#1
|
|||
|
|||
GROOT probleem met klokwerk Golf 3
Hey daar.
Ik ben linda en ben al 3 jaar trotse bezitter van een mooie golf 3 ( 1992 ). Sinds een week heb ik echt een onwijs probleem met het klokwerk en zit ik inmiddels aardig met mn handen in het haar. Het verhaal: Ik was bezig om ( naar ik dacht ) een handsfree set uit te bouwen tot bleek dat ik op een alarm instalatie stuitte die al reeds onklaar was gemaakt bij de dealer vandaan. Om bij de bedrading te kunnen heb ik het hele dashboard los gehaald en ook mijn km teller klok los geklikt en er uit gehaald..... so far so good. Alarm kastje wilde ik uit bouwen maar bleek helemaal standaard in mn kabelboom te zitten dus was geen optie. alleen de twee stekkers los geklikt en kastje verwijderd..... Tja had ik niet moeten doen geloof ik. Klokwerk weer terug aan gesloten en sinds dien grote problemen!!! Er staat stroom op, de klok loopt ( geen toerenteller op deze golf ) maar hij geef de snelheid niet meer aan evenals de hoeveel heid bezine, temparatuur en de gereden kilometers. Ik dacht dus dat het aan dat kastje lag dus alles weer terug gebouwd maar helaas nog steeds deed mn klokwerk het niet! Vervolgends alles na gelopen, zekeringen vervangen, Relais vervangen ( zoemde behoorlijk als je het licht aan zette ) alle aansluitingen na gelopen en er zit niks los. Nieuw klokwerk geprobeerd omdat wellicht printplaat stuk kon zijn maar ook dat maakte niet uit. Auto naar de dealer gebracht aan de computer gehangen en die konden niks vinden waardoor het klokwerk niet zou werken. dus helaas onverrichte zaken weer naar huis. Ik mag dan wel een vrouw zijn maar ik heb veel verstand van mijn golf en sleutel er zelf ook aan en ik moet zeggen ik ben nu echt door mijn opties heen wat het probleem zou kunnen zijn. sterker nog zit gewoon met mn handen in het haar. Ik ben al naarstig op zoek naar een elektrisch schema om te kijken of er wellicht een zwevende zekering in zit die misschien kapot is ... tot dusver nog niks gevonden. Is er wellicht IEMAND die dit probleem herkend of heeft mee gemaakt en weet waar het wel aan ligt?? Mijn dank namens mij en mn beauty op vier wielen zou erg groot zijn. Liefs linda |
#2
|
|||
|
|||
heb je alle massa kabels wel goed aangesloten??
heb je de complete dash eruit gehaalt of alleen het klokwerk?? |
#3
|
|||
|
|||
Alle kabels zijn goed aan gesloten ben ik heel erg zeker van.
Het hele dashboard heeft open gelegen om makkelijk bij alle bedrading te kunnen maar alles is ook weer zorgvuldig op de juiste plaats terug gezet. |
#4
|
||||
|
||||
Het klinkt mij in de oren als een massaprobleem of een vergeten stekker...
Anders even een alternatief klokkenhuis regelen om te kijken of dat wel werkt (just to be sure)
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Klinkt inderdaad als een vergeten stekker. Sommige tellerunits hebben meer dan een stekker, allemaal aangesloten?
Werkt deze snelheidsmeter met een electronisch signaal of zit er nog een ouderwetse vaste kabel naar de versnellingsbak?
__________________
Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
alternatief klokkenhuis maakt niet uit blijf het probleem houden en ik heb maar 1 aansluiting aan de achterkant gewoon digitaal geregeld allemaal.
vriend van mij zei ook: '' km kabel gebroken '' maar die zit A) niet aangesloten op mn klokwerk omdat digitaal is en als het al zo was dan zou het geen invloed moeten hebben op het niet werken van mijn aanduiding van bezine meter omdat flotter daar los van staat. Iemand wellicht in bezit van elektrisch schema?? of bij toeval weet of en waar er een zwevende zekering in de auto zit?? |
#7
|
||||
|
||||
Welke motorcode heb je? Dan zoek ik even met je mee voor een schema
Heb je toevallig nog in kabels lopen knippen met het verwijderen van het alarm/handsfree set? Krijg je wel spanning op de aansluitingen van de tankmeter ed?
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
00volk-94967135
Kabels heb ik niet aan gezeten omdat het helemaal in mijn kabelboom zat heb ik dus alleen het kastje los geklikt wat verder geen ( voor zover ik weet ) invloed heeft gehad omdat systeem bij de dealer vandaan al onklaar was gemaakt maar niet verwijderd uit de auto daarnaast toen ik dit probleem ontdekte heb ik het kastje weer aangesloten maar dat had geen enkele invloed. Verder staat er wel stroom op het klokwerk maar het enige wat werkt is de klok zelf zelfs de rode lampjes onderin die normaliter gaan branden als je alleen je contact omdraaid zonder te starten lichten niet op. daar in tegen worden de lampjes groot licht, knipperlicht, handrem wel weer gegeven en brand de verlichting van het klokkenhuis zelf ook als ik mijn verlichting aan zet. |
#9
|
||||
|
||||
Je klok zit op de constante plus aangesloten.
De dingen die het niet meer doen zitten op de geschakelde plus aangesloten. Op het huis zit een 28 polige stekker, hier de stekkerbezetting op zijn duits. Ik zou als eerste controleren of er een geschakelde + op pin 13 staat. Außentemparaturfühler (Masse) T28/1 Kühlmittelmangelanzeige T28/2 Klemme 31 (Masse) T28/2 zum Radio Geschwindigkeitssignal Ausgang T28/7 Öldruckschalter 1,8 bar T28/8 Öldruckschalter 0,3 bar T28/10 Drehzahlmesser T28/11 Klemme 30 (+12V) T28/11 Klemme 58b (Beleuchtung) T28/12 Klemme 15 (Zündung EIN) T28/13 Generatorkontrollleuchte T28/16 Öltemparaturgeber T28/17 Handbremskontrollleuchte T28/18 Aussentemparaturfühler (Signal) T28/19 Vorglühkontrollleuchte T28/20 Tankanzeige T28/21 Blinkerschalter R T28/24 Kühlmitteltemparaturanzeige T28/23 Blinkerschalter L T28/24 Fernlichtkontrollleuchte T28/25 Geschwindigkeitssignal Eingang (vom Geber am Getriebe) T28/27
__________________
WWW.MIVW.NL |
#10
|
||||
|
||||
__________________
|
#11
|
|||
|
|||
heb je trouwens de dikke +kabels en massakabel wel goed zitten op de zekeringkast?
misschien eentje die niet goed zit? |
#12
|
|||
|
|||
ben verder helemaal niet aan de zekering kast gekomen behalve alle zekeringen na gekeken of die nog heel waren en 2 relais vervangen die heel erg zoemde
|
#13
|
||||
|
||||
Welke relais? Toevallig het ontlastrelais?
__________________
Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Je bent me net voor Jurg Ik zou ook effe je vergrendeling van je zekeringkast controleren. Het wil nog wel eens voorkomen dat na het uit de beugels halen van je zekeringkast je vergrendeling van je stekkers los is geschoten. ! van de stekkers kan dan scheef gaan zitten door het terug hangen van je zekeringkast en dan voor storing zorgen. Ik doe erg veel in golfjes 3 en heb dit probleem al meerdere malen aan de hand gehad. Probeer ook effe te controleren wat Jurgen zegt,meten is weten. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
nmr 167, 53, 21 @ MIVW: met de stekker bezetting van Jurgen ben ik bezig zal jou idee van de vergrendeling ook zeker even na lopen. Ik hou jullie even op de hoogte |
#16
|
|||
|
|||
update!!
Nou alles geprobeerd wat jullie als oplossing hadden aangedragen en niks bleek te werken .... was inmiddels zo de wanhoop na bij dat ik er een nieuwe kabelboom in wilde zetten . Maar ...... meer uit nijd hebben we het hele alarm systeem eruit gehaald met kabels en al en wat denk je?? Alles doet het weer!!! ongelofelijk hoe een '' onklaar '' gemaakt systeem voor veel problemen heb kunnen zorgen. Al met al ben ik natuurlijk erg gelukkig nu alles het weer doet. Ik wil jullie allemaal bedanken voor het mee denken!! groetjes linda |