#1
|
|||
|
|||
[GT] Achteras uitwisselbaarheid
Vraag: welke assen kan ik hiervoor gebruiken? Cabrio? Golf 4 eerste generaties? Skoda's? Ik wil niet eerst mijn as eronder uit halen en dan pas op zoek gaan om te vergelijken omdat ik het in 1 servicebeurt wil doen.
Type: Golf 3 GT BJ 1995 Achteras: 4 gaats, schijfremmen zonder ABS. Reden: Omdat ik mijn remschijven wil vervangen en mijn bevestigingsbeugel van mijn klauwen helemaal vastgeroest zijn (niets helpt om die bouten los te krijgen) kan ik de schijven dus niet vervangen; Daarom zoek ik een andere achteras met die beugels zodat ik de boel kan voorbereiden (de nieuwe as), en vervolgens overzetten om daarna de huidige as op te knappen en vervolgens doorverkopen (auto is daily driver dus moet in 1 weekend te doen zijn), om hem vervolgens weer op zijn pootjes te krijgen. Nu is het aanbod van een golf 3 achteras uit 1995 niet echt groot dus ik wil graag weten welke wel en niet voldoen. PS vraagad staat hier parallel op het forum |
#2
|
||||
|
||||
heb je de bouten/moeren van je bevestigingsbeugels al heet gestookt?
en anders eerst effe een paar harde klappen met de hamer er op zodat ie schrikt?
__________________
VWCulture.nl
|
#3
|
||||
|
||||
Beetje rare en erg dure manier om je remmen te verversen. Je kunt als je dan percé andere klauwen wilt beter kijken voor Mk4 klauwen. Maar het lijkt mij erg sterk dat die boutjes echt niet los te krijgen zijn.
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
echt alles al gedaan; zo heet gestookt dat het lagervet begon te stinken; met hamer erop los geslagen om hem los te schrikken, maar het is zo enorm zacht materiaal dat ik er weinig mee kan: 2 dagen bezig geweest met 1 bout en die kwam al niet los, laat staan hoe lang ik bezig ben met de andere 3. Daar komt bij dat ik denk dat het zo lang geleden is dat die zooi vervangen is: de schijf is echt helemaal uitgesleten; dus ik denk dat die in geen 10 jaar vervangen/losgehaald is. (heb auto zelf nu 2 maanden) 2 van de 4 bouten zijn ook al helemala naar de kl*te. Dus ik ga er geen tijd meer aan besteden: nieuwe as met beugels en rubbers (die moeten sowieso ook vervangen worden) en dan later op de werkbank mijn originele as onder handen nemen; uitboren, opnieuw tappen etc, maar dat komt later, daar heb ik nu geen tijd voor. Dus samen met nieuwe rubbers spaar ik meer tijd uit dan rubbers dadelijk ook opnieuw persen (op de amateurmanier) en kopen (a 20 eu /st) |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
ik nodig je graag uit een keertje te komen helpen en het op "jouw" manier doen Koffie, biertje en als je wil kan ik je auto vagcom uitlezen als wederdienst (das het enige wat ik op dit moment kan bieden). Ik weet dat ik geen held ben in verroeste dingen losmaken, maar ik ben echt letterlijk 2 dagen bezig geweest met 1 bout. Ik heb echt alle sgedaan, en omdat ik dadelijk ook nog de rubbers tegemoet kan komen is het toch echt handiger om voor 5 a 6 a 7 tientjes nieuwe as te installeren (incl rubbers a 20/st) dan hier nog meer tijd in te steken. Er zijn belangrijkere dingen en heb het druk zat dan 4 van die k*t boutjes die enorm zacht zijn (ingedeukte door het schrikhameren). |
#6
|
||||
|
||||
Mja, als het dan echt niet lukt, de kop eraf zagen/slijpen is dan eerst het beste. Of de beugels waar de klauwen in zweven doorslijpen en dan die vervangen...
|
#7
|
||||
|
||||
met de flex, powerfijl, een bot stuk hout, schroevendraaier, ijzerzaag, fischer price gereedschapskist de kop van de bouten eraf halen.
daarna als je het eraf hebt(en dus de spanning van de bout). de beugel warm maken (niet de bout). waterpomptang of iets dergelijks op het restand van de bout zetten en rustig heen en weer bewegen(misschien nog een x warm maken indien nodig). En mocht dat niet werken andere beugels op de sloop halen. Als de klauwen ook vast zitten kun je idd beter een andere as ophalen. maar als je een andere as van min 10 jaar oud ophaalt zullen de rubbers ook niet meer in de beste staat zijn en moet je ze misschien alsnog vervangen. je kan elke golf 3 as met schijf pakken als vervanging. of elke astap vanaf de golf 2 tot en met de golf 4 (corrado bora lalalala). succes al deze wijze praat na al die southern comfort en . |
#8
|
|||
|
|||
Ja daar zat ik ook aan te denken om dit allemal te doen; d.w.z. tuurlijk het gaat me lukken de originele as weer op maat te krijgen, maar je moet niet vergeten dat ik daar nu geen tijd voor heb en mij niet kan veroorloven dat de auto 2 dagen stilstaat. Ik moet fulltime werken en moet dit alles bij mijn ouders 70km verderop sleutelen.
Dus ik moet in 1 weekend dit kunnen fixen; en niet dat zondag avond mijn halve achterkant uit elkaar ligt en ik de nieuwe schijven niet kan bevestigigen omdat 1 bout nog vast zit/rot is/afgebroken is. Dus ik wil een nieuwe asinstalleren (met voorbereide remzadels, remschijf, lagertjes & rubbers) die eronder steken en dan op mijn dode gemak de originele as zodanig bewerken dat die bouten eruit komen en ik nieuwe vast kan zetten. Eventueel kan ik deze dan ook weer terug zetten onder mijn auto als de nieuwe as niet aan mijn wensen voldoet (meer roest/toch oude rubbers). Kan ik de achteras van een corrado/cabrio ook gebruiken; vanaf astap heb ik niets aan omdat ik die er pas af kan halen als mijn schijf eraf (dan zou het probleem opgelost zijn )= remzadel eraf = vastgeroest |
#9
|
||||
|
||||
Een beetje haakse slijper doet wonderen.
flex de beugel doormidden, dan kun je zo je schijf eraf halen. En dus ook de astappen en dan heb je geen hele as nodig. Dan hoef je ook je remleidingen enz. niet los te halen. Ik kan niet anders bedenken dat de hele as vervangen een boel extra tijd en geld kost. |
#10
|
||||
|
||||
Männer;
Hij moet ook de rubbers vervangen, die hele as moet toch los! dat is het hele idee achter deze operatie. As +beter rubbers + beugels + nieuwe schijven naast de auto opbouwen, snel verwisselen en de andere as weer opknappen en verkopen. Het is niet zo dat de hele as vervangen wordt omdat er maar 1 bout vastzit.. Als je de hele optelsom bekijkt, vind ik het geen raar idee.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#11
|
||||
|
||||
Zoals als ik het lees zegt hij:
Misschien dat ik in de toekomst ook de rubbers moet vervangen. Dus dat hoeft helemaal niet aan de orde te zijn, misschien kunnen ze nog jaren mee. En als je een andere as koopt moet je ook de schijven blokken en lagers nog weer gaan vervangen + eventueel de rubbers. Anders gaat hij andere oude troep onder zijn auto monteren om vervolgens zijn oude as weer 100 punten te maken om die vervolgens te gaan verkopen en dan heeft hij zelf nogsteeds oude bende onder de auto. Maar als je idd als hij een mooie as kan kopen met allemaal nieuwwaardige onderdelen dan is het een goede optie. Maar ik verwacht niet dat hij die zal vinden voor 5 6 a 7 tientjes. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Nee, die rubbers moeten asap vervangen worden; het bonkt enorm en de speling is in het weggedrag al te merken. Ik krijg het niet voor elkaar de remzadels los te krijgen van de as, zonder deze onder de auto vandaan te trekken. Ik wil daarnaast niet het risico te lopen dat ik 3 bouten los heb en de 4e niet, maar ik moet die zondag avond wel weer terug naar huis en werk......dus ik wil eerst een andere as; deze helemaal voorbereiden en klaar maken (heb nieuwe blokken, schijven) en als het nodig is toch ook nog nieuwe rubbers kopen. De remklauwen kan ik gewoon overzetten, en de lagers ook, das ook niet teveel werk en in 1 uurtje gepiept. Dus aub laat even deze discussie varen ;ik heb voor de duidelijkheid al 14 uur in 2 bouten gestoken dus neem van mij aan dat een nieuwe as even wat makkelijker is; ik ben niet van plan 3 weekenden op te offeren voor 3 boutjes en dan alsnog de rubbers te moeten gaan vervangen (ergo de as moet er toch onderuit). Dus nieuwe as: helemaal klaar maken (al dan nie tmet nieuwe rubbers/al vervangen rubbers); remzadels erop, normale goede bouten erop (en niet die inbus krengen), boel monteren (leidingwerk remmerij kan ik laten zitten op de auto); ene as eronderuit, nieuwe eronder, andere netjes maken: remzadels eruit boren etc en dan feesten. Dus antwoord op de volgende vraag: welke as kan ik gebruiken: kon bijvoorbeeld een 2002 Fabia as met remzadels en nieuwe rubbers krijgen voor een nette prijs, maar past dit (zo op het eerste oog wel)? Dus wat past wel, en wat past niet? |
#13
|
||||
|
||||
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |