Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-03-2005, 18:30
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default het ene probleem is verholpen en het nieuwe probleem heeft zich alweer gemeld

nou daar gaan we weer gisteren heb ik dus mijn waterpomp en distributieriem vervangen (gaat om 1.3 NZ blok) alles perfect, nieuw koelvloeistof erin, nog een keer merk tekens checken en de spanning van de riem, prima gestart en lopen no probleem, rondje gereden etc alles perfect.

vanmorgen ontsteking op tijd laten zetten (stond IETS te vroeg) bij de garage, en stationair af laten stellen. maar toen kwam het.................

sinds dien komt er een raar geluid uit mijn gaskleppenhuis/inlaat, tenminste daar is het geluid het sterkst.

ik heb eerst mijn waterpomp nog gechecked en de spanning van de riem maar was nog prima, en zonder de distributiekappen word het geluid niet harder ofzo. het komt zegmaar van ergens bij het gaskleppenhuis (die plek ongeveer van het blok)

hiervoor nooit gehoord totdat dit aan het blok is vervangen en afgesteld. het is een soort piepen/kraken/schuren. (ja naarmate ik verder kom met mijn tekst vraag ik me steeds meer af of jullie wel kunnen helpen, want leg maar eens een geluid uit met tekst )

het geluid LIJKT van een draaiend deel af te komen (zo'n geluid is het) maar waterpomp en riem lijkt me niet eigenlijk na onderzoek.

oja het geluid is er ALLEEN tijdens stationair draaien, geef je maar IETS gas dan is het weg, laat je hem weer stationair draaien dan is het er weer. en hij doet het ook ALLEEN als hij warm is, bij koude start ofzo (als ie dus hoger in toeren is) dan is het geluid weg.

iemand tips of waar ik naar moet kijken hoop dat jullie er iets van snappen, ik niet meer, net alles vervangen en nu dit weer.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #2  
Old 23-03-2005, 19:34
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

heb je de spanrol ook vervangen?
Reply With Quote
  #3  
Old 23-03-2005, 19:41
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

bij een NZ blok word de distributieriem gespannen door de waterpomp (die is verstelbaar)
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #4  
Old 23-03-2005, 19:41
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

De waterpomp is de spanrol bij een 1300, en die heeft hij vervangen.

edit: Jij was eerder
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 23-03-2005, 19:45
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

ik zal morgen als ik ff tijd heb mijn gasklephuis eens demonteren en schoonmaken, misschien helpt dit, lijkt me sterk omdat het nu zo plotseling is gekomen na de reperaties. maarja je weet nooit.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #6  
Old 23-03-2005, 20:15
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

zou het iets te maken kunnen hebben met dit:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9104

???
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #7  
Old 23-03-2005, 22:14
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

waterpomp lijkt me..

had hetzelfde na het vervangen van de d-riem, de waterpompomp was iets opgespannen zeg maar om de oude d-riem mooi op spanning te brengen, de nieuwe d-riem was natuurlijk nog iets minder uitgerekt en dus stond ie te strak, de lagers van de waterpomp worden dan erger belast, tadaa: een soort fluitgeluid...
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #8  
Old 23-03-2005, 22:16
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Je zegt dat de stationair opnieuw afgesteld is. Waarschijnlijk is je stationairschroef wat verder open gedraaid (dit is bij een injectie heel ruw gezegd eigenlijk een soort valse lucht schroef). Dit ´gat´kan een ruisend geluid maken. Ik zeg dat dat het gewoon is...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #9  
Old 23-03-2005, 22:20
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

stationair is iets terug gedraaid, omdat hij te hoog in toeren liep nadat de ontsteking op tijd is gezet.

daarna is de stationair schroef nog verder dicht gedraaid en ook weer open (met tussenposes) maar heeft niks geholpen om het geluid weg te krijgen.

ik zal morgen eens kijken of het de waterpomp is, ik heb wel de d-riem zover opgespannen dat de riem tussen duim en wijsvinger genomen in de breedte, nog net een kwart gedraaid kan worden met moeite. Dit is toch de manier of mag hij wel iets soepeler gedraaid kunnen worden dan met kracht.???
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #10  
Old 23-03-2005, 23:09
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Ik denk dat je de distubutieriem net even te strak gemonteerd hebt. Wanneer de riem te strak staat krijgen je lagers bij stationair toerental net niet genoeg smering. Hier komt het geluid waarschijndelijk vandaan. Dus de riem eem heel klein beetje losser en het is waarschijndelijk weg.

groeten peter
Reply With Quote
  #11  
Old 24-03-2005, 08:02
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

die riem moet toch een voorgeschreven speling hebben als de motor uitstaat? hoeveel is dat ook alweer?
Reply With Quote
  #12  
Old 24-03-2005, 09:32
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by peter139
Ik denk dat je de distubutieriem net even te strak gemonteerd hebt. Wanneer de riem te strak staat krijgen je lagers bij stationair toerental net niet genoeg smering. Hier komt het geluid waarschijndelijk vandaan. Dus de riem eem heel klein beetje losser en het is waarschijndelijk weg.

groeten peter


ja zal misschien net even dat beetje schelen, ik zal hem eens iets losser gaan zetten, en kijken of dat het probleem verhelpt. moet haast wel want het is hierna pas gekomen, dus zou opzich wel logisch zijn.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #13  
Old 24-03-2005, 11:11
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Klinkt mij ook als waterpomp, zoals meerderen al gemeld..

Krijgt een beetje een schroep schroep schroep geluid: piepen, janken, zagen.. Staat ie net ff pietsie te strak.

Je hoort t ook alleen bij stationair...
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #14  
Old 24-03-2005, 15:27
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

nou net dus de waterpomp wat verdraaid, maar geen verschil, de riem staat nu iets minder strak (losser durf ik hem eigenlijk niet te zetten) maar het geluid is er nog.

het is dan wel dan niet (was voordat ik de waterpomp stelde ook al) dus het geluid is er met tussenposes, 4 sec. geluid, dan 2 sec niks, dan weer wat langer aan 1 stuk geen geluid en dan weer wat langer wel, het is dus geen constant geluid.

maar het stellen heeft dus niks geholpen, en losser durf ik hem eigenlijk niet te zetten, weet ook niet HOE los nog verantwoordelijk is om mee te rijden.

misschien slijt het geluid wel weg naarmate ik langer met het nieuwe spul rij
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #15  
Old 19-07-2009, 23:11
sudoma sudoma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 1
Default

He ik heb ook de waterpomp en riemen laten vervangen, nu na een tijdje rijden kwam er een ratelend geluid onder de kap vandaan, en is me alles weer kapot gegaan en is de auto zonet weer in de garage gezet, met lekkende waterpomp. En zonder koelvloeistof, deze is onderweg eruit gedrukt dus ook maar even laten controleren of de zuigers niet scheef zijn getrokken door de hitte. 00:03 20-07-2009

Als de waterpomp vervangen wordt moet je ook je sensors/thermostaat laten vervangen, anders zal het niet goed lopen. (soms wel)

Het krakend geluid kunnen wel je snaren zijn hoor. kijk eens of er haarscheurtjes inzitten, dit kan een krakend en suisend geluid maken, net of er ergens lucht uitkomt of ingaat.

Mijn ford was dus net gemaakt en is dus nu ook weer kapot.
Ik ga morgen terug om het hele zooitje te laten maken, al zal dit 2 dagen gaan duren.

ik vind het niet normaal dat ze bij een garage zo een problemen niet ontdekken, en dat me auto nu weer kapot is daar zal de garage voor moeiten opdraaien want ik heb alleen een beetje getourd met mijn Ford Escort V cabriolet 1.8 16V XR3i

In ieder geval success en zou wel willen weten wat jou probleem nu uiteindelijk was.

Groetjes, en success
Reply With Quote
  #16  
Old 20-07-2009, 03:13
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Bij mijn NZ piept de waterpomp ook wat onder de +-900rpm (op de toerenteller daarom dus ongeveer). Dat doet hij al sinds ik hem heb en ik heb hem bijna 2,5 jaar Bijna 70.000km verder piept die nog steeds en er is niks stuk gegaan of wat dan ook.

Als je waterpomp dus zou piepen kan het geen kwaad (tenminste bij mij niet) !

Aan de ervaringen met mijn motortje kunnen geen rechten worden ontleend, iedere motor is toch net iets anders

Last edited by Renegade : 20-07-2009 at 03:16.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-07-2009, 13:05
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hallo ..


als je nu eens je v riem er af trekt ,,

blijft dan het geluid ook nog ,,,

vrgr gooigolf ..
Reply With Quote
  #18  
Old 20-07-2009, 17:38
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

denk dat ie weinig geluid maakt zonder distributie riem gooigolf, hahaha
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #19  
Old 20-07-2009, 17:56
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

V riem joost
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #20  
Old 20-07-2009, 21:24
vwmania89 vwmania89 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 13
Default

is je waterpomp echt precies t zelfde, meen dan de groote van de schoepjes en de afstand dat deze van de pomp afstaat, niet dat deze dalijk tege je blok aankomt he, maar dat verklaart niks met afstelle, zit je ontsteking goed vast? als die n beetje los zit of scheef of of of, wie weet he kan t´zijn dat je rotor ergens tegenaan schuurt
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum