#1
|
|||
|
|||
koppeling vernieuwen 1600, 5 bak
Nou, ben lekker bezig geweest het weekend. Prismaveer van de drukgroep was gebroken, bak eruit, met moeite, alles vernieuwd, en nu terug!
Ben m'n een partij aan het rotzooien geweest. Er is gewoon te weinig ruimte om de bak langs de aandrijfas weer netjes op z'n plek te krijgen. Uit pure frustatie, en het leeglopen van de bak, de linker fusee losgehaald om meer ruimte te krijgen voor het manouvreren. Zowel motor als bak staan op een krik, bak hangt nu aan 1 bout en de prise as, en ik kan alleen maar hopen dat er niets is beschadigd. In het Jetzt Helfe ich mich selbst staat dat je de motor 4cm naar rechts moet duwen, wel is geprobeerd? Wat me wel handig leek was dat ze aanbevelen de motor aan een balk te hangen die je op de binnenschermen steunt, kortom, wie heeft tips voor me hoe ik dit makkelijker kan doen? En duim svp voor me dat alles nog heel is.... |
#2
|
|||
|
|||
Sja het in en uitbouwen van een 5 bak is een fluitje van een cent....Je moet inderdaad de motor opzij duwen en dat gaat echt alleen als je ALLE motorsteunen losmaakt, zodat de motor totaal vrijhangt.
Motor op een GOEDE steun zetten (bij voorkeur géén krik), motor opzij drukken, de kant van de bak iets naar voren trekken, zodat het geheel schuin komt te staan. Koppelings plaats richten vóórdat je de drukgroep aandraait. Je kan zelf vrij simpel een dummy prise as maken met een stuk rondhout en wat tape..... Daarna pas de bak er tegen aandrukken, als het goed is glijdt ie dan vanzelf op de plek |
#3
|
||||
|
||||
Motor hoeft niet helemaal los maar is wel makkelijker. De truc is het differentieel goed naar boven te draaien tijdens het monteren van de bak anders loopt het klem tegen het subfame. Koppelingsplaat kan je ook heel goed centreren met een schuifmaat, rondom meten en overal evenveel (ik meen 10 mm) speling houden.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#4
|
|||
|
|||
Bij een NZ´tje in een Jetta/Golf 2 heb je volgens mij wat meer ruimte of niet?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#5
|
||||
|
||||
Maakt al met al niet veel denk ik. Bij de distributie kant zal er in elk geval net zoveel speling zijn als bij mn diesel. Als je de motor helemaal opzij duwt past aan de andere kant de bak er eigenlijk net niet tussen. Maar idd zoals allart zegt dan gaat het.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#6
|
|||
|
|||
Nou, heb de bak er weer netjes in, koppeling heeft bij intrappen weerstand, vanavond hoop ik met hem proef te rijden!
Bedankt voor alle goede raad! Voorbereiden en zorgen dat je de bak goed kunt manouvreren is dus duidelijk het hele verhaal. Al doende leert men toch? |
#7
|
||||
|
||||
Zo is dat, en nu je het 1 keer hebt gedaan gaat het de volgende keer een stuk makkelijker !!
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#8
|
|||
|
|||
Heb proefgereden vanavond, nou, volgens mij werkt alles weer goed.
Ben best een beetje trots dat het gelukt is......... |
#9
|
||||
|
||||
Mag je zeker zijn en nog veel trotsers op de vele euries die bespaart zijn
|