#1
|
||||
|
||||
Golf/Jetta 1 (1.6D) als daily?
Zullen hier vast mensen zijn die een oldtimer als daily gebruiken. Ik vroeg me af of dat een beetje goed te doen is?
Voor dagelijks gebruik ik nu een Ibiza TDI uit 2002, maar die kost met de huidige belastingen een aardige duit, en dan staat ie alleen nog maar op de oprit. Wat kilometers betreft rij ik voor woon-werk verkeer 40km per dag (90% binnenwegen). En in de weekenden af en toe wat langere ritten van een 120km ofzo. Op jaarbasis kom ik rond de 20 tot 25 duizend km uit, zit wat dat betreft op (of zelfs al onder) de grens dat zo'n diesel rendabel is. Aangestoken door de Derby 1 die ik er voor de zomermaanden bij heb, ben ik eens wat gaan rekenen en een Golf of Jetta 1 zou me aan vaste kosten (belasting / verzekering) sowieso 100 euro per maand schelen, dus dat is zeker wel interessant. Maar hoe zit het met de overige kosten? Betrouwbaarheid? Onderhoud? (verkrijgbaarheid van de onderdelen) Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Wat budget betreft hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Betaal liever iets meer in aanschaf zodat ik een goede basis heb, dan een goedkoop wrak wat uiteindelijk toch weer duur wordt door alle reparaties. Dus laten we zeggen een budget van max 3500 euro... Is voor dat budget een goede daily (= roestvrij) te vinden? Of moet ik er juist helemaal niet aan beginnen? Graag wat meningen hierover. Oh ja, aangezien t als daily bedoelt is, wil ik gewoon een originele. Dus geen ultralage schroefsets, dikke wielen, etc. Zit al een paar dagen wat op diverse autosites te kijken en aanbod is niet overweldigend te noemen, maar voor bovenstaand budget zou toch wel een net exemplaar te vinden moeten zijn? (desnoods uit het buitenland)
__________________
'77 VW Derby - Panama braun - PLS Silverstone - Porsche 911SC seats - 1.4 on Solex - |
#2
|
||||
|
||||
Voor 3500 euro heb je een MK1 die in uitstekende staat is, en waar je zeker weten gewoon dagelijks mee kan rijden.
Je gaat natuurlijk wel een stukkie terug de tijd in, dus zo luxe als een auto uit 2002 zal het natuurlijk niet zijn Maar als je daar doorheen kan kijken is het prima te doen. Tegenwoordig zijn auto's uit '83 al belastingvrij, en dat zijn meestal gewoon prima auto's. Ik rijd zelf ook dagelijks met een Jetta uit '83, is prima te doen, behalve dat ik een beetje een roestig exemplaar heb. Goede basis zoeken en dan kan je lekker wegenbelastingvrij gaan tuffen. |
#3
|
||||
|
||||
is absoluut iets netjes voor te vinden.
Heb mijn TD ook een jaar als daily gebruikt. rijd echt prima nog hoor. tot hij gestolen werd, daarna is hij stil komen te staan. hij staat nu te koop. voor 1/3 van je budget, maar voor hij weer als daily te gebruiken is heeft hij wel wat werk nodig, dus waarschijnlijk niet waar je naar zoekt.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#4
|
|||
|
|||
Ik gebruik ook een mk1 diesel als daily, maar dan wel met schroefset en leuke wieltjes. Comfortabel is het niet en snel ook niet. Maar als je daar geen moeite mee hebt is het goed te doen. Alleen een nette vinden is niet zo eenvoudig waarschijnlijk.
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010 Golf 1 diesel 1982 Golf 1 gti 1979 Kawasaki Z750 2010 |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Waar staat de advertentie ?
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#6
|
||||
|
||||
of denk es aan een andere vag auto...zo was hier laatst 1 met een audi 100 van 81 op lpg.. was een 2.3 5cil met net 40.000km.. rij je comfortabel en snel en stront goedkoop...
en de standaard onderdelen is echt overal nog gewoon nieuw te krijgen.. en anders es informeren bij die gast waar ik de jetta weg heb...die had nog een een audi 80 staan van 82 met nog geen 50.000km echt in super staat...en beneden jou budget gas erop en met een smile rond rijden... |
#7
|
||||
|
||||
Ik rijd als daily in een Santana uit 84, turbodiesel. prima te doen, vlot genoeg etc.
onderhoud, tja, je moet wel handig zijn soms. maar als je na aankoop zelf alles naloopt kunnen er geen echte ouderdomsverrassingen zijn. dus gewoon remmen, electra, distributie etc een keer goed nakijken en onder handen nemen, kan alles zo weer 25 jaar mee
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#8
|
||||
|
||||
Leuke wieltjes en een paar cm verlagen zou nog wel mogen idd, maar wil het wel een beetje comfortabel houden en dat ik nog gewoon overal kan komen zonder constant op te moeten letten. Daar heb ik de Derby wel voor.
Belangrijkste punten voor mij zijn de betrouwbaarheid en (onderhouds)kosten. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in een diesel dan zo'n oude auto op gas. (verder nergens op gebaseerd, is puur gevoelsmatig) Kan wel wat dingen zelf, maar heb alleen een garagebox ter beschikking, dus in die zin wel redelijk afhankelijk van de garage.
__________________
'77 VW Derby - Panama braun - PLS Silverstone - Porsche 911SC seats - 1.4 on Solex - |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
nergens, zal zo even het topic over de auto zoeken
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#10
|
||||
|
||||
Ik rij dagelijks met een 1600TD. Een écht 1600D heb ik ook een tijdje mee gereden, maar nadat ik een TD heb gehad nooit meer een gewone diesel
Overigens allemaal goed te doen, je zult alleen iets vaker zwarte handen van het sleutelen t.o.z. van je Ibiza
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#11
|
||||
|
||||
Een motorswap doet wonderen hoor, en nogsteeds 1:19 dieselen
Quote:
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#12
|
||||
|
||||
Motorswap is in ieder geval iets wat bij mij met een daily (normaal gezien) niet gaat gebeuren...
Traag: ach, heb geen haast om op me werk te komen en naar huis doe ik ook lekker rustig aan. En als ik op de snelweg gewoon fatsoenlijk 100 tot 120 kan, vind ik t prima.
__________________
'77 VW Derby - Panama braun - PLS Silverstone - Porsche 911SC seats - 1.4 on Solex - |
#13
|
||||
|
||||
Met een gewone diesel eerder 100, dan 120. Bij 120 loopt een 1600D al aardig op z'n tenen is mijn ervaring. Bij een TD gebeurt er nog iets als je bij 120 het gas intrapt.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |