Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-12-2008, 16:15
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default Golf 1GTD vraag

Vraag:

Ik heb een golf 1gtd uit 1982, echt een super wagen.. ik rij er al meer als een jaar bijna dagelijks 140Km mee..

Nu heb ik een vraag en ik hoop dat een van jullie het antwoord heeft.
Het volgende is het geval:

Hij wil niet meer starten!

Eigenlijk begon het al met het contactslot die niet helemaal lekker was. accessoires stand ok maar al draaide ik de sleutel verder omdaad werkelijk te starten kwam de sleutel niet meer van zelf terug in ze accessoires stand. Dus deed ik dat tijdelijk handmatig zeg maar. Gewoon langzaam terug draaien van het sleuteltje en wachten dat ik mijn fan weer hoor en alles weer OK! Niet de juiste manier maar goed.

Nu start hij dus sinds vorige week niet meer.

-Accu is OK, gemetten en al verlichting etc doet het ook gewoon
-Slot, het "blokje" wat achter de cylinder van het slot zit ook vervangen door een nieuwe a 34,- euro bij de VW dealer en ik blij en dacht nu zal hij wel starten nou nee hoor!
- Ben lid van de ANWB dus die maar gebeld en gewoon nog niet starten he en de meneer van de ANWB wist het ook niet? Nou lekker dan.
- Accu + olie lampjes zie ik wel branden maar mijn gloeispiraal lampje niet?

Wie weet wat het kan zijn?


Alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 16-12-2008, 17:29
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

Het lijkt logisch dat het gloeirelais kapot is als het controlelampje niet meer brandt. Zeker met dit weer is voorgloeien echt (en lang!) nodig.
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #3  
Old 16-12-2008, 19:36
Robino Robino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 150
Default

hoor je de startmotor draaien ? en volgt er injectie van je pomp ?
Reply With Quote
  #4  
Old 16-12-2008, 20:49
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Klinkt als een kapot relais
Of slecht contact van de zekeringkast[relais]
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2008, 21:10
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

iets meer info zou welkom zijn, niet starten is namelijk een breed begrip.

Gaat de startmotor rond, gaat het motorblok dan ook rond, of slaat hij alleen niet aan?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 16-12-2008, 23:54
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by Robino
hoor je de startmotor draaien ? en volgt er injectie van je pomp ?


Nee startmotor draait niet gewoon helemaal niks behalve de lampjes op het dashboard... behalve mijn gloeispiraal lampje.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-12-2008, 23:59
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
iets meer info zou welkom zijn, niet starten is namelijk een breed begrip.

Gaat de startmotor rond, gaat het motorblok dan ook rond, of slaat hij alleen niet aan?


Hoi Nee startmotor gaat niet rond gewoon helemaal niks alle lampjes branden accu met 12,85 volt.
Alle verlichting overal doet het behalve het gloeispiraal lampje.

Ik nog wel kijken of mijn gloei "bougies" OK zijn en of er daar stroom op komt als ik mijn sleutel op accessoiresstand zet.

En als dat niet het geval is waar zit het relais? tenminste welke is dat?

Volgens mij zit er ook nog onder de motorkap een zekering van 50 amp toch? tegen hitteschild onder de parafan etc dacht ik....


Ik ga morgen kijken en hou jullie op de hoogte.. zover alvast bedankt...

En nog meer tips etc zijn zeker welkom

Gr
Reply With Quote
  #8  
Old 17-12-2008, 00:05
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

als de startmotor niet eens draait, ligt het daar aan. Probeer anders eens een kabeltje te leggen tussen de 12V op je startmotor en de geschakelde 12V. Als de startmotor dan nog niet draait, dan is deze kapot.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 17-12-2008, 00:11
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
als de startmotor niet eens draait, ligt het daar aan. Probeer anders eens een kabeltje te leggen tussen de 12V op je startmotor en de geschakelde 12V. Als de startmotor dan nog niet draait, dan is deze kapot.


Dat kan ik inderdaad ook proberen... maar raar blijft dat mijn "gloei" lampje op mijn dashboard niet meer brand..... echt ik kwam rijdend aan en nog geen 5 minuten later wil ik weg en hij doet nix meer.... vandaar dat ik eerst mijn accu heb nagekeken en toen het "blokje"van mijn contactslot vervangen en nog niks... Ik ga met de tips van jullie morgen weer aan de slag.... pff heb ik mazzel dat ik deze week toevallig vrij ben van mijn werk
Reply With Quote
  #10  
Old 17-12-2008, 01:21
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Inderdaad even rechtstreeks de startmotor aansturen: simpelste manier is met een schroevendraaier een 'brug maken' (contact maken) tussen de dikke accudraad en het stekkertje daar net boven (waar het startsignaal van het contact normaal gesproken binnen komt).

Nogsteeds niet draaien: startmotor kaput
Dan wel draaien: electrisch probleem elders...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #11  
Old 17-12-2008, 09:49
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Kan soms raar gaan hoor Ik kwam ook rijdend aan, geen parkeerplek, zet de auto even voor de deur, wil de auto daarna wegzetten en hoppa; NIX.. Bleek ook de startmotor te zijn.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 17-12-2008, 14:38
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Inderdaad even rechtstreeks de startmotor aansturen: simpelste manier is met een schroevendraaier een 'brug maken' (contact maken) tussen de dikke accudraad en het stekkertje daar net boven (waar het startsignaal van het contact normaal gesproken binnen komt).

