Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-02-2009, 23:51
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default KR laten lopen zonder kabelboom?

Laatste tijd gaat het een beetje door mijn hoofd om wat snellers in mijn Mk1 te hangen, nu dacht ik eerst aan een G60 maar via via kan ik aan een komplete Golf 1 komen met KR blok en Golf 2 GTI onderstel.

Helaas zit hier geen kabelboom bij, nu heb ik een hekel aan elektronica en laatst zag ik op Marktplaats een advertentie van iemand met een Scirocco 1 met een KR blok er in... Deze liep ZONDER kabelboom,

Nu vraag ik mij af: is dit mogelijk?
zo'ja, hoe?
wat zou de vermogen winst zijn?
wat zouden de voor/nadelen zijn?


(natuurlijk snap ik dat je voor je verlichting e.d gewoon een kabelboom moet hebben, maar die kan ik dan eventueel gebruiken van wat er nu in zit)

wie-o-wie kan mij hier antwoord op geven? Alvast bedankt!
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 24-02-2009, 07:31
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2009, 08:51
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Warmdraairegelaar moet ook nog 12v op
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2009, 08:56
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

warmdraairegelaar = koudstartsysteem?


@Mitta; De verlichting e.d. is een aparte kabelboom in je golf. Die kan je lekker laten zitten.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2009, 13:05
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!


Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?

Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2009, 13:22
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Mitta
Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?

Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen


KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2009, 15:16
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.


nu ga ik denk ik toch even een domme vraag stellen

Wat is een transistorblokje Misschien iemand een fototje ofzo? Misschien dat ik het dan herken...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2009, 15:20
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.

Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 24-02-2009, 15:28
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.

Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.



Een soort van contact puntjes?
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 24-02-2009, 15:50
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Neeeee!

Ik zal het proberen uit te leggen;

Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.

Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 24-02-2009, 15:58
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Neeeee!

Ik zal het proberen uit te leggen;

Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.

Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.


Nu snap ik het En meer heb ik niet nodig om een KR blok aan de praat te krijgen! ??
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 24-02-2009, 16:00
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij??
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #13  
Old 24-02-2009, 16:10
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij??


kosten?:P

moet wel beetje low budget blijven
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 24-02-2009, 16:22
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Als ik jou was zou ik eerst het blok er compleet in lepelen, kijken of je de originele spullen aan de praat krijgt. Mocht dat niet lukken (defect/versleten/andere problemen), dan kan je me altijd benaderen om er een setje carbs op te zetten.

Mocht je wel direct op carbs gaan rijden; mail me maar voor prijzen/levertijd/details.

martijnheuvel monkeytail gmail punt com
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #15  
Old 24-02-2009, 16:48
maikel's Avatar
maikel maikel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2004
Posts: 412
Default

Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)

Sluit aan:

Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu

auto loopt
Reply With Quote
  #16  
Old 24-02-2009, 17:42
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #17  
Old 24-02-2009, 18:12
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 967
Default

Damn is het zo weinig werk

En ik zie er nog tegen op, Als ik al die draden zie

Last edited by riendert : 24-02-2009 at 18:15.
Reply With Quote
  #18  
Old 24-02-2009, 18:23
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 967
Default

Quote:
Originally Posted by maikel
Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)

Sluit aan:

Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu

auto loopt


Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen.

Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?

En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?

Bvd
Reply With Quote
  #19  
Old 25-02-2009, 12:24
maikel's Avatar
maikel maikel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2004
Posts: 412
Default uitleg

Quote:
Originally Posted by riendert
Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen.

Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?

En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?

Bvd


Alle draden komen van de ontstekings computer

Voeding krijgt hij via de bobine
De zwarte loopt nu al naar de - van de accu
De Groene en de zwarte(met streepje wit) lopen nu ook naar de bobine.

Rest van de kabelboom laat je vervallen en gebruik je je huidige kabelboom voor watertemp, oliedruk etc.
Reply With Quote
  #20  
Old 25-02-2009, 12:26
maikel's Avatar
maikel maikel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2004
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.


Dat gaat dus niet, want dan heb je geen vervroeging. Dit wordt op de ontstekingen met transistor blokje geregeld door vacuum op de halgever. Echter een 16v heeft dit niet.
Je zou dan een halgever van bv peugeot 1.9 gti kunnen monteren deze past ook en heeft vacuum vervroeging.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum