Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-11-2009, 12:23
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default Kachel aanjager Jetta '82

hey,

Had net apk afkeur omdat de kachel aanjager het niet doet. Wie kan mij vertellen waar dat die zit, hoe vervelend (of niet) het is om te vervangen, en als laatste waar ik er eentje kan halen?

bedankt alvast
Reply With Quote
  #2  
Old 04-11-2009, 13:09
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

vond net dit topic

http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=aanjager

over een golf 2. Ga eerst eens kijken in hoeverre die eeen beetje overeen komen. Zal weerstand nakijken en contact punten.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-11-2009, 18:37
JVH JVH is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 180
Default

kijk eerst even je zekering na misschien is deze stuk.
mvg JVH
Reply With Quote
  #4  
Old 04-11-2009, 19:38
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Als je je motorkap open doet en dat plastic geval van de parafan af haalt, zie je hem in het midden zitten.

Ik moet de mijne ook vervangen, maar zit er een beetje tegenop te kijken omdat het me een enorme kutklus lijkt
Reply With Quote
  #5  
Old 04-11-2009, 20:30
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

vaak is de zekering kapot, omdat de motor te zwaar loopt. Eerst even de zekering controleren, en de voorschakelweerstand. Dan voelen of de motor zwaar loopt. Heb bij de mijne ook al eens gehad dat ie zwaar ronddraaide. Heb toen het asje vd motor ingespoten met WD40. Daarna met een draad rechtstreeks op de accu, de motor laten ronddraaien. Eerst draait het motor wat zwaar, maar wordt vanzelf beter
Bij mij doet het motortje nog steeds
Reply With Quote
  #6  
Old 04-11-2009, 20:34
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,557
Default

origineel bij vw zit de kachel aanjager rond de 300 Euro.
Imitatie rond de 50 euro
Reply With Quote
  #7  
Old 04-11-2009, 22:41
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Ik heb een perfecte 2dehands voor 15 euro op de kop getikt
Reply With Quote
  #8  
Old 05-11-2009, 09:51
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ja het is bij mij iig zo dat geen van de 3 standen het doet, dus als ik het andere topic lees zou het niet de weerstand moeten zijn.

300 euro vind ik een beetje te veel van het goede voor een aanjager; vooral omdat de jetta maar 600 heeft gekost lol

ik ga er een deze dagen wel mee aan de slag en laat het wel weten.
bedankt voor de reacties
Reply With Quote
  #9  
Old 05-11-2009, 11:33
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

inmiddels alle zekeringen vervangen (geen overbodige luxe) en de kachel doet het weer op standen 1 en 2. Dus lijkt me wel dat het de zekering is...

neemt een keurmeester trouwens genoegen met 1 en 2 alleen? lijkt me wel omdat het genoeg is om de ruit weer helder te blazen. Iemand ervaring?


Tevens, doet de dashboard verlichting het niet. Iemand een idee waar dat dan weer aan ligt
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2009, 12:10
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

lampjes, zekeringen, printplaat, achter op je teller.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-11-2009, 12:30
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

kachel hoeft maar op 1 stand te doen, en dashboard verlichting is geen punt meer, voor de apk. Ligt aan de keurmeester's beoordeling, of die goed afleesbaar is.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-11-2009, 12:40
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

verlichting van de tellers was niet bedoeld ivm de keuring, maar meer omdat ik het opgelost wil hebben.

Trouwens dat andere topic zegt dat als de weerstand stuk is van de aanjager dat alleen stand 3 het doet omdat die buiten de weerstand omgaat.

Maar wat dan in mijn geval dat alleen 1 en 2 het doen??
Reply With Quote
  #13  
Old 05-11-2009, 19:35
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

je standen schakelaar in het dashboard, dus waar het pinnetje inzit waar je de standen mee versteld. Misschien die eens vervangen??
Reply With Quote
  #14  
Old 06-11-2009, 18:27
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

heb ik ook aan zitten denken ronnie...ik heb hem er al uit gehad en schoongemaakt (ook stekker) en geen verschil.

Auto is trouwens wel goedgekeurd inmiddels Viel mee: klepdeksel pakking lekte, aanjager deed het niet en dwarsbalk links voor moest ik lassen.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-11-2009, 11:33
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Het probleem van de aanjager van de kachel waren zeker de koolborstels die bleven hangen?
Reply With Quote
  #16  
Old 07-11-2009, 17:44
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

nee zoals boven vermeld heb ik alle zekeringen vervangen en nu doet ie het dus alleen op stand 1 en 2
Reply With Quote
  #17  
Old 07-01-2010, 15:48
Skup Skup is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 36
Default

Ik gebruik dit topic maar even voor m'n vraag (zelfde onderwerp).

De kachelmotor van m'n Golf uit '82 draaide de afgelopen tijd ooit heel moeilijk of ging pas aan na een aantal keer aan/uit. Sinds gisteren draait hij helemaal niet meer en aangezien m'n APK over 2 weken verloopt, dien ik er nu dus wel iets aan te doen. Ik heb het plastice rooster over de kachelmotor verwijdert, draden losgemaakt, de weerstand uit de beugel geklikt en dat beugeltje verwijdert. Nu lijkt het alsof de motor nog steeds ergens vast zit.

Kan iemand mij vertellen waar ik nog iets los moet draaien en/of hoe ik de motor eruit krijg?

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #18  
Old 08-01-2010, 21:33
wildeknak's Avatar
wildeknak wildeknak is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 776
Default

Quote:
Originally Posted by Skup
Ik gebruik dit topic maar even voor m'n vraag (zelfde onderwerp).

De kachelmotor van m'n Golf uit '82 draaide de afgelopen tijd ooit heel moeilijk of ging pas aan na een aantal keer aan/uit. Sinds gisteren draait hij helemaal niet meer en aangezien m'n APK over 2 weken verloopt, dien ik er nu dus wel iets aan te doen. Ik heb het plastice rooster over de kachelmotor verwijdert, draden losgemaakt, de weerstand uit de beugel geklikt en dat beugeltje verwijdert. Nu lijkt het alsof de motor nog steeds ergens vast zit.

Kan iemand mij vertellen waar ik nog iets los moet draaien en/of hoe ik de motor eruit krijg?

Alvast bedankt.


Hey hey,

ik heb hem 4weken geleden uit elkaar gehaald!
Hij zit alleen vast met het schroefje van de weerstand houder/beugel.
Aan de achterkant word hij met 2lipjes op de plek gehouden..

Je moet gewoon ff doorwiebelen en drukken.. hij zit waarschijnlijk al 29jaar op de zelfde plek! Hij ligt in een soort rubber/neopreen manchet.
Dus aan de voorkant optillen en omhoog blijven drukken evt met platte schroevendraaier ff iets er tussen wikken..

Good luck..!
__________________
Bad news : Time Flies
Good News:
You're The Pilot
Reply With Quote
  #19  
Old 09-01-2010, 10:47
Skup Skup is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 36
Default

Quote:
Originally Posted by wildeknak
Hey hey,

ik heb hem 4weken geleden uit elkaar gehaald!
Hij zit alleen vast met het schroefje van de weerstand houder/beugel.
Aan de achterkant word hij met 2lipjes op de plek gehouden..

Je moet gewoon ff doorwiebelen en drukken.. hij zit waarschijnlijk al 29jaar op de zelfde plek! Hij ligt in een soort rubber/neopreen manchet.
Dus aan de voorkant optillen en omhoog blijven drukken evt met platte schroevendraaier ff iets er tussen wikken..

Good luck..!


Hardstikke bedankt! Ik had van iemand anders al de tip gekregen om de alle 4 de schroeven rondom het gat van de kachelmotor (onder 2 van die schroeven zit ook dat rooster vast) los te draaien, maar dat is dus niet nodig (op die 2 na, voor het rooster zelf).
Reply With Quote
  #20  
Old 09-01-2010, 15:23
wildeknak's Avatar
wildeknak wildeknak is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 776
Default

Quote:
Originally Posted by Skup
Hardstikke bedankt! Ik had van iemand anders al de tip gekregen om de alle 4 de schroeven rondom het gat van de kachelmotor (onder 2 van die schroeven zit ook dat rooster vast) los te draaien, maar dat is dus niet nodig (op die 2 na, voor het rooster zelf).


jah idd..!!

2schroefjes van het blad vanger.. en dan nog een schroef van de weerstandhouder/beugel

en dan is het wurmen en kantelen om de aanjager eruit te krijgen hij kan er via de linkerkant(als je ervoor staat) eruit..! Maar blijven kantelen en duwen dan komt tie wel

Good luck..!!
__________________
Bad news : Time Flies
Good News:
You're The Pilot
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum