Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-05-2009, 15:50
Knapen Knapen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 5
Default Met vento 1.9 cl naar zuid-frankrijk

Deze zomer (augustus ) ga ik naar Zuid-Frankrijk. Normaal gezien kunnen we met de bus of TGV , maar dan hebben we ginds nog geen vervoer. Vermits ik student ben ,ga ik niet al mijn spaargeld aan een auto hangen dus wordt het iets goedkoop. Ik heb nl. een vento 1.9d op het oog uit 1992 . De wagen heeft wel al 245000 km , maar rijdt toch nog goed ( ik heb er 2 dagen mee rondgereden) . Ik zou hem voor rond de 500 euro kunnen kopen . De lak is wel in slechte staat (krassen) , maar zeker geen roest. Nu was mijn vraag of ik daarmee nog naar zuid-frankrijk zou kunnen rijden ? Of zijn er mensen die daar ervaring mee hebben , met zulke oude bakken op reis gaan ? Ook de minpunten aan de wagen mogen jullie vermelden . Maar op het eerste zicht lijkt mij niet veel kapot te kunne gaan . Die rotatieve pompjes bevatten naast een afsluitklep niets van electronica dus in mijn ogen gaat dat zelden kapot ...
Enkel wiellagers achteraan mogen in mijn ogen vervangen worden , koppeling misschien preventief vervangen . Ze slipt niet , maar voelt wat slapjes aan . Iemand een idee van de prijzen van :

- Koppelingset
- set wiellagers achteraan
Reply With Quote
  #2  
Old 07-05-2009, 15:54
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

gewoon de standaard checks (laten) doen, beurtje geven en op vakantie ermee. zover is het nou ook weer niet en zo oud is 17 jaar ook niet imo.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-05-2009, 17:13
smeerpeer's Avatar
smeerpeer smeerpeer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 752
Default

Hee, ik ben vorig jaar in 1 ruk naar de Frans / Spaanse grens gereden met mijn 1995 Vento TDI:




Had toen ook zo'n 230-240K op de teller, maar geen problemen gehad.
Heerlijke bak met veel (kofferbak)ruimte!

Succes iig met je besluit.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2009, 17:23
Knapen Knapen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 5
Default

In principe moet dit wel mogelijk zijn , gewoon een goede onderhoudsbeurt.
Iemand een idee wat een koppelingsetje ongeveer kost , en de prijs van die wiellagers ?

Grtz

Pieter
Reply With Quote
  #5  
Old 07-05-2009, 17:37
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Voor prijzen moet je even op www.h-base.nl kijken. Kenteken invoeren en je weet het.

245xxx kilometer? Dat ding begint net los te komen. Mijn Passat van 1999 met 269xxx bromt nog als een jonge hond! 245xxx kilometer in 17 jaar is nog geen 15000 per jaar! Dat is erg weinig voor een diesel. En zoals Arne zegt; 17 jaar is niet oud
Het is uiteraard belangrijk hoe ermee om gegaan in afgelopen jaren. Netjes warm rijden, want koud op z'n staart trappen vinden dieseltjes niet tof

Bekijk ook even je distributieriem. De koppeling zou ik niet zomaar ff vervangen. Dat gaat aardig wat kosten als je het laat doen.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 07-05-2009, 19:15
Brandweerauto Brandweerauto is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6
Default

Als er iets is waar een auto/motorblok niet echt van slijt is het wel snelweg kilometers maken. Dus zou geen probleem mogen zijn. Ook de koppeling heeft relatief weinig te leiden. Paar ritjes stadsverkeer zal hij meer van slijten als die lange rit over de snelweg :-)

Ben van de winter ook probleemloos met mijn toen net aangeschafte Golf 1.9D naar de Franse Alpen gereden.

Thuis aangekomen kreeg ik pas problemen en wel met de startonderbreker, die er nu afgehaald is. Dus het enige elektrische onderdeel die het starten nu nog kan voorkomen is de stopklep, en uiteraard een kapotte startmotor of accu.

Herman
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2009, 11:58
Knapen Knapen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 5
Default

Ja uiteindelijk kan er altijd iets kapot gaan . Kheb bijna mijn A1 autotechnologie en werk in het weekend in een garage dus buiten stukken kost het mij niks . Zijn er nog dingen die ik nauwlettend in het oog moet houden ? Wordt die waterpomp ook door de distributieriem aangedreven zoals bij citroën ? Ik heb toch in mijn gedachten om hem een groot onderhoud te geven na aankoop .

Olie+filter
remmen (nieuwe remolie + indien nodig blokken/remschoenen)
wiellagers achteraan
Batt (koudstartstroom meten )
Distributieriem indien langer dan 50000 km geleden

Koppeling is bij mijn weten goed , khad em toen in 4e gezet 1500 rpm, handrem op en dan loslaten en em viel direct stil ...
Reply With Quote
  #8  
Old 08-05-2009, 12:00
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Mocht je je gaan dreigen te vervelen, er dan ook een VW meeting in Menton,
mits je van luchtgekoeld houdt natuurlijk.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #9  
Old 08-05-2009, 18:15
djstam djstam is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 6
Default

Altijd doen, zorg dat je een goede reisverzekering hebt en je kan nooit heel hard vallen voor 500 euries. Tijdens mijn studie hebben ik en vrienden paar jaar lang gare renault espace gekocht voor alleen de vakantie en daarna weer verkocht. Als je met renault er komt dan lukt het zeker met een vw.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-05-2009, 19:23
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

wist u dat : de klok na 300.000 km terug naar 0 gaat?

wist u dat : je de werkelijke km stand van de auto na kunt kijken via de volgende link?

http://www.autopas.nl/page.ocl?pageid=30

ik denk dat er weinig mensen een diesel kopen om 15.000 km per jaar te rijden. Daar ga ik met mn benzine nog overheen.
Ik zeg niet dat de verkoper liegt, maar even de km stand controleren kan nooit kwaad.

En zoals eerder gezegd, die blokjes gaan lang mee (mits fatsoenlijk gebruikt),
dus met een nakijkbeurt en preventief vervangen kom je denk ik een aardig eind.
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015

Last edited by Darkprojectx : 08-05-2009 at 19:25.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-05-2009, 19:31
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
wist u dat : de klok na 300.000 km terug naar 0 gaat?


Klopt .. toen ik onze '95 Golf3 variant TDi kocht stond de teller op (3)08.000km.
Inmiddels 2 en een half jaar -en 6 buitenlandse ritten- verder staat de teller op (3)62.000km.
Bij (3)20.000 de distributie en spanrollen vervangen en hij gaat eigenlijk alleen maar lekkerder lopen.

Nu maar eens kijken of we hem (haar?) binnenkort wat meer pk's kunnen ontfrutselen
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #12  
Old 09-05-2009, 08:32
VincentB VincentB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 27
Default

Auto even checken... En lekker hobbelen met dat ding!! Met elke auto kan je wel pech krijgen onderweg of die nu nieuw of oud is
Reply With Quote
  #13  
Old 10-05-2009, 09:49
Knapen Knapen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 5
Default

Ja , ik denk hoe nieuwer de wagen , hoe groter het risico en voor een auto van 500 euro ga ik geen 1000 euro sleepkosten betalen , die verkoop ik gewoon ter plaatse . Ik ben van plan om gewoon tegen 100 naar La garde freinet te rijden . De beklimmingen die ik ginds moet doen zijn nu ook niet om te zeggen zo extreem zwaar . Sowieso zal ik er eerst eens met naar de Ardennen rijden en terug en dan weten we al heel wat meer . Ik zat te denken om nog wat reserveonderdelen mee te nemen :p
Reply With Quote
  #14  
Old 10-05-2009, 14:37
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 302
Send a message via MSN to neoninside
Default

Heb wel wat tips voor reserve onderdelen
Relais 109 meenemen die gaan vrij veel stuk en als ik het goed heb is dat voor het gloeien
En dan heb je nog 167of 67 voor de eventueele brandstof opvoerpomp
Verder kan er weinig kapot voor zover ik weet
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping
Audi A4 B6 avant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #15  
Old 10-05-2009, 18:59
erikcabrio1 erikcabrio1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 43
Default

is de topic opener geen belg? a1 studie is tog een belgse term van studieniveau?
dan is een diesel daar de normaalste zaak, of je nou ver of niet ver rijdt 90% belgen rijdt met diesel
verder het is ff rijden maar als je de auto nu aanschaft kun je wat ritten doen kijken of die niet warm loopt enzo.
echt gek veel kan er niet aan kapot gaan or
Reply With Quote
  #16  
Old 10-05-2009, 21:14
Knapen Knapen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by erikcabrio1
is de topic opener geen belg? a1 studie is tog een belgse term van studieniveau?
dan is een diesel daar de normaalste zaak, of je nou ver of niet ver rijdt 90% belgen rijdt met diesel
verder het is ff rijden maar als je de auto nu aanschaft kun je wat ritten doen kijken of die niet warm loopt enzo.
echt gek veel kan er niet aan kapot gaan or


Idd 90 % van de belgen rijdt met met een diesel . Belgen denken dat een diesel goedkoper is omdat het goedkoper tanken is aan de pomp . Ja het zit zo dat het de wagen van mijn stagepromotor zijn vrouw is . Ik heb er al 2 dagen met mogen rijden ( 350 km gereden) en op het zoemende wiellager na , niks aan te merken . Ik hoop hem snel in mijn bezit te hebben ,maar ja nog even geduld hebben . Ik kan in die kleine 3 maand dan nog ondervinden wat er nodig dient aangepast te worden , alvast bedankt voor de tips ..
Reply With Quote
  #17  
Old 14-05-2009, 10:05
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

pech hulp buitenland met vervangend vervoer afsluiten bij de ANWB en rijden !!


gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #18  
Old 14-05-2009, 10:12
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Als Belg kun je geen anwb lid worden hoor :P
Reply With Quote
  #19  
Old 15-05-2009, 14:21
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Gewoon doen!

Heb een golf TD met om en bij de 245000 km op de teller.
Sinds september rij ik met mijn wagen ongeveer zo'n 1200km per week, een goeie 200 tijdens de weekdagen.
Het enige nadeel is het iets of wat hogere verbruik dan een meer recente wagen en bovendien meer omgevingsgeluid... maar dat heeft ook zo zen charmes.
Als je een handige harry bent zorg dan zeker voor een basispakket aan materiaal in de koffer, want als er iets aan je wagen gebeurt zijn dit meestal kleine, onnozele dingen die vlug zelf gemaakt zijn...

Succes!
Reply With Quote
  #20  
Old 15-05-2009, 15:04
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Als Belg kun je geen anwb lid worden hoor :P



zag geen België staan ergens dus............... ?


gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum