#1
|
|||
|
|||
Koeling 1.5 JB
Na een flinke restauratie, heb ik eindelijk mijn golf 1 cabrio uit 79 gereed, deze jongen heeft 17 jaar stilgestaan.
En heb nu de eerste kilometers gemaakt, maar nu merk ik dat hij aardig warm wordt, temperatuursmeter loopt tot iets onder het rode gedeelte op, en de koel fan loopt tijdens het rijden bijna continu, en heeft moeite om het zaakje koel te houden, en heb dan de kachel op volluit staan. mijn vraag is eigenlijk hoe warm wordt zo'n 1.5 JB motor in combinatie met een automaatbak. Vervangen: thermostaat. waterpomp radiateur. diverse koelslangen. nou zijn er 2 varianten waterpompen, en heb het type erop gezet wie bij het bouwjaar hoort, geloof dat deze tot 81 ging. Kan het aan de pomp liggen? pompt het nieuwe type beter en sneller rond, en past deze ook op bj 79. Of kan het liggen aan het lange stilstaan? verstopping in de kop? of is het vrij normaal dat deze motoren zo warm worden, heb met een meter gemeten op de kop bij de bougie's cylinder kop wordt zo rond de 95/100 graden, als ik na bedrijf de koeldop iets losschroef hoor je het koelwater flink borrelen/koken. wie oh wie heeft antwoord? |
#2
|
|||
|
|||
WELKOM
Watertemp zit meestal rond de 90 grc Kan zijn door het stilstaan dat er roest vorming in het onderblok is gekomen Dit is na de start los gelaten en kanalen verstopt [in blok of radiateur Even doorspoelen en kijken wat er uit komt |
#3
|
|||
|
|||
en zon potje radiateur cleaner van wyns zal helpen? of is dat de reinste onzin?
het lijkt ook of er door de bovenste koelslang van kop naar radiateur, vrijwel leeg blijft. meest rigoreuse oplossing zal zijn kop eraf en kanalen doorblazen? kop moet er toch nog een keer af omdat de kleprubbers zijn uitgedroogd en lichtelijk lekken, kan ik dit direct meepakken. EDIT: kan iemand mij ook vertellen wat precies het verschil is tussen een waterpomp van voor 81 en na 81? is dit een verbeter kwestie? en past de na 81 ook op het 1,5 blok uit 79 met huis natuurlijk Last edited by grischnakh : 13-04-2009 at 21:35. |
#4
|
|||
|
|||
Om de kleprubbers te vervangen hoeft de kop er niet af!
ETKA geeft voor bijde bouwjaren het zelfde aan79/82 Tuinslang erop en spoelen maar |
#5
|
||||
|
||||
heb ook een jb met automaat maar wordt gewoon normaal warm.
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily Scirocco 2 GT16v '88 Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81 Scirocco 2 GTX 1.8i '89 Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82 |
#6
|
|||
|
|||
Heb het al in orde, thermostaat gaat niet open, dacht dat ik deze kon buitensluiten omdat deze nieuw is, heb hem eruit gehaald, en zonder laten lopen, wordt nu normaal warm, morgen met de bon maar terug, vorige week vrijdag pas gehaald.
iig bedankt voor de reacties, niemand weet het verschil tussen waterpomp van tot 81 en vanaf 81? |