#1
|
||||
|
||||
Golf III 2.0 onderstel ( 1994 )
Wie o wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn, of beter: wat voor onderstel ik moet hebben?
Ik heb achter 1 schokdemper lek, en vóór zijn ze ook aan vervanging toe ( nummer 1HO 431 031 P staat op de poot ) 1994ér Golf 3, met 2.0 2E motor, 85kW. In H-base/Masterbase wordt de auto ( op basis van kenteken /vermogen ) steeds herkent als een Golf GTI 8V.. Heel fijn, want dat is het NIET. Dus géén steek 5x100 Maar goed: Kenteken: JN-XR-36 Rond 1994 is er schijnbaar iets veranderd bij de Golf 3 want bij Sandtler enzo leggen ze rond 8/94 een grens: voor en na die tijd. Ik wil graag ietsiepietsie lager ( zeg 30 mm rondom ) en gewoon een comfortabel weggedrag behouden... Mocht 30 mm niet mogelijk zijn, dan hou ik de auto liever op originele hoogte: Is gezinssloep en Leontine kijkt niet zo nauw naar putdeksels, drempels of parkeergarages. Ochja: het mag niets kosten natuurlijk, maar t mot wel goed zijn
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#2
|
||||
|
||||
Wat ik weet is dat er rond 1994 een ander soort toplager is gekomen:
Tot 1994: zelfde als bij een Golf 2 Vanaf 1994: 2-delig. (VR6 had dit geloof ik al eerder) De carrosserie is ongewijzigd, dus je kunt ze gewoon uitwisselen.
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#3
|
||||
|
||||
Ah, maar waarom zijn d'r dan verschillende soorten 'Fahrwerke' voor pre en post 1994 ?
Naja: Ik ga waarschijnlijk gewoon voor 4 nieuwe dempers ( B4 Bilstein ) eventueel aangevuld met een setje G&M 30mm veren: voor rond de 300 euro klaar. Ik heb even rond zitten te lezen, maar de Tuning-setjes ( complete schroefsets voor minder dan 250 eu ) zijn waarschijnlijk allemaal zo stug als een fries met kiespijn..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#4
|
||||
|
||||
Ik kan alleen de 1h0 413 031 P niet terug vinden..
Verdorie! Kom d'r niet uit. wat is het verschil tussen een VR6 onderstel en een standaard 1.8'tje? Passen de dempers+veren van een "VR6/16V/GTI" wel gewoon een standaard Golf? Is de fusee anders, of alleen de naaf?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 07-04-2009 at 16:01. |
#5
|
||||
|
||||
tec tuning setjes zijn helemaal niet stug, zeker niet op een golf 3 met 2E voorin.
veren, dempers, etc van een plus onderstel gaan overigens ook gewoon passen. Subframe, draagarmen, assen, fusees en naven zijn anders, maar veerpootmontage is gelijk. Last edited by Marcski : 08-04-2009 at 08:57. |
#6
|
||||
|
||||
jep, als je maar zorgt dat je de juiste toplagers bij de juiste veerschotels hebt is het uitwisselbaar.
En bij een golfje 3 is 30mm al best wat qua verlagin, iig totaal niet vergelijkbaar met -30mm op een 86C. Ik rij nu zelf met -40mm icm 195/45/15 op mijn (onze ) golf3 en daar wordt de vriendin al helemaal gek van (voorbumper is vrij lang en raakt al snel drempels etc.).
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
||||
|
||||
veerschotels is geen probleem bij een schroefset, toplager rust op de bovenste moer
|
#8
|
||||
|
||||
Ik heb het niet over een screwyou set
Bij de overgang <94 en >94 zijn de afmetingen van de veerschotels veranderd. Je moet dus de combinatie veerschotel/veer/toplager afstemmen, dan gaat het goed.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
dat weet ik, maar als jaap wel voor een schroefset kiest hoeft hij zich daar geen zorgen meer om te maken
|
#10
|
||||
|
||||
aahh, zo. Ik zag het direct weer als een persoonlijke aanval
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#11
|
||||
|
||||
Ter illustratie; De VR6 voorspoiler die er onder hing, lag er binnen 2 weken onderuit. Let wel: met de auto op originele hoogte.
D'r zit nu gewoon een normaal lipje aan en die is al wel een beetje geschuurd. Screw-you-set van Tec Tuning is met minimaal 45 mm daarmee (denk ik) te laag. De 'TecTuning' vaste sets zijn nóg goeikoper, maar verlagen 40mm rondom, of 35mm voor GTI/GTI 16/VR6.. Quote:
tegen Quote:
Dat zal dan waarschijnlijk 't.o.v.' standaard zijn ofzo, waarbij een GTI 2.0 8v gewoon standaard al 10mm lager ligt dan een GL 2.0 8v? Ja, vast wel. naja: ik ga eens uitzoeken welke bouwmaand mijn Golf nou precies heeft.. 10/94 staat op het kenteken, dus net wel of net niet van 8/94... Ik heb op de voorschermen in iedergeval ouderwetse vierkante knippertjes zitten; zegt dat nog iets?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Hoe zie ik dat eigenlijk? Ik neem aan dat een 2E 2.0 8v in een GL nou niet wezenlijk verschilt van een GTI? Gewoon 85kW. Zouden de aandrijfassen dan bij een GTI ook anders zijn?* D'r zit dan wel steek 4x100 onder, maar wel met fatsoenlijke remmen ( 256-ér geventileerd, en ook op de achteras zitten schijfremmen ). * als de naaf anders is, met een andere maat homokineet/spiebaan dan kan ik mij daar wel iets bijvoorstellen; als het een vergelijkbare naaf is, met enkelt 5 x100 ipv 4 x100, dan zullen de aandrijfassen toch wel t zelfde zijn?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#13
|
||||
|
||||
ik weet wel zeker van wel, de draagarmen van plus-onderstel zijn 20mm langer, dus dan moet de rest ook mee, en daarnaast heeft de gti 280/288mm schijven.
vierkante knippers duidt op oud model overigens, maar je zit er zo krap tegenaan dat dat ook oude voorraad schermen opmaken zou kunnen zijn geweest side-note; ik heb mijn tec tuning set op de passat nu op -40 geschat staan, en ik kan hem nog minstens 40mm hoger schroeven Last edited by Marcski : 08-04-2009 at 13:20. |
#14
|
||||
|
||||
Ah, dus skroef-set kan ook gewoon op bijna originele hoogte...
VERY tempting.. Eens een belletje wagen met SKG
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ondertussen al contact met SKG gehad, ben er zo goed als uit ( schroefset ), maar los daarvan heb ik de boekjes d'r eens bij gepakt: 1H13L4 Golf GL 5G CHE LB7Z (Flash zilver) 85 KW 2E WVWZZZ1HZSW094568 Type 1H13L4 -> dat is dan: Met de CHE bak heeft deze uitvoering gelopen van 08-92 t/m 07-94 Maar het chassisnummer.. Ligt tussen 31-08-1994 en 30-09-1994, dus de bouwmaand zou september 1994 moeten zijn.. Als ik uitga van het chassisnummer, zou het dus een ander type moeten zijn: Naja.. ik ga het zien: welk type toplager het is: volgens Marcski past de schroefset dus sowieso.. *edit* Plaatjes fix
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 08-04-2009 at 19:52. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
rust op de moer? volgens mij rust je toplager op je bovenschotel van je schroefset. en die zet je vast met een moer. of ik moet het altijd verkeerd doen |
#17
|
||||
|
||||
rechtsonder is de onderkant van het lager, daar rust de bovenste moer op (daarom ook de vertanding). Als het rubber op de veerschotel zou rusten, zou hij niet kunnen scharnieren Last edited by Marcski : 08-04-2009 at 20:34. |
#18
|
||||
|
||||
Toch zou ik als t comfortabel moet blijven geen schroefset nemen, maar een vaste set, zeker als je niet superlaag wilt gaan......
|
#19
|
||||
|
||||
(is uiteindelijk toch maar een bilstein gasdruck setje geworden, via dutch power trading)
gezegde 'goedkoop -> duurkoop' kan dus alvast niet op gaan (rijdt heerlijk)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|
#20
|
|||
|
|||
Quote:
ik hoop niet dat jij je veerpoten zo in elkaar hebt zitten..... Als je die kleine veerschotels en toplagers gebruikt zul je zien dan de zuigerstang door je veerschotel gaat en ook door je toplager tot de schijf aan de voorkant hier draai je je moer op. Je lager kan nu vrij draaien op de veerschotel. Op de veerschotel zie je ook dat er een soort baan is voor dat deel van het lager. sorry voor de offtopic |