Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-10-2008, 22:39
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default druk in het koelsysteem

hallo,

laatst merkte ik dat als de motor warm is, er druk op de bovenste radiatorslang staat, je kunt hem dan moeilijk inknijpen.

wanneer je de dop van het kvs reservoir opendraait hoor je psssssss, en dan is de druk van de slang af.

waar kan dit aan liggen? of hoort dit gewoon zo?
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #2  
Old 24-10-2008, 07:23
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De motor koelt wel gewoon normaal??
Is dat de enige slang die bol staat? de onderste radiateur slang niet?

Mijn eerste ingeving is dat de ontluchtingsslang (deels) verstopt zit. Of liever gezegd de aansluitnippels aan kvs tank kant en/of radiateur kant. Probeer die eens door te prikken en kijken of de slang (dunne) open is...
Reply With Quote
  #3  
Old 24-10-2008, 17:08
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
De motor koelt wel gewoon normaal??
Is dat de enige slang die bol staat? de onderste radiateur slang niet?

Mijn eerste ingeving is dat de ontluchtingsslang (deels) verstopt zit. Of liever gezegd de aansluitnippels aan kvs tank kant en/of radiateur kant. Probeer die eens door te prikken en kijken of de slang (dunne) open is...


zo gauw het buiten een beetje droog wordt ga ik het ff chekken

de motor temp blijft wel gewoon normaal

de temp meter staat net heel ietsjes over de helft(zoals altijd)

dus dat lijkt me wel oke.
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #4  
Old 24-10-2008, 17:27
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Het koelsysteem hoort altijd onder druk te staan (meestal 1,1 tot 1,2 bar absoluut) Dit heeft ermee te maken dat water dan pas bij 120 Celsius gaat koken. Daarom zit er altijd een drukdop op je KVS reservoir. Pas op het moment dat je slangen staalhard wordt, (minder dan een cm indrukken bij een dikke slang), bulten gaat vertonen of losbarst zijn er problemen.

Dan kan het zijn dat je drukdop verstopt zit (zeer onwaarschijnlijk) of dat je koppakking lekt. maar in dat geval verbruik je ook KVS en hangt er een bitterzoete geur achter je auto en maak je mist

Ik geloof dat er met jouw auto niet iets aan de hand is.

met vriendelijke groet,

db
Reply With Quote
  #5  
Old 24-10-2008, 17:38
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by Dirtbag
Het koelsysteem hoort altijd onder druk te staan (meestal 1,1 tot 1,2 bar absoluut) Dit heeft ermee te maken dat water dan pas bij 120 Celsius gaat koken. Daarom zit er altijd een drukdop op je KVS reservoir. Pas op het moment dat je slangen staalhard wordt, (minder dan een cm indrukken bij een dikke slang), bulten gaat vertonen of losbarst zijn er problemen.

Dan kan het zijn dat je drukdop verstopt zit (zeer onwaarschijnlijk) of dat je koppakking lekt. maar in dat geval verbruik je ook KVS en hangt er een bitterzoete geur achter je auto en maak je mist

Ik geloof dat er met jouw auto niet iets aan de hand is.

met vriendelijke groet,

db



Oke goed om te horen, koppakking is wel goed, ik heb nog nooit kvs bij hoeven vullen in de afgelopen 30000 km,

tevens heb ik 17000 km geleden olie ververst, en de olie heb ik sinds dien ook niet bij hoeven vullen, oliepeil staat na die 17000km nog gewoon mooi bovenaan. (en dat voor een auto met 340000km op de klok)

echt topautotje

En nog ff kort vraagje nu we het toch over olie hebben,
om de hoeveel km moet er bij zo'n diesel olie ververst worden? 15000? 20000? 25000?
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #6  
Old 25-10-2008, 06:06
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Olie verversen kan je doen wanneer je maar wilt. Officieel is het onderhoudsinterval 30k, maar 60k met dezelfde olie is geen schande hoor...
Reply With Quote
  #7  
Old 27-10-2008, 08:23
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Olie verversen kan je doen wanneer je maar wilt. Officieel is het onderhoudsinterval 30k, maar 60k met dezelfde olie is geen schande hoor...


Zoeits dacht ik nu namelijk ook, maar ik keek net even in het VW onderhoudsboekje en zag daar 7500 staan

dat komt erop neer dat je elke 2 maand olie zou kunnen gaan verversen

De olie is trouwens wel erg zwart

nog meer mensen die hier een mening over hebben?
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #8  
Old 27-10-2008, 09:17
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Olie is na twee dagen rijden al zwart, dat zegt niets.
7500 is de oel beurt. Dat is een kleine beurt, maar ook dat is wel erg snel. Dan kijk je alleen ff of alle vloeistofjes nog vol zijn en desnoods bijvullen.
Reply With Quote
  #9  
Old 27-10-2008, 09:34
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

officieel is het volgens volkswagen 7500 kilometer maar je kan het best na 15000 kilometer de olie verversen dan word je blok ook minder vervuilt door de roetdeeltjes in de olie
Reply With Quote
  #10  
Old 27-10-2008, 10:13
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

30000 of eens per jaar is volgens mij het interval voor de grote beurt, waar ook olie verversen onder valt.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-10-2008, 09:17
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by patjetta
officieel is het volgens volkswagen 7500 kilometer maar je kan het best na 15000 kilometer de olie verversen dan word je blok ook minder vervuilt door de roetdeeltjes in de olie



Ik denk dat ik op 20000 ga vervangen, dat haal ik deze maand nog wel,

en dan heb ik voor het echt koud weer begint te worden mooi verse olie erop zitten (optimale smering)

bedankt voor jullie reacties

deze mag van mij wel dicht
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum