![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Beste mensen,
Vandaag is me wat raars gebeurd, ik rij in Duitsland op de autobahn op m'n relatieve dooie gemakje 200 km per uur totdat ineens de auto rechtsvoor "wegzakt" en enorm begint te trillen. Gelukkig de auto zonder brokken veilig naar de kant kunnen brengen en toen ik ging kijken werd mijn vermoeden bevestigt, de band compleet aan gort. Hij zat nog aan één kant op de velg, aan de buitenzijde was het loopvlak compleet van de wang losgeraakt. Omdat ik geen klap heb gehoord en ook niets op straat heb zien liggen ben ik wat beter gaan kijken en bleek dat mijn ventiel gescheurd is. Dit zou ik als pech kunnen interpreteren alleen heb ik dit afgelopen zomer ook al in Frankrijk op de peage gehad! Toen was het bij 140 km per uur. Nu mijn vraag aan jullie, mag ik van mijn dealer verwachten dat zij mij hier in tegemoet komen omdat de ventielen niet deugdelijk zijn? Of moet ik gewoon denken dat het stom toeval is en gewoon stalen ventielen en een nieuwe band kopen? Het is wel levensgevaarlijk natuurlijk en dit soort verhalen hoor ik niet vaak, over hard rijden heeft iedereen een mening natuurlijk maar de auto kan het en de banden hebben de juiste snelheidsindex + de omstandigheden stonden het toe. (rustig, goed zicht en droog) Het gaat om normale rubberen ventielen in een set 16" lichtmetaal met 205/55-16 Continental Premium Contact 2 banden. Door een VW dealer geleverd en +/- 25000 km mee gereden. Graag jullie mening en excuses voor de lappen tekst. Groet, Daniël |
#2
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ik denk nu maar 1 ding. JIJ HEBT GELUK GEHAD OF EEN ENGELTJE OP JE SCHOUDER ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() En de vorige keer in Frankrijk, toen was het ook van de dealer? En daarna ben je op je thuiskomertje verder gereden en heb je weer van de dealer een band erop laten leggen?
En ik neem aan dat je de bandendruk gecontroleerd had voordat je de autobahn op ging? Verder denk ik niet dat je wat moet verwachten van de dealer, je bent immers weer 25.000km verder. Je kan er in ieder geval met je verhaal langs gaan en kijken wat ze er op zeggen. |
#4
|
||||
|
||||
![]() @ Domi, ik heb inderdaad heel veel mazzel gehad, en ik moet ook zeggen dat Bora's ontzettend stabiele auto's zijn, maar het is allesbehalve leuk om mee te maken.
Band wisselen terwijl iedereen met 160+ voorbij blaast trouwens ook niet. @ RubenD, ik heb de bandenspanning toevallig 2 dagen geleden nog gecheckt en die was rondom in orde. Ook heb ik de ventielen gecheckt, juist door het voorval in Frankrijk. Toen heb ik er een nieuw ventiel laten zetten door een lokale Citroendealer, dit omdat we op dat moment nog 4 dagen voor de boeg hadden en +/- 1400 Km Ik heb een volwaardige 16" band op stalen velg achterin liggen. Reacties in mijn omgeving zijn ook wisselend, hoeveel kun je er aan doen? aan de andere kant, 2 keer binnen een jaar tijd? Edit: Ik weet niet of het een dealer ventiel is of die uit Frankrijk, dit omdat ik s'winters op winterbanden rij en dus de velgen verwisseld zijn en niet gemerkt. Last edited by vwmenneke : 05-04-2009 at 20:39. |
#5
|
||||
|
||||
![]() gelukkig dat je zelf niks hebt, had heel anders kunnen aflopen... Maar denk niet dat je wat kan verhalen bij de dealer, voortaan check ik behalve de banden ook de ventielen!
__________________
VWCulture.nl
|
#6
|
|||
|
|||
![]() mazzel gehad kerel!
![]() maar ook pech denk ik.. als het ventiel niet goed was geweest had hij al eerder de geest gegeven denk ik.. ben benieuwd hoe het afloopt!
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Voor mij dus weer een reden erbij om met elke keer de banden te wisselen ook even de ventielen mee te vervangen !
Ik vervang ze al jaren bij elke keer dat in de banden eraf heb of vervang ,ook al is het alleen maar voor de zekerheid ! Jij hebt iig veel mazzel gehad in dit geval !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Dat we heel veel mazzel gehad hebben begint steeds meer door te dringen, langs de snelweg heb je alleen maar adrenaline en de drang om zo snel mogelijk van die plek weg te komen, daarna kwam de drang naar een peuk en schoon ondergoed
![]() De velg heeft geen schade opgelopen zo op het oog, ik ga er van uit dat ik deze kan blijven gebruiken? Ik stap ongeacht wat er bij de dealer uitkomt over op stalen ventielen. foto's van de schade: ![]() ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() ik heb jaarengeleden van een motorrijder gehoord dat er een klapband was ontstaan door het niet aanwezig zijn van een ventieldop.
het ventiel was kapot gegaan door dat de middelpuntvliedende kracht zonder dopje zijn gang kon gaan. ik geef geen garantie op dit verhaal,maar ik moest er onmiddelijk aan denken toen ik je verhaal las. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Ga gewoon met die banden bij je leverancier en vraag om de banden te laten onderzoeken door de fabrikant . Gezien de schade op de foto , zou het misschien kunnen gaan om een productiefout ...
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad met Pirelli's . Heb zo 3 kapotte banden gehad in totaal. Mijn bandenboer heeft de banden dan meegegeven met de vertegenwoordiger , en ik heb toch netjes nieuwe banden teruggekregen van Pirelli ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() ik had laatst bij mijn winterbanden 1 ventiel dat helemaal bol stond (niet een klein beetje) maar het begon echt een ballonnetje te worden.
ik zag het toevallig bij de wissel van winter naar zomerwielen. ik heb dus nog net geluk gehad, heb daarna ook direct het ventiel laten vervangen de banden waren trouwens vredestein snowtrac 2 (ong 20000 km oud) mvg
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current) golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current) golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex) |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Op de foto is geen productiefout...dit gebeurt met een band als ie leeg is en je ermee rijdt... |
#13
|
|||
|
|||
![]() jep idd das van een lekke band ...en het ventiel krijgt dan ook op zn kloten .....dus het zo best wat anders geweest kunnen zijn gewoon pech maar ik zou blij zijn dat ik niet meer <letsel > schade had,,,,,,,,,,,succes
__________________
quintus.....de grote race |
#14
|
||||
|
||||
![]() Het lag puur aan het ventiel volgens mij, de band heeft er geen schuld aan gehad.
Bij de dealer konden ze er inderdaad weinig mee, ging ik ook niet vanuit en was tijdens het aanmaken van het topic nog even onder de indruk van what happened. Goeie vriend van me en tevens garagehouder gaat er morgen 2 nieuwe conti sportcontact's opleggen, 1 band was al eens voorzien van een "paraplutje" dus die band gooien we er ook af. Tevens zijn er nu stalen ventielen geplaatst. Bij nadere inspectie bleek dat er nog een ventiel ingescheurd was! ook aan de basis waar hij de velg in gaat, dit slecht te zien en nog net niet diep genoeg om te lekken bij "normale" snelheden. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Waarom ben je er zo zeker van dat het aan het ventiel ligt?
Dat is me nog niet helemaal duidelijk, wellicht is de oorzaak ook ergens anders in te vinden. Een gescheurd ventiel hoeft geen oorzaak aan te wijzen, het kan ook een gevolg van een er af lopende band zijn. Heb je de velgen wel eens na laten kijken op onbalans en beschadigingen? Dat je aangeeft deze velg zo weer te willen hergebruiken zonder te laten checken doet me vermoeden dat het ook in je velgen kan zitten. Als daar een knikje / deukje of minimale slag in zit en je band warmt op en zet uit tijdens het rijden op hoge snelheid, dan kan een niet 100% perfect ronde velg ook dit soort fratsen veroorzaken. Zeker als het de 2e keer is ( met dezelfde set velgen? ) zou ik die eens zeer grondig laten nakijken.
__________________
Owned VAG cars and their colours: Seat Ibiza 2.0 GTI 2001-2006 VW Golf MK3 2.8 VR6 2006 VW Jetta MK1 1.5 2006-2007 VW Corrado 2.9 VR6 2007 VW Golf MK2 1.6 2007-2008 VW Golf MK2 1.8 G60 2008-2009 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Ik zou ook de gaten voor de ventielen in alle 4 de velgen eens goed controleren, voor hetzelfde geld zitten daar scherpe randjes of uitstekende stukjes in door het gieten van de velgen.....
Die zouden de ventielen kunnen beschadigen met alle gevolgen vandien.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Ruber ventielen zijn geschikt tot een snelheid van 190km.
Het blijft rubber en ze kunnen dus ook uitdrogen net als banden. De meeste NIET bandenspecialisten (dealers, garage's ) vervangen de ventielen niet als er nieuwe banden worden gemonteerd. Weten vaak niet eens hoe ze moeten balanceren en plakken maar raak voor een knaak. Het enige wat ze wel kunnen is je een set banden aansmeren voor teveel geld. groetjes, berry.
__________________
vw Golf 3 cabrio 1996 vw passat variant 1997 |
#18
|
|||
|
|||
![]() hoe kom je daar dan bij... porsche rijd met rubber ventielen. zelfde als bij de banden boer. en volgens mij loopt een 911 net iets over de 190km/h
|
#19
|
||||
|
||||
![]() 12 jaar ervaring bij een banden service als monteur.
Staat gewoon in de catalogus van rema tiptop dat die rubberventielen tot 190km zijn.
__________________
vw Golf 3 cabrio 1996 vw passat variant 1997 |
#20
|
|||
|
|||
![]() raar dan dat porsche ook afgeleverd word op rubber ventielen van tip top ,.
![]() voor het geval dat mensen hier ineens niet meer harder durven te rijden als 189km/h wat wel zo is gewoon altijd je ventiel vervangen kost niets en wel net zo veillig ![]() Last edited by lager : 08-05-2009 at 09:05. |