zo zuinig, mag gerust goed vast komen hoor
__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
  #20  
Old 03-02-2010, 22:54
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Biesheuvel levert alleen tapeinden met een lengte van 80 mm. zijn er ook nog kortere versies verkrijgbaar? mocht het niet zo zijn bestel ik ze daar en kort ik ze in op het draaibankje
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum