#1
|
||||
|
||||
ontsteking 16V (KR) op tijd zetten
Hoi allemaal even een vraagje,
Ik heb inmiddels de klepstoters vervangen en had de ontsteking wel gemarkeerd voor het uitbouwen uiteraard maar vond 'm toch niet lekker lopen er mee. Koude start ging b.v. prima maar na een langere rit start hij alsof hij van tijd staat (draait de motor moeilijk rond). Nu wil ik eerst de ontsteking op tijd zetten maar ik krijg de ontsteking niet exact op tijd. Als ik met de stroboscoop het ontstekingstijdstip op de juiste waarde wil zetten (op de nok (zie foto onder) dan danst hij zo heftig heen en weer dat ik amper kan zien waar de markering staat (markering zelfs al wit gemaakt). Die markering bestrijkt iets van 2cm met het gezwabber. Ik heb al op het forum gezocht maar kon geen nuttige info vinden hieromtrent, wel iemand met hetzelfde probeem maar geen oplossingen destijds (2006) Ik weet niet in hoeverre de control unit dat ding al bij blijft regelen tijdens het stellen maar tijdelijk uitschakelen is ook niet mogelijk toch? O ja, ontstekings gedeelte is nieuw (niet zo lang terug alles vervangen). Verdeler, bougies, kabels, verdelerkap zijn dus zgan. De distri riem en distri wiel, nokkenassen etc. zitten er uiteraard ook keurig op volgens de merktekens en hij loopt verder redelijk goed (en geen getik meer ) maar de echte power die hij had is er volgens mij nu niet. Net of hij niet op vol vermogen komt en ik vind 'm vrij warm worden in verhouding tot voorheen (naald steeds tegen driekwart ipv in het midden als voorheen). Iemand nog een tip of hint over hoe ik hem wat rustiger krijg op dat merkteken om af te kunnen regelen? Alvast bedankt, Joop.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#2
|
||||
|
||||
Bij draaiende motor de rotor draaien tot die beter loopt ?
Lijkt mij een nogal voor de hand liggende oplossing. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
euh... ja uiteraard, zo stel je ook af, verdeler even ietsje los maken, dan verdraaien tot het merkteken op het vliegwiel overeen komt met de aanwijspunt op de bak (en met de onderdrukslang er op zoals het hoort bij PL en KR blokken) maar dat is nu wat dus niet echt wil met het oog op die bij draaiende motor zwabberende weergave van het merkteken in de stroboscoop flitsen. Vandaar dus ook mijn vraag of iemand een andere, wellicht minder voor de hand liggende, tip heeft want de gewone manier werkt dus niet echt. Ik kan 'm hooguit ongeveer goed zetten nu maar dat staat hij dus al en dat zwabberende merkteken heeft wellicht wel te maken met dat power verlies e.d.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#4
|
||||
|
||||
Mja, Lieuwe zei het eigenlijk al, gewoon starten en laten lopen. Verdraaien, dan hoor je snel genoeg of hij beter of slechter gaat lopen. Stukje rijden, kap los, verdraaien, net zolang tot hij goed staat.
|
#5
|
|||
|
|||
Op de rechterfoto de 0 dat is bdp en dan 6graden voor moet tie goed staan
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Heb ik ook gedaan inderdaad. Bijgesteld tot hij het mooiste liep (pakweg hoogste toerental) en dan een heel klein tikje terug. Dat was wat we vroeger al in de garage deden bij montage en dan tijdelijk zo goed mogelijk zetten (op gehoor). En dat is ook ongeveer waar het merkteken (die van 6graden) op voor het puntje op de bak heen en weer danst. Hij zal dus inderdaad redelijk goed staan maar loopt toch niet echt als voorheen en het grootste punt wat ik zoek is dat vreemde starten als hij warm is, ik verwacht dat die twee dingen met elkaar te maken hebben. Quote:
Inderdaad, 'k weet het. Hij staat dus ook ergens rond die 6 graden want het merkteken op het vliegwiel is dusdanig onrustig heen en weer aan het dansen dat ik hem niet precies goed kan zetten. Zeg maar dat hij van pakweg 1 cm voor tot 1 cm na die 6 graden inkeping heen en weer blijft springen. Ik heb 'm nu ongeveer in 't midden van dat "2cm brede verspring stuk" staan maar op de ene of andere manier heb ik geen volle power en als t blok pakweg een half uurtje heeft gereden dan is het net of de startmotor het blok niet rond kan krijgen (beetje het idee zoals bij een lege accu). Is het blok echter koud dan start hij normaal. Koud loopt hij ook stukken beter trouwens. Als ik gewoon een kort stukje rij en de temperatuur gewoon op z'n normale stand staat dan is er nog niets aan de hand maar bij wat langere ritten, vanaf pakweg half uurtje of langer, dus dat "zware" starten Omdat een verkeerd tijdstip ook zoiets kan veroorzaken wil ik die dus zo exact mogelijk zien te krijgen zodat ik dat uit kan sluiten maar dat wil nu dus niet met dat dansende merkteken. De onsteking is uiteraard full electronic bij de KR en ik neem aan dat die control unit dat steeds corrigeert tijdens het afregelen? Maar dat weet ik niet zeker en vroeg me af of dat was te omzeilen? Mocht het daar toch niet in zitten dan zou het de startmotor zelf kunnen zijn (vaak een massa probleem oid) maar ik zie niet echt hoe daar een dusdanig verschil in kan zitten tussen warme of koude start (qua warm het blok niet rond kunnen krijgen)? Ik ga zo nog een keer opnieuw alle merktekens checken (distri riemwiel, 0 punt op 't vliegwiel etc.), alles is er immers af geweest ivm die vervangen klepstoters en ook goed er op gezet met monteren maar omdat hij gaat afwijken qua startgedrag als hij warm is lijkt het wel alsof de distri riem rekt of zo hoewel dat voor de afstand (aantal tanden) tussen krukas en distri nokken wiel geen verschil mag maken. De onsteking staat nu dus zo goed mogelijk op de 6 graden maar tips om dat beter/exacter te krijgen (omzeilen van de control unit correctie?) of andere hints m.b.t. dit vreemde gedrag zijn zeker meer als welkom. Alvast bedankt en iedereen verder alvast een fijn weekend.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#7
|
|||
|
|||
Ik heb het zelfde gehad...warm moeilijk starten enz geen vermogen hoog in toeren...uiteindelijke fout was toch een tand verschil op de distrbutie.Controleer hem heel goed als die fout staat kun je kijken wat je wilt met de strobo maar het hele zooitje klopt niet.Draai je vliegwiel op het bdp en kijk naar je nokas poulie.En een paar keer doordraaien na hem gesteld te hebben en weer controleren.Mijn vermoeden is dat je er 1 tand naast staat.
Of nog anders je nokas timing. succes |
#8
|
||||
|
||||
Lees dit , http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=44601 , topic ook maar eens door ,wij hadden ook een soortgelijk probleem ,daar bleek dat er tussen de nokkenassen een tand verschil zat !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#9
|
|||
|
|||
Wat jij omschrijft met warm slecht aanslaan heb ik ook gehad
Bij mij was van de krukas de spie uitgeslagen,zodoende stond de nokkenas niet meer op tijd en dus ook de ontsteking Controleer ook ind de kettingwielen op de punten Als je het kleppendeksel eraf hebt en de boel optijd zet zie je of die niet of wel goed staat |
#10
|
||||
|
||||
ik heb de ontsteking 10graden voor bdp staan
loopt beroerd stationair maar rond de 4800 toeren begint het geweld los te komen loopt vele malen beter als met 6graden motor is wel comleet afgesteld alles voor max vermogen en dit gaat wel tenkoste van je benzine verbruik :P |
#11
|
||||
|
||||
Tandje versprongen op de riem klinkt inderdaad qua symptomen als een mogelijke oorzaak. Ik ga 'm vandaag opnieuw los halen en opnieuw de markeringspunten checken en ook die twee stippen op de nokkenassen.
Het zou allemaal goed moeten staan want t is tig keer gecheckt bij de montage maar extra checken kan nooit kwaad. 10 graden voor bdp vind ik vrij veel, 't is m'n daily dus ik hou t wel bij de 6 Thnx allemaal.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#12
|
||||
|
||||
yes, 't draait weer top
Alles er af gehad en gecheckt en alles stond inderdaad gewoon goed. Nokkenassen qua puntjes ook prima, merktekens op 't distributie nokkenas wiel idem ook oke en uiteraard alles t.o.v. bdp teken op het vliegwiel was ook in orde. Alles weer in elkaar dus en ontsteking weer opnieuw afgesteld op 6 graden en nu loopt ie prima. Ik heb dus geen idee wat 't nu geweest is waardoor dat merkteken zo zwabberde onder de strobo, nu staat ie keurig stil. Misschien ergens klein vacuüm lekje geweest wat 'm iets liet dansen in de toeren (zwabberende merkteken) wat nu bij de tweede keer in elkaar zetten wel dicht is of zo. Nou ja, merkteken op het vliegwiel zwabbert nu in ieder geval niet meer dus was nu perfect af te stellen en voila de power is terug Ook met de motor HEET (nu eenvoudig met dit weer) blijft hij weer gewoon normaal starten. Nu mag ie afkoelen en dat ga ik ook doen, ff de koelkast opzoeken
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#13
|
||||
|
||||
beter dat die weer goed loopt
maybe een kleine vacuum lek tussen je 2 inlaat delen dit was bij mij het geval dat die zwaar beroerd liep inlaat er weer af er weer op en klaar was kees terug was het vermogen weer mijne is trouwens ook een daily met 6 graden voor loopt die van mij lang niet zo mooi nou moet ik er wel bij zeggen dat ik niet weet wat er aan mijn motor gedaan is trekt vele malen harder dan een normale 16v kr aangezien er ooit een g60 in komt gaat dit blok niet los voor inspectie |