Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-03-2009, 18:52
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default Hoe krijg ik de bouten van me veerpoot los?

Hallo,

Ik heb een probleem, ben bezig met schroefsetje monteren op me Golf 1. Voorkant zat er binnen 2 uur op, meteen even de remmetjes schoon gemaakt / vervangen.

Maar dan nu het probleem, van de achter schokdempers krijg ik de bouten onderop niet los. Het volgende heb ik al gedaan:

1: ik ben begonnen met gewoon los proberen te draaien, zonder succes. Door meerdere mensen laten proberen.

2: de moer er af geslepen in de hoop de bout er uit te kunnen slaan, geen succes.

3: ontzettend hard tegen de bout aan rammen en onderhand de veerpoot heen/weer bewegen. Daarmee hebben we er +/- 2 uur op zitten, zonder succes

4: heet stoken, maar dat hield ik al snel voor gezien aangezien de rubber onder in de schokdemper begon te fikken. Dus ook zonder succes.

5: toen de kop van de bout er af geslepen aangezien er van binnen GEEN schroefdraad in de veerpoot zit, dus misschien zat die zo vast geroest. Na aardig wat rammen ook geen succes.

6: uitboren, maar dat staal is zo hard dat dat geen optie is.

Na aardig wat uurtjes beunen, rammen en nog eens rammen zit hij dus nog steeds vast. Wie-o-wie kan mij vertellen hoe ik dit los ga krijgen!?

Alvast bedankt...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 17-03-2009, 18:57
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Onderste oog van de schokdemper kapot flexen, dus inclusief dat rubber. De bout is zo verrot dat hij eén geworden is met de bus waar hij in zit, dit is waarschijnlijk de enige oplossing.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #3  
Old 17-03-2009, 19:07
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Onderste oog van de schokdemper kapot flexen, dus inclusief dat rubber. De bout is zo verrot dat hij eén geworden is met de bus waar hij in zit, dit is waarschijnlijk de enige oplossing.


dat ga ik even proberen, ja nu nog
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 17-03-2009, 19:12
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

lol dan mag je snel zijn, vrij donker Als je de andere veerpoot losmaakt kun je de as laten zakken, veerpoot aan de bovenkant eruit... Dan kun je wat schommelen en er makkelijker bij.. Succes!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #5  
Old 17-03-2009, 19:13
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default

Herkenbaar probleem.
Mijn bout zat moer vast in het rubber.
los slijpen en meppe maar.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-03-2009, 19:19
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

Ik was ook bang voor dit soort ellende toen ik paar weken terug een schroefset ging monteren onder mn 34 jaar oude Golf 1,die 16 jaar stil had gestaan.Maar elke bout die ik losdraaide ging net zo soepel als bij een nieuwe auto...na ruim een uur stond ie weer op zn wielen.
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo
Reply With Quote
  #7  
Old 17-03-2009, 19:26
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by LuukGTI
lol dan mag je snel zijn, vrij donker Als je de andere veerpoot losmaakt kun je de as laten zakken, veerpoot aan de bovenkant eruit... Dan kun je wat schommelen en er makkelijker bij.. Succes!


Ik heb een bouwlamp er bij Dus zie net genoeg...

Quote:
Originally Posted by chris
Ik was ook bang voor dit soort ellende toen ik paar weken terug een schroefset ging monteren onder mn 34 jaar oude Golf 1,die 16 jaar stil had gestaan.Maar elke bout die ik losdraaide ging net zo soepel als bij een nieuwe auto...na ruim een uur stond ie weer op zn wielen.


dat was hier dus ook de bedoeling






maar hoe kom ik door die rubber heen? want met de slijptol kom ik er niet helemaal doorheen + beetje het gummy effect
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 17-03-2009, 19:28
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default

Door het rubber wat in de bus zit, ja silicone spray en met een soort priem meppe.
Probeer hem anders eens warm te stoken dat het wat uitzet meschien komt het dan los
Reply With Quote
  #9  
Old 17-03-2009, 19:34
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by golf3freak
Door het rubber wat in de bus zit, ja silicone spray en met een soort priem meppe.
Probeer hem anders eens warm te stoken dat het wat uitzet meschien komt het dan los


dat rubber warm stoken lijkt mij geen goed idee de rest is nu al we geslepen zoals Arnaud mij al adviseerde... maar nu nog het rubber weg krijgen
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 17-03-2009, 19:44
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Ik heb het blad uit de ijzerzaag tussen schokbreker en achteraslichaam gewurmd. Toen de ijzerzaag weer inelkaar gezet en de bout doorgezaagd aan allebei de kanten van de schokbreker. Paar minuten werk.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #11  
Old 17-03-2009, 20:32
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Ik heb het blad uit de ijzerzaag tussen schokbreker en achteraslichaam gewurmd. Toen de ijzerzaag weer inelkaar gezet en de bout doorgezaagd aan allebei de kanten van de schokbreker. Paar minuten werk.

Is de oplossing
Dus aan de anderekant van de moer
Reply With Quote
  #12  
Old 17-03-2009, 21:00
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Ik heb dit probleem een paar weken geleden ook gehad en heb het toch echt met alleen de flex gedaan.
1 kant heb ik nog met veel rammen met de hamer los gekregen, maar de andere kant heb ik ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk gewoon met de flex in de schokbreker. Het laatste gedeelte heb ik een beetje gewrikt.

Maar volgens mij heb je ondertussen genoeg tips om de schokbreker los te krijgen. Suc6 ermee
Reply With Quote
  #13  
Old 17-03-2009, 21:06
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Ik heb dit probleem een paar weken geleden ook gehad en heb het toch echt met alleen de flex gedaan.
1 kant heb ik nog met veel rammen met de hamer los gekregen, maar de andere kant heb ik ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk gewoon met de flex in de schokbreker. Het laatste gedeelte heb ik een beetje gewrikt.

Maar volgens mij heb je ondertussen genoeg tips om de schokbreker los te krijgen. Suc6 ermee


Wat is een flex
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 17-03-2009, 21:08
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

in post #3 wist je dat wel
Reply With Quote
  #15  
Old 17-03-2009, 21:25
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
in post #3 wist je dat wel


ik nam de gok op door slijpen en dan met de schroevendraaier open buigen? Want dat leek mij de meest logische optie
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 17-03-2009, 21:53
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Flex = Slijptol
Flexen = Slijptollen

Dacht dat dit toch een vrij gebruikelijke benaming was.
Maaruh...is het al gelukt?
Reply With Quote
  #17  
Old 17-03-2009, 21:55
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

flex

__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #18  
Old 17-03-2009, 21:57
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Flex = Slijptol
Flexen = Slijptollen

Dacht dat dit toch een vrij gebruikelijke benaming was.
Maaruh...is het al gelukt?


de onderkant van de bevestiging had ik weg geslepen, en toen nog even met het rubber staan prutsen... morgen verder, kindjes van de buurvrouw moesten naar bed dus beetje lullig om dan nog met me slijptol in de weer te gaan
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 17-03-2009, 23:04
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

nou succes morgen, met zoveel tips zou het toch wel moetten lukken!

mvg Mike
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #20  
Old 18-03-2009, 17:38
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Ik heb die bout 15 min lang warm gemaakt met een brander. Het rubber begon te fikken (ik had een brandblusser en natte doek bij de hand), maar dat deerde met niet veel. Af en toe een iets kleinere bout er tegen aangezet en met een moker er op geslagen. Hij ging uiteindelijk los.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum