Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Caddy
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 25-09-2009, 09:39
Dub-Detail Dub-Detail is offline

Default Caddy MK1 op plantaardige olie.

Hey,
Ik ben van plan om een caddy MK1 1.6d 5bak te kopen.
Nu weet ik dat de oude diesels op plantaardige olie kunnen draaien.
Is dit ook mogelijk bij die caddy's uit '89? Of moeten er dan nog brandstofverwarmers tussen of iets dergelijks.

Gr, Pim
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 11:14
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life

Pfff, je kunt het beste even kijken op een PPO-forum, maar op dit moment ben je wel een echte wereldverbeteraar als je dit wil doen? Of je moet idd naast een friture/snackbar wonen o.i.d., maar anders is er moeilijk tegen de literprijs van de diesel op te concurreren?!
Om kort te gaan: brandstofverwarmers zijn altijd wat betrouwbaarder, met name in wintertijd, maar alles is gewoon mogelijk met Nederlandse temperaturen. Voor je blok is het wel beter om een voorverwarming te hebben. Via Ebay zijn ze vrij goedkoop te vinden.
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 16:45
caddywim caddywim is offline
VW Enthousiast

op het caddyforum hebben ze er ook veel verstand van

gr wim
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:32

Nou, wereldverbeteraar ben ik totaal niet gezien mijn polo die ik aant bouwen ben.
Maar zonnebloem olie tanken is spotgoedkoop. En zoals ik las op dat ppo forum makkelijk te doen bij een 1600 diesel.
Ik vind wel geinig project, hij moet immers ook de polo op de trailer naar de meetings en trackdays trekken.
gr, Pim
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:55
Martinus Martinus is offline
Forum regular

Ik was in de veronderstelling dat het wel mogelijk was, maar niet toegestaan bij de wet.. na wat zoekwerk echter blijkt dit niet helemaal te kloppen:

bron
Juridische zaken
Niet onterecht zij ook gewezen op de juridische aspecten van het gebruik van vloeibare plantaardige olieen als alternatieve brandstof voor het vervoer. Volgens de wetgever is het gebruik van brandstoffen voor vervoer belastingplichtig. Dat wil zeggen, je moet er accijns over betalen. De douane is de instantie die belast is met de handhaving van deze regels. (zie ook dit document, de vermelde GN codes staan hier). Concreet gaat het om ongeveer 33 Eurocent per liter als brandstof ingezette plantaardige olie.

Maar, niet getreurd, het is niet verboden om slaolie als brandstof te gebruiken, je mag het alleen niet uit de winkel halen en het in de brandstoftank van je auto doen. Volgens de wet ben je accijnsplichtig in het land waarin je je brandstof koopt/tankt, in Duitsland is PPO vrijgesteld van belasting! Je kunt dus, zonder accijnsplichtig te zijn over de grens rijden en aldaar tanken! En als je in Nederland tankt gewoon op Diesel rijden.

Gaat je auto dan alleen niet naar een friettent ruiken? ben wel benieuwd, ook of de prestaties gelijk blijven..
succes!

Goedkoop / Betrouwbaar / Snel
je kunt er altijd maar 2 kiezen...
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 20:07
Oudelut's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Maar zonnebloem olie tanken is spotgoedkoop.

Das war einmal, daarom doel ik op "enorme wereldverbeteraar". 2 jaar geleden tankte ik bij Lidl en Aldi, en koste een liter zonnebloemolie me 49 eurocent. De diesel stond toen ergens rond de € 1,10.
Inmiddels is het echter zo dat ik diesel tank voor onder de euro (€ 96,9 vandaag), en dat de zonnebloemolie bij Lidl en Aldi € 1,29 per liter kost (goedkoopste variant).
Dus ik weet niet waar jij je veronderstelling op baseert, maar vermoed dat je informatie achterhaald is?!

Quote:
Originally Posted by Martinus
Gaat je auto dan alleen niet naar een friettent ruiken? ben wel benieuwd, ook of de prestaties gelijk blijven..
succes!

Je gaat inderdaad in een oliebollenkraam rijden, ook als je bijvoorbeeld met 50/50 rijdt. Sta je stil bij een stoplicht, dan word je ingehaald door je eigen walm. Met name 's morgens vroeg word je hier niet vrolijk van, maar ja, als je voor niets rijdt mag het wel een beetje rieken, toch?
Bovendien is het voor de motor eigenlijk wel goed. Je zult zien dat de uitstoot van de auto omlaag zakt. Dus voor een roetmeting is het een ideale truc. Maar je dieselpomp heeft weer liever gewone diesel, omdat dat een betere smerende werking heeft dan plantaardige olie...

Prestaties worden wel wat minder, maar als je wat grotere verstuivers monteert is dit te verwaarlozen (prestaties zijn dan 95-100%) zeg maar net als met LPG via directe injectie t.o.v. benzine... Dat is wel voor warme toestand. Bij koude motor is het duidelijk stroperiger en zijn de prestaties minder (vandaar ook de voorverwarming van de brandstof).
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 20:46
jurie jurie is offline
Forum Regular

Default ppo

voor de beste info over ppo moet je m.i.op ppo.nu zijn.

rijden op nieuwe zonnebloemolie is financieel niet intressant meer[dank u fa.shell]

gebruikte olie echter kan zeer intressant zijn.

mits echt goed gefilterd [zie handleiding op ppo.nu]
of gefilterd kopen
olie voor verwarmen is een must [zomers kun je zonder aanpassingen ongeveer 25 procent zonder problemen bijmengen

bosch pompen zijn het meest geschikt voor ppo
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 21:03
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul

Quote:
Originally Posted by jurie

bosch pompen zijn het meest geschikt voor ppo

klopt,maar dan wel de lijn-pompen van bosch omdat die door de motorolie word gesmeerd.
een roterende pomp word verre van vrolijk van deze shit,heb al meerdere golf/polo/passat/transporter enz. pompen mogen vervangen op m'n werk omdat de hele mieterse kliek aan gruis was....
mijn tip;gooi er gewoon diesel in
Old 25-09-2009, 21:50
Oudelut's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by jurie
olie voor verwarmen is een must [zomers kun je zonder aanpassingen ongeveer 25 procent zonder problemen bijmengen

Heb zonder problemen van maart t/m november met 80% PPO gereden, hoor?!

Hoe dan ook, het establishment heeft de opkomst net op tijd doorgekregen en op een of andere manier de kop weten in te drukken door het wat minder makkelijk te maken (lees: duurder).

Overigens: voor wat betreft het juridische verhaal: het klopt dat het tánken (of het kopen ten behoeve van) in Nederland verboden is, niet het rijden op.
Toch kun je aan de kant gezet worden en kan er een monster uit je tank worden genomen. Vervolgens is er sprake van omgekeerde bewijslast, en moet jÃ*j dus gaan bewijzen dat dit bio-diesel is uit Duitsland en niet de gefilterde WOK-olie van de Vietnamese loempiaboer op de lokale markt...
Besef je daarbij dat het vergrijp vervolgens wordt gecategoriseerd onder accijnsontduiking, en dat men daar niet sympathiek over is?!

Maar ja, airride is ook een behoorlijke aanpassing op de typegoedkeuring van een auto en zou dus officieel ook eerst weer in Lelystad gekeurd moeten worden?! Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid op z'n tijd?
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 00:46

Ik haal die zooi via een kennis van me pa zeeer goedkoop uit duitsland. Ik meen iets van 30 cent per liter. Me pa woont aan de grens. Das allemaal al geregeld. Ik wou alleen weten of het mogelijk was met zo'n motor. Dat blijkt mogeliojk mits ik een voorverwarmer gebruik. Dat is ook wel relatief simpel te bouwen.
Dus, komt allemaal goed.
Gr, Pim
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 17:40
jurie jurie is offline
Forum Regular

Default ppo

er zit toch best wel een beetje werk aan een goede ombouw.

denk ook aan je 2e tank ,en je schakelaars [of kranen] voor het switchen van brandstof] als je kiest voor een 2 tank systeem.

inderdaad zijn de lijnpompen van bijv de oude mbenzen prima geschikt voor ppo,hoewel ik zelf geen problemen heb gehad met mijn vw s met roterende pomp kan ik me bij onjuist gebruik wel iets voorstellen.

bijv bij het gebruik van slecht gereinigde gebruikte olie.

google nog eens op elsbett, de firma die werk maakt van plantaardige olie!
Reply With Quote
Old 27-09-2009, 12:49
acokever's Avatar
acokever acokever is offline
VW Enthousiast

interessant topic.
Als je dus op pure ppo wil rijden is een tweetanksysteem met andere pomp, kraantjes en voorverwarmer zeer aan te raden.

Als je gewone frituurvet bijmengt tot laat zeggen max. 30% zijn er dan verder geen aanpassingen nodig?
Anders ververs ik ons frituurvet ook wat vaker
Old 27-09-2009, 13:14
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline

Quote:
Originally Posted by acokever
interessant topic.
Als je dus op pure ppo wil rijden is een tweetanksysteem met andere pomp, kraantjes en voorverwarmer zeer aan te raden.

Als je gewone frituurvet bijmengt tot laat zeggen max. 30% zijn er dan verder geen aanpassingen nodig?
Anders ververs ik ons frituurvet ook wat vaker

vooral doen,gewoon erbij kiepen....en als je het echt goed wil doen;ook niet filteren...
dit is al zo vaak geprobeerd,de besparing is minimaal plus het risico dat de boel naar de zigeuners gaat is +/-95%,waarom wil iedereen zo graag de cowboy uithangen? gooi er gewoon diesel in daar is ie voor gemaakt
Old 27-09-2009, 13:34
acokever's Avatar
VW Enthousiast

haha, oke. Ik weet genoeg
Blij zijn met belastingsvrije diesel die 1/20 rijd en niet als hollander weer meer willen :P

Sommige beschrijven het allemaal zo simpel, dus dat vind ik beetje comboyen wel leuk. Niet doen dus.
Old 27-09-2009, 15:17
Oudelut's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by De Pul
gooi er gewoon diesel in daar is ie voor gemaakt

Doe je huiswerk eens?! Is gemaakt om te draaien op pinda-olie!
Reply With Quote
Old 27-09-2009, 15:52
acokever's Avatar
VW Enthousiast

wat?? Moet ik nu weer pinda's verbouwen?
haha

(toch lijkt me licht bijmengen, met je eigen frituurvet die toch anders weggaat niet direct een probleem )
Old 27-09-2009, 16:17
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline

Quote:
Originally Posted by acokever
wat?? Moet ik nu weer pinda's verbouwen?
haha

(toch lijkt me licht bijmengen, met je eigen frituurvet die toch anders weggaat niet direct een probleem )

doe voor de gein eens een longdrinkglas halfvol diesel en de andere helft frituurvet,even laten staan en bekijk het dan eens
Old 27-09-2009, 16:48
acokever's Avatar
VW Enthousiast

ga ik proberen..

Is het dat de frituurolie te snel stolt? Er is natuurlijk verschil tussen vloeibaar frituurvet en die hardere (die vroeger vaker gebruikt werd).
Old 28-09-2009, 10:03

Quote:
Originally Posted by De Pul
vooral doen,gewoon erbij kiepen....en als je het echt goed wil doen;ook niet filteren...
dit is al zo vaak geprobeerd,de besparing is minimaal plus het risico dat de boel naar de zigeuners gaat is +/-95%,waarom wil iedereen zo graag de cowboy uithangen? gooi er gewoon diesel in daar is ie voor gemaakt

Dat is het hem nou juist. "Daar is ie voor''
Er worden wel meer dingen gebruikt voor doeleinden waar ze niet voor gemaakt zijn.
Zo ook mijn dieselmotor.

Als ik een glas diesel neem en daarnaast een met plantaardige olie.
Dan is er idd verschil. Als ik het glas met plantaardige olie opwarm tot 70 a 80 graden. Dan is het verschil al veel minder.

Dus een paar aanpassingen aan het koelsysteem van de motor icm met een warmtewisselaar en aan de inspuitpomp plus een verwarming voor koudstart. Alles isoleren. Factuur dat die olie echt uit duitsland komt voor €0,10 per liter.

Het is zelfs nog mogelijk om die diesel constant op te laten warmen met een zonnepaneel. Maar dat gaat mij nou ook net weer te ver.
Niks wereldverbeteraar, maar gewoon omdat het kan.
Gr
Reply With Quote
Old 28-09-2009, 10:04
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to ScareMercy

Wat ik me eigenlijk afvroeg is of het ook mogelijk is om dit te doen met gefilterde afgelopen olie? Je kunt er ook huizen mee verwarmen... en de smering lijkt mij perfect..
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
Reply

Posting Rules