#1
|
|||
|
|||
Golf 2 NZ 1991 1.3 uitvallen koud stationair
Beste mensen,
Mijn golfje loopt sinds kort weer prima, ik heb echter nog een probleem: Nu heeft de garage hem laatst de onsteking opnieuw afgesteld en gelijk het stationair toerental afgesteld Het toerenstal stond volgens hem veel te hoog, dus heeft hij hem naar beneden gezet. Echter slaat hij nu bijna af als ie koud stationair moet lopen. Warms loopt hij keurig. Daarom heb ik heb toerental opnieuw hoger afgesteld: Met koude motor normaal stationair toerental: +/- 1000 Met warme motor te hoog stationair toerental +/- 1300 (lambda los!!) Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik heb de blauwe temp sensor al vervangen: -> geen verschil Wat misschien ook nog intressant is, dat ik lambda (stekker) los heb omdat de auto anders erg inhoud als ie warm is Iemand een idee? |
#2
|
|||
|
|||
Extra luchtschuif zou kapot kunnen zijn of slecht werken. Die zorgt dat hij koud hoger stationair draait. Als het blok opwarmt, gaat het membraan langzaam weer dicht.
Je kan hem testen door de slang die boven naar het kunstofstuk bovenop het gasklephuis loopt, dicht te knijpen bij een koude motor. Als hij dan direct slechter gaat lopen of afslaat, doet de luchtschuif het nog wel. Verandert er helemaal niks, dan is hij waarschijnlijk stuk. Als hij bij warme motor slechter gaat lopen als je die slang dichtknijpt, is hij ook stuk. Dat ding zit heel lastig onder het inlaatspruitstuk, maar uitbouwen schijnt wel zo te kunnen... Johan |
#3
|
||||
|
||||
Had ik toendertijd ook met mijn 1.3, gewoon het stationair hoger gezet. Ik zat toen ook op +/-950rpm koud.
__________________
"73 Käfer |
#4
|
|||
|
|||
de luchtschuif is goed, hij loop slechter met dichte slang als ie koud is
geen verschil bij warm nu stond de co % stel schroef bijna helemaal naar beneden, ik heb hem helemaal omhoog gedraaid. ik merk geen verschil bij warm stationair en ik "voel" geen vacuum bij de vacuumslangetjes, behalve bij de grote van de koolstof regel klep en bij de benzinedruk regelaar Last edited by stephanteelen : 17-03-2011 at 16:00. |
#5
|
|||
|
|||
Waar "voel" je geen vacuum? Je kan de vacuumpaddestoel op de ontsteking nog even testen. Even zuigen op het slangetje daarheen. Als je hier geen weerstand voelt, dan is het membraan lek. Maar als het hieraan ligt, zou je het verschil eigenlijk niet moeten merken tussen koude/warme motor, maar tussen hoge/lage toerentallen.
Omdat je met de lambdasondestekker iets kon veranderen, lijkt het meer aan de CO te liggen. Afstellen kun je trouwens ook zelf wel doen met een multimeter, mits je ontsteking goed afgesteld staat en er verder niks aan de motor mankeert. Heb er wel ergens een how-to van. Als je CO verkeerd staat afgesteld, heb je ook een veel te hoog verbruik trouwens (meer dan 1 op 12 ofzo). Gr Johan |
#6
|
|||
|
|||
Nou stationair voel ik niks als een vacuumslang lostrek en mn vinger eropleg (geen zuigkracht)
Behalve dus bij de vacuumslang van de brandstofdruk regelaar en de slang van de koolstofregelklep. Paddo is vervangen, onsteking is op tijd gezet door de garage Ik merkte dat als ik de vacuüm slang van de regelklep afhaal de auto meer toeren gaat maken (mengsel te rijk?) Dit doet ie niet meer sinds ik de co helemaal omhoog gedraait heb (mengsel armer) Dit zonder lambda, want met valt ie snel uit als ie warm is |