Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 02-07-2009, 22:23
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life

Question Elektrische ramen mèt comfortsluiting problems! Wie helpt?

Hi allemaal!

History:
-Nog voordat ik mijn Vento had, lagen de elektrische mechaniekjes al thuis.
(alleen voor de voorzijde)
-Na veel gepuzzel en gedoe, heb ik het spul goedwerkend kunnen inbouwen; dus gewoon op en neer, maar ook nog op en neer via de deursleutel vanaf de buitenkant (=comfort-sluiting)

En toen begon de ellende...
-Sinds vorig jaar ratelde de linker kant en ging die nog maar 10 cm naar beneden Dit is inmiddels al verholpen; de kabel was alleen maar wat geknikt en gerafeld. Ik heb dat weer een beetje gefatsoeneerd en voorlopig (?) doet die het weer soepeltjes...

Maar nu komt het (huidige...) probleem:
Het rechter raam weigerde wel al eens, maar nu gaat-ie dus helemaal niet meer omhoog... Je hoort in de deur nog wel 'gewoon' de beide relais-tjes klikken; zowel voor naar boven, als naar beneden!
Wat heb ik al gedaan?
-De spanning gemeten ná de printplaat; ik heb gewoon +12 Volt of -12 Volt als ik op de schakelaar respectievelijk 'OP' of 'NEER' indruk.
-Rechtstreeks vanaf de accu spanning op de motor gezet; deze gaat gewoon, soepel rond en het mechaniekje schuift dan ook netjes, zonder zware punten op en neer.
-De contactjes, die de motor met de printplaat verbinden, heb ik goed schoon geschuurd voor een zo goed mogelijk contact.

Maarrrrr... als ik alles weer samenvoeg, gaat-ie (weer) alleen naar beneden en niet meer omhoog

WÃ*t zie ik over het hoofd?!

Het zal wel eens lekker zijn, als de beide ramen tegelijk, dus allebei werkten... (dat heb ik nog niet vaak meegemaakt... )
Zéker met die hitte de laatste dagen!!!
Aan de bedrading ligt het dus niet, want het heeft ooit wèl compleet gewerkt!

Maar goed, ik heb gelukkig ook nog een open dak, die tot nog toe altijd naar behoren heeft gewerkt (ff afkloppen )
En het rechter raam gaat nu (professorisch) op en neer door losse draadjes tegen elkaar te houden ; twee vanaf de raammotor en twee vanaf de accu (wel met een zekeringetje ertussen ...) Kan-ie iig toch nog open en dicht

Als iemand iets weet? Let me know!
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999

Last edited by Vento Vice : 04-07-2009 at 09:30.
Reply With Quote
Old 02-07-2009, 23:02
vw_boyke_vw's Avatar
vw_boyke_vw vw_boyke_vw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to vw_boyke_vw

als ik t zo lees lijkt t wel op een draadbreuk omdat die t wel met losse voedingen werkt. Heb je ook al in je deur doorvoer gekeken? Niet dat daar een draad door is geschuurd, hebt dit ook gehad met een golf 3 alleen aan de linkerkant
Succus ermee
Originally Posted by Jurgen Santana
Precies, laat je niet bang maken door de 6" velgen met 165 brede NanKang mannetjes.
Reply With Quote
Old 02-07-2009, 23:08
Vento Vice's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by vw_boyke_vw
als ik t zo lees lijkt t wel op een draadbreuk omdat die t wel met losse voedingen werkt. Heb je ook al in je deur doorvoer gekeken? Niet dat daar een draad door is geschuurd, hebt dit ook gehad met een golf 3 alleen aan de linkerkant
Succus ermee

Bedankt voor de reactie, maar:
Met een draadbreuk zou ik de relais-tjes niet kunnen horen (en zelfs zien!) 'klikken', dus dat is het niet...
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

Reply With Quote
Old 03-07-2009, 00:25
Ritske's Avatar
Ritske Ritske is offline
Volksforum Aandeelhouder <- bytsje mar :p

Send a message via MSN to Ritske

Schakelaar stuk, geeft nu hetzelfde signaal voor zowel omhoog als omlaag.
Is makkenlijk te meten, bij het omhoog doen zijn de polen andersom als bij het omlaag doen(kort gezegt de draad waar spanning op staat als je het raam omhoog word aan massa gelegt als je het raam omlaag doet, dit is met de andere draad precies het tegenovergestelde)
Reply With Quote
Old 04-07-2009, 09:29
Vento Vice's Avatar
No personal life