Nogsteeds niet draaien: startmotor kaput
Dan wel draaien: electrisch probleem elders...


Zo net even geprobeerd een "brug" gemaakt met een schroevendraaier en inderdaad mijn startmotor geeft geen kik. die is stuk lijkt mij dan.

Wat wel opviel is dat als het kleine stekkertje los ligt en ik mijn contactsleutel omdraai mijn gloeilampje het wel doet, maar zodra de stekker er op zit doet hij het niet..
Reply With Quote
  #13  
Old 17-12-2008, 14:45
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Lijkt wel of er kortsluiting ontstaat in de starter dan (misschien)? Anders kan ik het ook niet verklaren.

Ontstaat er een vonk als je de dikke directe accudraad met het 'stekkertje' verbindt?

Let wel: als de startmotor echt geen ene kik of klik geeft is ie kapot, mocht er nog wat leven inzitten (klik of poging tot draaien) zou het kunnen duiden op een zwakke accu.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #14  
Old 17-12-2008, 15:26
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Lijkt wel of er kortsluiting ontstaat in de starter dan (misschien)? Anders kan ik het ook niet verklaren.

Ontstaat er een vonk als je de dikke directe accudraad met het 'stekkertje' verbindt?

Let wel: als de startmotor echt geen ene kik of klik geeft is ie kapot, mocht er nog wat leven inzitten (klik of poging tot draaien) zou het kunnen duiden op een zwakke accu.


Ja er onstaat wel een vonk inderdaad.

Accu staat op 12,8 volt dus dat is OK.
Reply With Quote
  #15  
Old 17-12-2008, 21:58
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Zeer waarschijnlijk is een keer de startmotor blijven hangen. Lijkt me het meest logische als je slot al haperde.

Ik laat een starter meestal reviseren, kost je ergens tussen 60 en 100 euro en dan weet je wat je hebt.

Wat ik eerst nog een keer zou controleren is de massakabel tussen de versnellingsbaksteun en de accu. Als deze een geoxideerde aansluiting zou hebben kan je mogelijk dezelfde symptomen hebben. Lijkt me niet zo waarschijnlijk maar effe controleren kost niks...
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #16  
Old 28-12-2008, 13:50
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by raf_construct
Zeer waarschijnlijk is een keer de startmotor blijven hangen. Lijkt me het meest logische als je slot al haperde.

Ik laat een starter meestal reviseren, kost je ergens tussen 60 en 100 euro en dan weet je wat je hebt.

Wat ik eerst nog een keer zou controleren is de massakabel tussen de versnellingsbaksteun en de accu. Als deze een geoxideerde aansluiting zou hebben kan je mogelijk dezelfde symptomen hebben. Lijkt me niet zo waarschijnlijk maar effe controleren kost niks...


De Golf wordt van de week naar een bedrijf gebracht in Den Helder die alles gaat "doormeten" Ik zelf rij nu tijdelijk in de 84er golf CARAT van mijn vriendin

Ik hou jullie op de hoogte en in iedergeval allemaal bedankt zover
Reply With Quote
  #17  
Old 28-12-2008, 17:02
matt8's Avatar
matt8 matt8 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 154
Default

dus je hebt nu de hele auto weggebracht?? als de startmotor al geen kick geeft als je er 12 volt opzet zit het hem toch echt in de startmotor of in zijn massa. zou ik geen fortuin uitgeven aan het zinloos door laten meten van alle kabels. maar goed. we zullen zien, we kunnen het natuurlijk altijd mis hebben.
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen..

Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones'
Engine: 1600 with 75 horses inside.
Reply With Quote
  #18  
Old 16-01-2009, 00:14
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by raf_construct
Zeer waarschijnlijk is een keer de startmotor blijven hangen. Lijkt me het meest logische als je slot al haperde.

Ik laat een starter meestal reviseren, kost je ergens tussen 60 en 100 euro en dan weet je wat je hebt.

Wat ik eerst nog een keer zou controleren is de massakabel tussen de versnellingsbaksteun en de accu. Als deze een geoxideerde aansluiting zou hebben kan je mogelijk dezelfde symptomen hebben. Lijkt me niet zo waarschijnlijk maar effe controleren kost niks...


Heej Raf ik zie het nu pas het is jouw oude golf! Hoe is het?
Reply With Quote
  #19  
Old 16-01-2009, 00:16
Danzel Danzel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 60
Default

Quote:
Originally Posted by matt8
dus je hebt nu de hele auto weggebracht?? als de startmotor al geen kick geeft als je er 12 volt opzet zit het hem toch echt in de startmotor of in zijn massa. zou ik geen fortuin uitgeven aan het zinloos door laten meten van alle kabels. maar goed. we zullen zien, we kunnen het natuurlijk altijd mis hebben.


Ik denk dat er kortsluiting in de startmotor zit... heb de startmotor er vandaag onder vandaan gehaald en weg gebracht. Het was eindelijk weer een beetje redelijk weer om op de grond te liggen en de starter er onder vandaan te halen.

Ik hou jullie op de hoogte
Reply With Quote
  #20  
Old 16-01-2009, 00:31
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Quote:
Originally Posted by Danzel
Heej Raf ik zie het nu pas het is jouw oude golf! Hoe is het?


Heey, aangename verrassing ! Prima hier hoor.
Verder alles goed met de golf ?
Plaats gerust effe wat foto's hoor ! Staat hij er nog steeds hetzelfde bij ?
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum