#1
|
|||
|
|||
Olie verbruik, lang stil gestaan SDI blok.
Hallo
Mijn vrouw is slachtoffer geworden van een leuke deal. Wij zijn een 1.9 SDI golfje rijker met veel toeters en bellen. De auto komt uit de familie dus verleden van de auto is bekend. De auto heeft 4 jaar stil gestaan. Nu rijden we al een paar weken in de auto en alles werkte naar behoren. Tot we een bochtje naar rechts maakte en het olie lampje begon heel even te knipperen en piepen. Gelijk olie erbij gedaan want het was voor de deur van ons huis. Natuurlijk de km stand opgeschreven. De volgende dag expres achter haar golfje gereden met de mk2 die we al een tijdje hebben. En nee ik zie geen blauwe/zwarte rook als er opgetrokken of geschakeld wordt. Ook het karton wat ik onder de mk3 gedaan heb is na 2 weken geen druppel op gekomen. Ik heb het probleem ook aan wat vrienden verteld en die komen tot de conclusie dat de rubbers van de klepstoters wel eens heel hard geworden kunnen zijn, ivm het lange stil staan. Natuurlijk heb ik aan mijn oom gevraagd of hun last hebben gehad van olie verbruik. Hij gaf aan dat hij altijd van beurt naar beurt ging zonder veel olie verbruik. Hij controleerde het olie verbruik om de 5000km en ja het was altijd iets minder. meestal van boven aan de knik tot 1/4 van boven. Dus bijna geen verbruik van wat wij nu mee maken. Momenteel moet ik een liter per 2500Km erin gooien. Kan het verhaal kloppen van uitgedroogde klepstoot rubbers? En is dit makkelijk te vervangen? Ze hebben me verteld te wachten tot de distributieriem vervangen moet worden over 30.000 Km. Wat voor haar een 14 maanden na nu zou betekenen. |
#2
|
||||
|
||||
Wellicht ten overvloede, maar een distributieriem heeft naast een kilometer-interval ook een bepaalde houdbaarheidsdatum. Na 4 jaar stilstand wordt het toch wel langzaam tijd denk ik zo.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Daar heb je helemaal gelijk in. Voordat we de auto over genomen hebben, zijn we naar de garage gegaan om een beoordeling te vragen. Gezien de staat leek het hem verstandig om de riem na 1 1/2 jaar te vervangen door de leeftijd die de riem dan heeft. Niet voor de km, want dan mogen we nog en kleine 80 000 km. De staat ziet er goed uit, geen scheurtjes enz. Maar de garage geeft aan dat het op het oog er wel goed kan uitzien maar van binnen er iets mis an zijn. En motor schade wil je natuurlijk niet. Hun advies vervangen over ongeveer 30000km of over 1 1/2 jaar. Dus ja we zijn bekend met dat verhaal. |
#4
|
||||
|
||||
als je klepsteelrubbers verdroogt zijn komt er ook een blauwe kwalm uit de uitlaat, vooral bij gas-los of overschakelen.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
|||
|
|||
Zit er wel de juiste olie in?
En is de olie ook vervangen na het stilstaan?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
|||
|
|||
Om bij het eerste te beginnen, nee ik zie geen walm Niet tijdens starten, niet tijdens gas los en zelfs niet bij het schakelen. het geheel heb ik tijdens het rijden bekeken. Maar misschien is het handiger om het bij een stilstaande auto doen. Gas geven, loslaten; schakelen zal wel lastig worden
Bij de vw-dealer uit veghel hebben we idd nieuwe olie en filters (diverse) laten vervangen. Alle op hun aanraden. |
#7
|
||||
|
||||
bij brezan kan je een speciaal goedje halen in een wit busje stop leak ofzo speciaal voor motorblokken. werk super goed dit spul herstelt/versoepelt ook de kleprubbers als ze niet al te ver heen zijn.Na +/- 800km is het spul "ingewerkt".
|
#8
|
||||
|
||||
nieuwe riem en trappen maar goed blijven peilen alles moet ff weer dichtslibben vooral blijven rijden het lijkt wel hoe meer ze lopen hoe minder ze gebruiken de mijne met 420dkm gebruikt ook nihiel het afgelopen jaar 0.5 liter met 25dkm (tdi)
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#9
|
|||
|
|||
een liter op 2500 is niet veel!
|
#10
|
|||
|
|||
Bij die van mij staat in het instructieboekje [GTI 16v]dat een verbruik van 1 liter op de 1000km mag
|
#11
|
|||
|
|||
ja ik vind het ook niet erg veel.
mijne verbruikt ongeveer 1 l op 3000 km Maar als je met een diesel gas los laat gaat er geen gasklep dicht in je inlaat. Dus kan hij ook geen olie langs je klepsteelrubbers zuigen wat een benzine motor wel doet. Maar als je je auto lang stil laat staan en je start hem en dan zie je blauwe rook zijn je klepsteelrubbers versleten. Omdat de olie dan tijd heeft gehad om langs je klepsteeltjes je motor in te lopen.
__________________
Jetta mk2 |
#12
|
||||
|
||||
eerst eens een paar 1000 km rijden alles is verdroogd dus ook de rubbers. Eerst weer lekker vettig worden en dan pas eens gaan kijken.
__________________
Rachistorie |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
moet je ff lezen 25dkm
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#14
|
|||
|
|||
Ik zal het voorlopig nog even aankijken. Er is idd een aardig verschil tussen het ene blok en het andere blok qua olie verbruik. Ik snap nog steeds niet waar die olie eruit gaat, dat het verdwijnt is zeker. Maar via wat en waarheen. Voorlopig elke 1000 Km even peilen en kijken of er verschil te meten is.
Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust op. En ja in het boekje heb ik idd ook het 1 liter op 1000 Km terug kunnen vinden. |