![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Laatste tijd gaat het een beetje door mijn hoofd om wat snellers in mijn Mk1 te hangen, nu dacht ik eerst aan een G60 maar via via kan ik aan een komplete Golf 1 komen met KR blok en Golf 2 GTI onderstel.
Helaas zit hier geen kabelboom bij, nu heb ik een hekel aan elektronica en laatst zag ik op Marktplaats een advertentie van iemand met een Scirocco 1 met een KR blok er in... Deze liep ZONDER kabelboom, Nu vraag ik mij af: is dit mogelijk? zo'ja, hoe? wat zou de vermogen winst zijn? wat zouden de voor/nadelen zijn? (natuurlijk snap ik dat je voor je verlichting e.d gewoon een kabelboom moet hebben, maar die kan ik dan eventueel gebruiken van wat er nu in zit) wie-o-wie kan mij hier antwoord op geven? Alvast bedankt!
__________________
VWCulture.nl
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector). Meer zit er niet aan!
__________________
Quote:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Warmdraairegelaar moet ook nog 12v op
|
#4
|
||||
|
||||
![]() warmdraairegelaar = koudstartsysteem?
@Mitta; De verlichting e.d. is een aparte kabelboom in je golf. Die kan je lekker laten zitten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking? Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen ![]()
__________________
VWCulture.nl
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
nu ga ik denk ik toch even een domme vraag stellen ![]() Wat is een transistorblokje ![]()
__________________
VWCulture.nl
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.
Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa). Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Een soort van contact puntjes?
__________________
VWCulture.nl
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Neeeee!
![]() Ik zal het proberen uit te leggen; Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat. Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nu snap ik het ![]() ![]()
__________________
VWCulture.nl
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij??
![]() ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
kosten?:P moet wel beetje low budget blijven ![]()
__________________
VWCulture.nl
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Als ik jou was zou ik eerst het blok er compleet in lepelen, kijken of je de originele spullen aan de praat krijgt. Mocht dat niet lukken (defect/versleten/andere problemen), dan kan je me altijd benaderen om er een setje carbs op te zetten.
Mocht je wel direct op carbs gaan rijden; mail me maar voor prijzen/levertijd/details. martijnheuvel monkeytail gmail punt com
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)
Sluit aan: Contact + op bobine groene + zwarte draad op bobine Zwarte draad van kabelboom op - van de accu auto loopt |
#16
|
||||
|
||||
![]() Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#17
|
||||
|
||||
![]() Damn is het zo weinig werk
![]() En ik zie er nog tegen op, Als ik al die draden zie ![]() Last edited by riendert : 24-02-2009 at 18:15. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen. ![]() Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer? En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord? Bvd |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Alle draden komen van de ontstekings computer Voeding krijgt hij via de bobine De zwarte loopt nu al naar de - van de accu De Groene en de zwarte(met streepje wit) lopen nu ook naar de bobine. Rest van de kabelboom laat je vervallen en gebruik je je huidige kabelboom voor watertemp, oliedruk etc. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat gaat dus niet, want dan heb je geen vervroeging. Dit wordt op de ontstekingen met transistor blokje geregeld door vacuum op de halgever. Echter een 16v heeft dit niet. Je zou dan een halgever van bv peugeot 1.9 gti kunnen monteren deze past ook en heeft vacuum vervroeging. |