Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 11-02-2009, 14:48
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life

Default Verlagingsadvies Passat 33

Hello!

Ik wil mijn Passat omlaag gaan gooien, en ben zodoende de afgelopen tijd bezig geweest om informatie te zoeken. Inmiddels weet ik wat ik moet doen en kopen, en valt het bedrag me erg mee (had erger verwacht vanwege het feit dat er standaard niets is).

Nu twijfel ik over de mate van verlaging... In eerste instantie denk ik aan -60 mm op de vooras, en -35 mm op de achteras. Maar ik twijfel of ik misschien niet zelfs door moet gaan voor -75 en -40... Ik wil het echter wel een beetje rijdbaar houden (wordt een daily), maar het moet natuurlijk ook goed smoelen.

Deze über-geile 33 sloep is wel een beetje mijn voorbeeld:

En zo staat die van mij er tot nu toe bij :

Ik snap dat niemand echt kan voorspellen hoe diep 60 en 75 mm gaat worden, maar ik ben toch benieuwd naar hoe jullie er over denken?!
Reply With Quote
Old 11-02-2009, 23:40
Oudelut's Avatar
No personal life

Voor wat betreft de verlaging: de achterveren die gebruikt gaan worden zijn voor een andere auto bedoeld (Opel Ascona B), en daarbij blijkt dat ze standaard al 22 mm korter zijn dan die van de Passat... -35 is dus in werkelijkheid straks -57, -40 in werkelijkheid -62...

De twijfel zit 'm dus tussen -60/-57 of -75/-62... Dan neig ik toch naar het laatste, wil iets meer verschil tussen vóór en achter, maar de grote vraag blijft of de auto dan nog wel rijdbaar blijft?! Moeilijk, moeilijk, moeilijk!
Reply With Quote
Old 12-02-2009, 08:33
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Arne

Ik weet dat het niet dezelfde auto is, maar het lijkt er veel op: mijn 32b gaat binnenkort aan de voorzijde -75mm omlaag met KAW veren, ik heb er dan nog JOM veerschotels bij die -10 tot -15mm verlaging zouden opleveren. Aan de achterzijde monteer ik een schroefset, deze zou iets van -55/-60 mm moeten geven. Ik wil m achter namelijk niet TE laag hebben, ivm het meenemen van lading of passagiers.

Ongeveer dezelfde waardes als jij in je hoofd hebt dus, ik verwacht het binnen 6 weken gemonteerd te hebben, dus dan heb je een idee.

De 32b van Gijs was aan de voorzijde -60mm verlaagd. Daar kun je dus al een beetje aan zien hoe dat smoelt

Even uit interesse, wat ga je aan de voorzijde gebruiken? Audi 80 typ81 spul?
En wat voor schokdempers gebruik je achter, ook die van een Ascona/Manta?

En weet je ook dat de toplagers niet meer verkrijgbaar zijn voor type 32/33. Ik heb ooit ergens gelezen wat je ervoor in de plaats kunt gebruiken, ik dacht 32b, maar die zijn weer hoger. Hou daar ook nog even rekening mee. Bij mij komen er versterkte Audi typ 89 toplagers op.
Reply With Quote
Old 12-02-2009, 10:18
Oudelut's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by Arne
Ik weet dat het niet dezelfde auto is, maar het lijkt er veel op: mijn 32b gaat binnenkort aan de voorzijde -75mm omlaag met KAW veren, ik heb er dan nog JOM veerschotels bij die -10 tot -15mm verlaging zouden opleveren. Aan de achterzijde monteer ik een schroefset, deze zou iets van -55/-60 mm moeten geven. Ik wil m achter namelijk niet TE laag hebben, ivm het meenemen van lading of passagiers.

Ongeveer dezelfde waardes als jij in je hoofd hebt dus, ik verwacht het binnen 6 weken gemonteerd te hebben, dus dan heb je een idee.

Zelfde overwegingen inderdaad... Waarom heb je voor -75 gekozen? Had je een voorbeeld? Ik weet dat je het binnenkort gaat doen, maar mijn handen jeuken, dus ik heb moeite met het opbrengen van geduld...

Quote:
De 32b van Gijs was aan de voorzijde -60mm verlaagd. Daar kun je dus al een beetje aan zien hoe dat smoelt

Nee, al naar gekeken, maar alle fotootjes van zijn Passat zijn niet meer gelinkt. Ga na het plaatsen van dit bod Gijs maar eens PM'en voor wat foto's...

Quote:
Even uit interesse, wat ga je aan de voorzijde gebruiken? Audi 80 typ81 spul?
En wat voor schokdempers gebruik je achter, ook die van een Ascona/Manta?

Aan de voorzijde gebruik ik 32B-spullen, aangezien ik een laat model heb (na de facelift) en deze al voorzien is van de 32B-veerpoten... Achterzijde houd ik ook 32B-schokkers, bij de 32/33 zijn schokkers en veren tenslotte ook gescheiden. Ik ben zelfs aan het twijfelen of ik in eerste instantie überhaupt de schokkers al ga vervangen achter...

Quote:
En weet je ook dat de toplagers niet meer verkrijgbaar zijn voor type 32/33. Ik heb ooit ergens gelezen wat je ervoor in de plaats kunt gebruiken, ik dacht 32b, maar die zijn weer hoger. Hou daar ook nog even rekening mee. Bij mij komen er versterkte Audi typ 89 toplagers op.

Ik heb nog geen toplagers besteld. Kan dus (vanwege de 32B-veerpoten) sowieso voor 32B gaan, ben nog aan het twijfelen of ik overstap op typ89 idd. Waar heb jij deze gehaald, en voor hoeveel?

Interesse-vraagje van mij jouw kant op: welke velg-/bandenmaat ga je rijden?

Last edited by Oudelut : 12-02-2009 at 10:23.
Reply With Quote
Old 12-02-2009, 10:30
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Zelfde overwegingen inderdaad... Waarom heb je voor -75 gekozen? Had je een voorbeeld? Ik weet dat je het binnenkort gaat doen, maar mijn handen jeuken, dus ik heb moeite met het opbrengen van geduld...

Haha ik ken het gevoel. ik heb voor -75 gevonden omdat dat simpelweg het laagste was wat ik kon vinden . Ik wil m zo laag mogelijk hebben, vandaar ook de andere toplagers en veerschotels er nog eens bij.

Quote:
Aan de voorzijde gebruik ik 32B-spullen, aangezien ik een laat model heb (na de facelift) en deze al voorzien is van de 32B-veerpoten... Achterzijde houd ik ook 32B-schokkers, bij de 32/33 zijn schokkers en veren tenslotte ook gescheiden. Ik ben zelfs aan het twijfelen of ik in eerste instantie überhaupt de schokkers al ga vervangen achter...

Zou het niet zo zijn dat de veren vrijvallen bij opkrikken als je met de originele schokdempers blijft werken? Dat is dan namelijk afkeur....

Quote:
Ik heb nog geen toplagers besteld. Kan dus (vanwege de 32B-veerpoten) sowieso voor 32B gaan, ben nog aan het twijfelen of ik overstap op typ89 idd. Waar heb jij deze gehaald, en voor hoeveel?

Ik heb ze via ebay.de, www.autoteile.cc. Merk is Meyle, 20 euro de 2. Niet echt veel, verzendkosten zijn alleen vrij hoog, dus meteen nog veel meer spul mee laten komen

Quote:
Interesse-vraagje van mij jouw kant op: welke velg-/bandenmaat ga je rijden?

Ik wil in de zomer met 195/40-17 gaan rijden, ET22 (ET42 + 20mm adapter), 6J breed. 's Winters waarschijnlijk met 165/80-13 (=origineel) winterbanden.
Reply With Quote
Old 12-02-2009, 16:26
Oudelut's Avatar
No personal life

Quote:
Zou het niet zo zijn dat de veren vrijvallen bij opkrikken als je met de originele schokdempers blijft werken? Dat is dan namelijk afkeur...

Voor zover mijn informatie klopt (van Duitse Passatforums) hebben de achterveren bij de 33 in uitgeveerde toestand standaard al geen voorspanning...

Uiteraard ga ik niet voor gevaarlijke situaties zorgen, niet zozeer om de APK, alswel om mijn eigen veiligheid, die van mijn passagiers, en die van mijn mede-weggebruikers. Anders had ik wel de slijptol in de veren gezet?!

Zo dan, 17 inch in de zomer, 13 inch in de winter? Dat zullen 2 heel verschillende rijervaringen worden? En met -75 moet er dan niet meer dan 2 cm sneeuw vallen, denk ik?
Reply With Quote
Old 13-02-2009, 10:15
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Haha ja dat zal wel apart worden. De afrol van 195/40-17 en 165/80-13 is trouwens zo goed als gelijk, dus die sneeuw moet ik wel baas kunnen. Ik ben wel van plan om er volgend jaar mee op wintersport te gaan in ieder geval
Reply With Quote
Reply

Posting Rules