#1
|
|||
|
|||
Tjilpend geluid (bij wiel?)
Al vanaf het begin dat ik mijn Jetta (1300, 1990) heb, hoor ik volgens mij rechtsvoor een tjilpend geluid. Het interval verhoogt naarmate ik sneller rijdt (linear), maar als ik in neutraal gas geef hoor ik niets. Het gaat dus puur om de snelheid, niets met de motor te maken dus (toch?). Hoor het getjilp pas vanaf 20/30 km/h nog met een langzaam interval, ongeveer iedere seconde een tjilp. Het is een hoog, tjilpend en licht schurend (regelmatig) geluid. Volgens mij zijn het niet de wiellagers want die zouden een constant zeurend / knokkend geluid geven, en het geluid zou dan ook erger worden als ik een bocht maak, maar dat heb ik niet. Iemand enig idee wat het kan zijn? Heb de wielkast al gecheckt op schurende dingen maar kan niets opmerken..
Met vriendelijke groet, Ivo |
#2
|
||||
|
||||
een overwinterende vogel lijkt mij het meest logisch..
Zit er niets tussen remschijf en remblok(ken)? als daar wat tussen zit krijg je ook dat soort geluiden. Auto even opkrikken en draaien aan het rechtse wiel, dan kan je wat beter horen waar het vandaan komt.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#3
|
|||
|
|||
Ik zal het proberen, maar ik ben bang dat ik niets zal horen omdat ik 't pas hoor bij 20/30 km/h...
|
#4
|
||||
|
||||
je kan je wiel toch een flinke 'spin' geven, a la rad van fortuin?
Bij 20km/h gaat je wiel nog niet zo snel rond hoor Sowieso zit je er met je oren bovenop, waardoor je het eerder zal horen denk ik.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
1. of zet een schroevendraaier tussen je oor en de as. dan hoor je het wel (of voelen)
2.wat ik ook wel eens bij die bouwjaren gezien heb is zo'n borstelding om de aandrijf-as. tegen roest en vuiligheid. misschien "zwiemt" die ergens tegen aan? 3.zit de stalen tie-wrap om je homokineet hoes nog goed vast? |
#6
|
||||
|
||||
Misschien een rare reden maar dit was bij mij het geval:
Mijn wiellager was een tijdje stuk wat ik niet gemerkt had en warmgelopen op de naaf, hierdoor is er teveel speling gekomen en op de een of andere manier mijn aandrijfas losgetrild.. Ik dacht in eerste instantie dat het een kromme remschijf was, dat schurende geluid maar het bleek later toch een loszittende aandrijfas te zijn. Maar dat geluid is wel vrij extreem moet ik zeggen, mja je weet maar nooit..
__________________
Polo G40 Genesis 1993 |
#7
|
|||
|
|||
@Patrick: ik hoop het niet, maar het is totaal geen extreem geluid. Kleine tjilp, radio komt er makkelijk overheen altijd. Vanaf 70 km/h hoor ik het niet meer door het motorgeluid.
@Kamei: bedankt voor je tips, ik ga er eens naar kijken.. |
#8
|
|||
|
|||
kan ook het plaatje zijn tussen je remblok en klauw. was bij mij het geval als je dan even de rem aan tikt is het dan weg?
gr marc |
#9
|
|||
|
|||
Nop, als ik rem blijft het geluid..
|
#10
|
||||
|
||||
al opgelost??
|
#11
|
|||
|
|||
Nee helaas nog steeds niet Ben ermee naar de garage geweest, auto is op de brug geweest maar hij kon niets vinden. Wiellagers nog prima in orde, hitteschild had 'ie iets teruggeduwd, v-snaar gespannen maar hij tjilpt nog steeds. Helaas
|
#12
|
||||
|
||||
Lager van de waterpomp of alternator.
Heb bij de MK3 van men vriendin hetzelfde gehad en bleek kapotte lager te zijn van de waterpomp. Mss heb je er iets aan Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#13
|
|||
|
|||
Hmm oke bedankt, hoe kan ik checken of het de waterpomp is? En wat is een alternator? :o
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
dynamo. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Jeez, natuurlijk. waarom ben ik daar nou niet opgekomen? |
#16
|
|||
|
|||
Oke, heb een beetje doorgelezen erover. Waterpomp is dus niet zo heel duur, maar zit 'ie bij een 1.3 inj. bij de v-snaar of bij de distributieriem? Hoop op 't eerste... En hoe kan ik de dynamo en waterpomp apart testen?
Last edited by Bhuddymahn : 08-01-2010 at 16:13. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Hoe ze zitten weet ik niet van buiten. Testen zal alleen lukken na uitbouw denk ik. Als het de dynamo (alternator) moest zijn kan dit komen omdat je de Riem iets te strak gezet hebt. Kan zo direct niets anders bedenken. Veel succes en hopelijk vind je het. Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#18
|
||||
|
||||
De waterpomp zit 'tussen' de distributieriem, je kunt kijken of je zonder distributiekap het geluid makkelijker kunt herleiden.
|
#19
|
|||
|
|||
Bedankt! Riem is nooit te strak afgesteld, te slap juist
Ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen voordat ik een nieuwe pomp koop.. @Bas: tussen de distributieriem? ai. Die ga /laat ik niet helemaal uitbouwen hoor Laat maar zitten dan. De dynamo is het niet denk ik.. |
#20
|
|||
|
|||
Wat ik me nu bedenk trouwens: het tjilpen moet bij een kapotte waterpomp/dynamo toch ook gebeuren bij het gasgeven in neutraal? Bij mij is het puur snelheidsafhankelijk, niet toerenafhankelijk..
|