Red face

Quote:
Originally Posted by Ritske
Schakelaar stuk, geeft nu hetzelfde signaal voor zowel omhoog als omlaag.
Is makkenlijk te meten, bij het omhoog doen zijn de polen andersom als bij het omlaag doen(kort gezegt de draad waar spanning op staat als je het raam omhoog word aan massa gelegt als je het raam omlaag doet, dit is met de andere draad precies het tegenovergestelde)

Dat is het ook niet; je hoort bij respectievelijk omhoog of omlaag drukken een iets andere 'klik', dus twee verschillede relais'. (ik heb de afzonderlijke relais' bovendien zelf zÃ*en schakelen !)

Last edited by Vento Vice : 04-07-2009 at 09:31.
Reply With Quote
Old 11-07-2009, 22:17
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore

oh oh vanavond hetzelfde wel omlaag en niet omhoog en als ik het raam omhoog trek blijft het wel goed hangen, ik ben wel bij de b stijl geweest vanmiddag maar kan me niet voorstellen dat het hier aan kan liggen. nog iemand een oplossing? ( het relais klikt wel)
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 12-07-2009, 08:06
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life

die relais kunnen wel schakelen, maar dan moet er wel stroom nar komen vannuit de schakelaar!

Ik heb dit zelfde probleem gehad, was een kwestie van nieuwe schakelaars, dit is eenmaal een slecht punt bij o´a de golf 3.

En dan nog, als je ECHT niet weet wat het is, probeer gewoon met het geodkoopste ding wat je kan vervangen.
Reply With Quote
Old 12-07-2009, 08:32
Vento Vice's Avatar
No personal life

Smile

Quote:
Originally Posted by Samurai
die relais kunnen wel schakelen, maar dan moet er wel stroom nar komen vannuit de schakelaar!

Ik heb dit zelfde probleem gehad, was een kwestie van nieuwe schakelaars, dit is eenmaal een slecht punt bij o´a de golf 3.

En dan nog, als je ECHT niet weet wat het is, probeer gewoon met het geodkoopste ding wat je kan vervangen.

Zoals jij zegt is er dan wel stuurstroom (want het relais 'klikt') maar geen hoofdstroom?

Ik ben van mening, dat een schakelaar gewoon werkt, als-ie een relais doet werken! Of uiteindelijk de motor nu wel of niet draait...
Als je nu zegt dat het relais stuk is, is het nog wel een logische gedachte, maar ook die is oké:
Hoe kan het anders, dat ik gewoon +12 of -12 volt meet op de terminals, die direct contact maken op de motor?!

Nee, de schakelaar is het dan echt niet...
Tòch bedankt voor de suggestie

Nu ik er over nadenk: er zit wel een weerstandje tussen de motorterminals; zou die niet oké meer zijn en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Nogmaals: ik meet gewoon spanning op de terminals èn de motor draait ook 'gewoon', als ik er rechtstreeks spanning op zet.
Behalve dat weerstandje dan...

[quote: Het goedkoopste ding vervangen] het is allemaal even duur...

Reply With Quote
Old 12-07-2009, 09:44
indewarre's Avatar
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Samurai

maar als ik voor in de auto schakel gebeurd er hetzelfde.

Nu ik er over nadenk: er zit wel een weerstandje tussen de motorterminals; zou die niet oké meer zijn en zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Nogmaals: ik meet gewoon spanning op de terminals èn de motor draait ook 'gewoon', als ik er rechtstreeks spanning op zet.
Behalve dat weerstandje dan...

Heb je al gekeken naar die weerstand en waar zit die?
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 12-07-2009, 12:09
indewarre's Avatar
Postwhore

ik heb vanmorgen het panaal losgetrokken wat blijkt is het blokje wat op de staaldraad eruit gegaan dit komt opdat dit gedeeltlijk van plastic is en dus verstafd heb ik ff opgelost met een tailrib en een spijkertje de staaldraad aantrekken aan het mechaniek,

deze week ff bestellen in duitsland (scheelt meer dan de helft)

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 12-07-2009, 20:58
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life

succes met zoeken man!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules