Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-02-2011, 13:17
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default Welke koppakking: staal of standaard?

Mijn vriendin heeft de koppaking van haar mk2 eruit liggen ( water bij de olie ), het betreft een 1.6 pn motor. Nu heb ik de keuze uit een stalen koppakking of een gewone, wat kan ik het beste nemen?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #2  
Old 27-02-2011, 13:17
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

staal.

maar dan moet de kop wel even gevlakt worden.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-02-2011, 13:21
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Ga de kop niet vlakken, ga alleen de koppaking + kleppendekselpakking en db riem vervangen, de auto is het niet waard om er een dure reparatie aan te doen.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #4  
Old 27-02-2011, 13:23
DeeDub's Avatar
DeeDub DeeDub is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 564
Default

ik zou toch de kop laten vlakken, ander heb je de kans dat je nieuwe pakking er zo weer uit ligt.kostte mij 2 a 3 tientjes, en dan weet je zeker dat het goed is.
__________________
bijna ALLE onderdelen golf & Jetta MK2 - Stuur me een pm met wat je nodig hebt!
Reply With Quote
  #5  
Old 27-02-2011, 13:23
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

dan dus gewoon standaard.maar als je geen kosten wil maken is dit topic dus overbodig want een staalpakking is over het algemeen duurder
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-02-2011, 13:25
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

kop hoeft niet gevlakt te worden als ie alleen op olie gedeelte lekt.

vlakken doe je in principe alleen als de motor koelproblemen had voor de kop erafging.dus als de kop is kromgetrokken.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 27-02-2011, 13:46
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

De motor heeft geen koelprobleem, enige is dat er sludge aan de oliedop zit, dus water bij de olie. De stalen koppakking is 10 euro duurder, dus dat maakt niet veel uit. Maar dan kan ik dus het beste de standaard pakking nemen als ik niet ga vlakken.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #8  
Old 27-02-2011, 13:49
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

jep...
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #9  
Old 27-02-2011, 13:51
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Dankje, ga ik dat doen

Op welk moment moet ik de kopbouten aanhalen?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel

Last edited by jorg-maashees : 27-02-2011 at 13:55.
Reply With Quote
  #10  
Old 27-02-2011, 14:04
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

40 nm + 2x 90 graden geloof ik.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2011, 14:26
DeeDub's Avatar
DeeDub DeeDub is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 564
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
40 nm + 2x 90 graden geloof ik.


of 1x180 graden, volgens werkplaatshandboek
maar 2x90 gaat makkelijker
__________________
bijna ALLE onderdelen golf & Jetta MK2 - Stuur me een pm met wat je nodig hebt!
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2011, 14:36
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Oke, dus op 40 nm , en dan nog 1 volle slag doordraaien....( 2 x 90 graden )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #13  
Old 27-02-2011, 15:53
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Oke, dus op 40 nm , en dan nog 1 volle slag doordraaien....( 2 x 90 graden )

volle slag is 360 graden dus gewoon 2x een kwartslag.

Maar kan me herrinneringen dat het aantrekmoment van mijn golf 1.3 in 4 stappen (kruislings) gebeurde --> 40Nm, 60Nm, 90 graden en nogmaals 90 graden. Dacht dat dit voor andere benzine motoren ook gelde.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-02-2011, 15:54
DeeDub's Avatar
DeeDub DeeDub is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 564
Default

die spierings weet ook alles
__________________
bijna ALLE onderdelen golf & Jetta MK2 - Stuur me een pm met wat je nodig hebt!
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2011, 15:56
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by DeeDub
die spierings weet ook alles

Valt wel mee hoor, het is wel een hele tijd geleden geweest (10jaar) dat ik toen die koppakking vervangen had.

Heb even op het internet gezocht en is volgens deze site inderdaad 40,60, 90 graden en 90 graden.

http://www.esvj.be/websites/mk2_gol...inemotoren.html

Last edited by Spierings : 27-02-2011 at 16:01.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-02-2011, 17:29
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

die drab in je vuldop heb je ook als je maar kleine stukjes rijd. Ik zou je eerst er nog eens van verzekeren dat de koppakking echt kapot is.
Reply With Quote
  #17  
Old 28-02-2011, 19:25
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Wordt het koelvloeistofpeil lager en de olie hoger dan heb je een probleem
Alleen die witte sludge met dit weer kan komen dat de motor niet voldoende afstand maakt om lekker warm te worden
Reply With Quote
  #18  
Old 01-03-2011, 00:37
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Ik wilde inderdaad ook nog de opmerking plaatsen of je lekke koppakking puur en alleen gebaseerd is op een beetje sludge aan je oliedop. Want dat is inderdaad ook het gevolg van vocht in je blok dat door het niet warm worden van de motor (door korte stukjes te rijden) dus niet verdampt en zich af gaat zetten als witte/gele sludge aan en rondom de oliedop...

ik zou hier nog maar eens goed naar kijken voordat je die kop er voor jan doedel aftrekt
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #19  
Old 01-03-2011, 10:29
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Koelsysteem afpersen, dan heb je uitsluitsel.
__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
  #20  
Old 02-03-2011, 16:37
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Ik ga eerst even in de gaten houden wat het waterpeil doet. Aangezien er inderdaad alleen korte stukken mee worden gereden, zou het goed condens kunnen zijn.

Als ik wat weet horen jullie het
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum