![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Tijd terug heb ik een 1.9td aaz in m'n golf mk1 gebouwd maar blijf problemen houden met de koeling, bij normaal rijden blijft de meter (wijzertje) net onder het rooie lampje maar wanneer ik volgas ga rijden dan gaat de meter helemaal de hoek in na een aantal minuten.
Is dit een algemeen probleem met een std. 1.6d radiator of is het tijd voor een intercooler? mja in de winter blijft de motor weer te koud voor m'n gevoel. oh ja, turbo druk is 1bar en de dieselpomp staat we lekker rijk ![]() scheelt een intercooler nog veel in vermogen bij een 1.9TD of valt het mee?
__________________
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() is je meter nog wel goed? Ik dacht ook dat die van mij altijd iets te warm werd, tot ik er achter kwam dat de meter opliep als ik de verlichting aandeed
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() dat is wel apart maar wel ergens om mee rekening te houden ja :P Maar bij mij loopt hij echt te warm met me vorige turbo die wat versleten was begon deze ook te roken (A)
maar niemand ervaring met een intercooler of dat veel scheelt in koeling?
__________________
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Een intercooler helpt zeker veel als je op snelheid bent.
En ook de koeling blijft beter je motor blijft immers kouder door betere koelling. Ik had een saab intercooler op mijn jetta 2 met een aaz motor. Deze cooler paste precies achter de grill
__________________
Jetta mk2 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Een koudere thermostaat Wil ook helpen heb op mijn 1.6 td
Koudere thermostaat 82 graden Grote td radiateur Dx oliekoelerset En een sb intercooler Ik zou in Jou geval zeker een intercooler en een 82 graden thermostaat monteren en evt een oliekoelerset
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current) golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current) golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Mijn aaz in mijn T3 werd ook warm, met een oliekoeler was het opgelost. Als je een olie temp meter monteert zie je precies hoe heet je blok wordt. Kun je ook zien of je water temp meter klopt.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Een intercooler zou ik zowiezo monteren. Dit zorgt voor koelere lucht in de motor, dus meer lucht, betere koeling. Groot bijkomend voordeel is ook wat meer vermogen.
Oliekoeler scheeld ook veel, maar dan moet je eerst weten hoe warm je olie wordt. Als je olie niet op temperatuur is, is dat ook niet goed voor de motor.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#9
|
|||
|
|||
![]() ik neem aan dat een oliekoeler ook werkt met een thermostaat? Als deze altijd dicht zit is is het natuurlijk beetje overbodig om een koeler te kopen
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Oliekoeler werkt zonder thermostaat tenminste degene die ik heb liggen :P
Ik gaat is ff kijken naar een andere radiateur en naar een intercooler maar als het me teveel werk laat ik het zitter en wacht ik wel wanneer de motor knalt, dan is het tijd voor een PD TDI ![]()
__________________
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Welke cockpit gebruik je? Want kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewoon verkeerde waardes aangeeft vanuit zn sensoren.
Maar ik neem even aan dat je de warmtewisselaar-oliekoeler er op hebt zitten? Dat moet in princiepe goed zijn, maar je kab daar met een sandwich plaat nog een externe koeler op aansluiten (bijv. van een DX). Buiten dat zou ik de grootste radiator kiezen di erin past. En een intercooler kan nooit kwaad ![]() Succes.
__________________
Scratch the surface! ![]() -Golf 2 '841.9TDI |
#12
|
||||
|
||||
![]() Je hebt idd adapters voor het aansluiten van een oliekoeler met thermostaat - gaat pas open bij bv 80 graden. Een oliekoeler van een DX zou idd voldoende moeten zijn bij een TD voorin geplaatst (tov hoe ik mijn AAZ in een T3 had) ivm rijwind
|