#1
|
|||
|
|||
mening over uitlaat systeem aub
hoi ik heb een 1.8 16v, wil mijn uitlaat aanpassen zit momenteel een spagettie op 4-2-1 met enkel eindemper voor de rest pijp.
nu wil ik het aanpassen vanaf de spagetie 63,5mm pijp leggen en enkel weer eindemper, of zou ik een middendemper er terug zetten. mijn vraag was is dit aan te raden op een 1.8 16v ivm met vermogen winst en tegendruk wat zou optimaal zijn? enkel achterdemper of, achterdemper en middendemper? en welke eindemper(s) zou ik moeten nemen voor optimaal winst? ik dacht aan een universeel ronde uitlaat met een doorlaat van min 60mm. of raden jullie het anders aan? ik hoor jullie meningen graag, want heb weinig verstand van uitlaten. mvg faki |
#2
|
|||
|
|||
het heeft weinig zin een pijp van 63.5mm eronder te zetten met een eindstuk van 60. doe dan alles dezelfde diameter. het beste voor de motor zou eigenlijk een rechte pijp naar achteren zijn met een trompeteindstuk. hoe dik die pijp is en hoe groot de 'trechter'vorm van het eindstuk zou moeten zijn hangt af van de karakteristiek die je wilt hebben (die is enigzins te beinvloeden door de uitlaat)
maar wat voor uitgang heeft je spruitstuk? 60mm?, dan zou ik persoonlijk gewoon een 60mm pijp ertussen zetten |
#3
|
|||
|
|||
de spagetie is 60 mm maar daar hebben ze orginele pijp in gelast. maar ik wil koppel dus is het aangeraden om je uitlaatlijn te vergroten. wat zou optimaal zijn? als uitlaat middellijn?
en wat houd die groep N en A bv in mvg faki |
#4
|
||||
|
||||
Als je meer koppel wilt, moet je dat niet zoeken in een uitlaat. Daar win je gen Nm maar dB mee. Kijk hoe je de kromme van de motor aan kan passen. Wellicht met een andere nokkenas.
__________________
Eigen volkswagens eerst !!! |
#5
|
|||
|
|||
Er word soms geluld over tegendruk in de uitlaat, dat werkt niet bij een 4-takt motor, alleen bij de brommertjes, oftewel 2-takt motoren!!!
Dus gewoon een uitlaat eronder met maximale doorstroming, dan wil het het beste, maar zoals chrispy het al zei, zoek het niet in de uitlaat, tenzij je extreem gaat tunen. |
#6
|
|||
|
|||
zo heb gisteren een universele demper maar gehaald een rond 110 eens eronder leggen en dan zou het schelle geluid ook weg zijn ivm dat ik met orginele eindemper rij
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Voor max vermogen moet je idd een open pijp hebben maar voor meer koppel in het middentoerengebied is enige tegendruk wel vereist. Dus terug naar de schoolbanken Paul!
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#8
|
||||
|
||||
als ik jou was zou ik voor een standaard 1.8 16v niet te dikke pijp gebruiken.je hebt pas een dikke pijp nodig als je motor beter "gevuld" wordt bv door andere nokkenassen en kop flowen e.d.
want wat er niet meer in gaat hoeft er ook niet uit, zeg ik maar. je motor kan er i.d.d "slomer" van worden onderin,ik heb het zelf ook gehad bij mijn eigen 16v. |
#9
|
|||
|
|||
zo weer iets verder ga volgende week mijn 50mm inlaat erop zetten . maar ga over twee weken op de rollenbank. maar klopt dit sprak vandaag iemand en zij dat een 4-2-1 spruitstuk al voldoende tegen druk zou leveren voor je motor? dus hij zei gewoon open pijp en dan verlies je geen koppel.
klop dit? sorry maar motorisch moet ik nog veel leren van jullie |
#10
|
||||
|
||||
Als je koppel wil winnen met behulp van de uitlaat, heb je tegendruk nodig. (En dat werkt ook bij 4takt, zij het niet zo heftig als bij 2takt). Met een grotere pijp met een minimum aan demper bereik je geen tegendruk. 4-2-1 is sowieso al het betere 'koppelspruitstuk' in vergelijk met een 4-1. Met een open uitlaat win je vermogen en misschien een klein beetje koppel bovenin, maar dat kost je koppel onderin. Als ik jou was zou ik eens gaan zoeken naar een tuner voor de Autocross of iets dergelijks die ook werkt met een vermogensbank. Die jongens kunnen je wijzere raad geven dan de meesten hier op het forum.
Maar hoe dan ook, met een uitlaatlijn zul je nooit "tientallen" Nm's winnen.
__________________
|
#11
|
|||
|
|||
ja precies... ik ga dalijk een klein 35mm eindpijpje steken... dat is ook veel kleiner als de rest... 55mm... maargoed, is pas aan het einde dus al een stuk koeler...
|
#12
|
|||
|
|||
het gaat niet om Nm te winnen extreem het gaat om verlies evemteuul?
de uitlaat lijn is nu 51 mm hele lijn. 4-2-1 supersprint spruitstuk en enkel achterdemper. is dit nu verlies of niet voor een 1.8 16v blok. |
#13
|
|||
|
|||
1.8 16v? Win je waarschijnlijk niets mee. Als het een (bijna) standaard 16v is, is een spagetti-spruitstuk leuk, en 51mm is ook leuk.
niet overdreven dus, gewoon goed. |
#14
|
|||
|
|||
kijk dat wou ik weten 6 november ga die op de bank ben benieuwd wat die heeft niet te vergeten bijna 190dk op de klok he zonder revisie
|
#15
|
|||
|
|||
als je het om vermogen doet vind ik het zonde van je geld. Als je het om het geluid doet vind ik het ook zonde van je geld die diameter heb je niet nodig met orgineel vermogen. kan je beter het geld in de motor pompen om er vermogen uit te halen.
|
#16
|
|||
|
|||
nou vandaag mijn 50 mm inlaat erop gezet gelijk de injectors laten cleanen en testen voor montage.
maar toen ik van de garage terug ree effe testen natuurlijk bovenin is die ietsjes vlotter. maar hij haperde een paar keer boven de 5000 toeren heel even. zou de onsteking bij gesteld moeten worden ? vervroegen of zo? of is dat nieuweg heid? heb er btw 12 km mee gereden en terug in de garage gezet. alvast bedankt faki gebruik effe deze topic om antwoord op mijn vraag te krijgen eventeuul. (hoop dat de moderators het niet erg vinden) |
#17
|
|||
|
|||
nou het haperen was tijdelijk stk schoongemaakt.
en vandaag op de testbank geweest 150pk p de krukas en 131pk op de wielen koppel was 166Nm op de krukas en 143Nm op de wielen niet slecht denk ik zo maar . zit btw al 190 dkm op de klok |