Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-12-2009, 14:50
JOEY88 JOEY88 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 97
Default Olielekkage 1.4

Beste lezer,

Afgelopen week heb ik mijn olie ververst van mijn Golf 3, 1.4 en netjes op niveau gevuld
en de carterplug voorzien van een nieuwe koperen ring om lekkage tegen te gaan.

Nu viel mij sinds vandaag op dat de motor lichte druppels olie lekt op de grond maar kon niet zien waar het precies vandaan komt.

Eergister had ik een flesje Fuel System Cleaner gekocht van Forté en werd mij aangeraden om lange afstand te rijden en af en toe lekker doortrekken ( zover dit kan met een 1.4 ), dus ik net een stuk wezen rijden en in z'n 5 de max even aangetikt ( 160 met wind mee ), rij weer rustig richting huis en binnen de bebouwde kom rij ik netjes 50km/u, maar opeens ruik ik een oliegeur wat op je hete spruitstuk is gekomen zo'n geur.

Dus eenmaal aangekomen bij plaats van bestemming ga ik met draaiende motor kijken naar de grond en zie ik wat druppels liggen, dus ik doe me motorkap open en kijk naar me motor met een lamp en zie dat me schutbord wat spatvlakken heeft van de olie en het boeltje redelijk nat is, en eruit ziet als heldere / schone olie.

Nu is de koppakking al een keer vervangen door de vorige eigenaar maar nu ben ik best verbaasd wat nu de oorzaak zou kunnen zijn ?
Ik kan moeilijk traceren waar de lekkage vandaan komt maar ik denk achter de kleppendeksel, achterkant van je blok.

Als het de koppakking zou zijn zou je toch ook koelvloeistofverlies moeten hebben, en witte rook uit je uitlaat ? Dit is niet het geval namelijk.

Zou het dan je kleppendekselpakking kunnen zijn ?
Mocht iemand enig idee hebben hoor ik dit graag want ik weet het echt niet
en baal er ontzettend van aangezien ik gewoon altijd netjes warm rijd en nooit plankgas rij juist wetende dat de koppakking al een keer is vervangen en de auto net 2 maandjes heb.

Alvast reuze bedankt!

Groetjes,
Joey











Last edited by JOEY88 : 13-12-2009 at 14:52.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-12-2009, 15:03
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Het lijkt mij alsof je carterpan pakking niet helemaal goed meer is.

Hoe ziet de achterkant van je motorblok eruit? Kan je oliesporen/zweet zien vanaf het kleppendeksel? Het lijkt alsof alleen het onderste gedeelte van je schutbord oliesporen heeft, alsof het vanaf je carterpan af sputtert.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 13-12-2009 at 15:06.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-12-2009, 16:50
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Idd ook mijn eerste ingeving.

Motor ff kompleet reinigen en warm laten draaien, kan je het zo zien.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-12-2009, 10:25
JOEY88 JOEY88 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 97
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Het lijkt mij alsof je carterpan pakking niet helemaal goed meer is.

Hoe ziet de achterkant van je motorblok eruit? Kan je oliesporen/zweet zien vanaf het kleppendeksel? Het lijkt alsof alleen het onderste gedeelte van je schutbord oliesporen heeft, alsof het vanaf je carterpan af sputtert.


Hier zat ik ook aan te denken.
Ja achterkant kan ik weinig zien omdat er te weinig ruimte is om te kijken maar zal dalijk nog een poging doen met een lampje.

Zou dat prijzig zijn om een nieuwe carterpan pakking aan te schaffen of vallen die prijzen over het algemeen mee? En mocht dit het probleem zijn dat zou betekenen dat er wéér nieuwe olie in moet ?

Quote:
Originally Posted by JerryGT
Motor ff kompleet reinigen en warm laten draaien, kan je het zo zien.


Gewoon afspuiten met draaiende motor neem ik aan en de 'gevoelige' onderdelen afdekken met een plastic tas of iets dergelijks?
Reply With Quote
  #5  
Old 14-12-2009, 10:43
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ik maak m'n motor altijd schoon in de wasbox bij de garage. Je kan hem gewoon met draaiende motor afspuiten met ontvetter. Niet teveel op de ontsteking of elektronica richten, dan is er geen enkel probleem.

Als je de pakking wilt vervangen moet je je huidige olie even in een schone bak opvangen en dan kan je het zonder problemen hergebruiken.

Een pakking kost iets van 30 euro meen ik.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #6  
Old 14-12-2009, 16:38
JOEY88 JOEY88 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 97
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Ik maak m'n motor altijd schoon in de wasbox bij de garage. Je kan hem gewoon met draaiende motor afspuiten met ontvetter. Niet teveel op de ontsteking of elektronica richten, dan is er geen enkel probleem.

Als je de pakking wilt vervangen moet je je huidige olie even in een schone bak opvangen en dan kan je het zonder problemen hergebruiken.

Een pakking kost iets van 30 euro meen ik.


Bedankt voor de tip!
Ik zal hem vd week wel even lekker inspuiten met ontvetter, alleen jammer dat ik niet bij de draagarmen kom omdat hij laag ligt.

Even terug naar de oorzaak ;

Vandaag naar de garage geweest, oliedruksensor was de oorzaak ( volgens hun ) dus deze vervangen en nu maar even aankijken.

Gelukkig geen lekke pakkingen of keerringen.
Allen bedankt voor het meedenken en advies !
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum