#1
|
||||
|
||||
Schakelstangen
Hallo,ik zoek de schakelstangen van een golf1 5-bak.
Het gaat om een 1.6 motor diesel van een caddy1 uit '88 in combinatie met een dieselbak uit een golf2 '89 1.6 diesel. mvgr Mike. |
#2
|
||||
|
||||
Wat heb je nu aan stangen dan? van een 4 bak?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Hallo, ja idd van een type1 4-bak en van de type2 5-bak heb ik ook de stangen , maar denk dat het niet te combineren is.
gr Mike. |
#4
|
||||
|
||||
Kun je hier wat mee? Of weet je of dit van een 4- of 5-bak is?
|
#5
|
||||
|
||||
De stangen van je 4 bak zijn eenvoudig om te bouwen naar het 5 bak systeem (als de 4 bak die je vroeger had tenminste wel van het type was wat aan 1.5 of grotere motoren hangt).
De enige nodige modificatie is dat de verticaal staande hevel aan het uiteinde van de lange schakelstang vanaf de pook, 3cm verlengd moet worden. Gijs hier op t forum heeft er wel een mooie foto van!
__________________
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Durf ik niet te zeggen ,wat ik heb in de caddy lijkt er erg op.
Ik denk dat ik het moet zoeken in de verbindings-stangen. Daar zitten de verschillen in,jaren geleden kon je bij de VAG s-vormige stangen kopen speciaal voor deze combinatie ,maar die kunnen ook niets meer vinden daarover. Vandaar dat ik de stangen zoek van een golf1 5-bak. gr Mike. |
#7
|
||||
|
||||
Als je van een 020 4 bak in Golf 1 naar 020 5 bak in Golf 1 gaat dan hoef je maar 1 ding te veranderen, en dat is de opstaande hevel. Geloof me, ik doe het al jaren
Mooie foto uit Gijs z'n archief:
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Oke,ik ga morgen eerst dat asje verlengen en dan zou het goed moeten zijn.
Het maakt dus niet uit dat de 5-bak uit een golf type 2 komt. Ik laat het ff weten iig. gr Mike. |
#9
|
||||
|
||||
Nee, als je de rest van het golf 1 schakelspul wat aan de vierbak hing overschroeft naar de vijfbak tenminste.
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Nou tot nu toe niet gelukt,heveltje verlengd,krijd nu a+ 1234,geen 5 ,verdraai ik de lengte-as heb ik geen a(zit dan 1 voor in de plaats)maar wel 12345(klemmend) .
Het lijkt er op dat de kogelgewrichtstangen niet op de juiste maat zijn. Verbuig ik ze dan doen ze het meer of minder. Als ik typ1 en 2 stangen door elkaar gebruik heb ik hetzelfde effect. Ook de pook-grondplaat stond in de voorgeschreven positie (15mm afst)maar dan klemt echt alles en mis ik versnellingen. Verschuif ik hem dan gaat het een stuk beter maar mis dan a of 5. Ik wacht wel af totdat ik een stangen setje heb die bij de 5-bak hoort . Dus als iemend wat heeft hoor ik het wel. |
#11
|
||||
|
||||
Bedoel je niet gewoon een schakelstangen revisieset?
Dit is gewoon verkrijgbaar bij een van de forum sponsors, oftewel golf1onderdelen.nl. Heb er zelf laatst een revisieset voor een 4-bak gekocht. Niet ales paste zoals ik wilde maar het schakelen ging na montage weer super. |
#12
|
|||
|
|||
Het stangetje van de hefboom naar de bak moet ook langer zijn bij een 5 bak
|
#13
|
||||
|
||||
Alle stangen van Golf 1 gebruiken icm de verlgende opstaande hevel, dan moet het werken. De verlengde hevel zorgt voor een langere 'zwaai' om van R tot 5 te kunnen komen ipv R tot 3. Als je niet genoeg 'zwaai' hebt zoals je nu beschrijft is de hevel niet lang genoeg verlengd.
Ik heb het talloze keren zo gedaan zonder problemen.
__________________
Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
De hevel heb ik verlengd ,totaal is ie nu 155mm(zoals ie op de foto is)moet genoeg zijn ,hij zwaait haast de wagen uit nu.
Golfonderdelen.nl is nu op vakantie ,kan ik maandag weer terecht. Dat 5-bak stangetje met het s-je er in hebben hun gewoon liggen,plus dat andere rechte stangetje wat op je selector komt op de bak. En met name dat rechte stangetje(is dat de zelfde lengte als die van een 4-bak????) is bij een Golf2 een stuk korter en geheel van plastic. Maar we tobben weer verder. gr Mike. |
#15
|
|||
|
|||
Die korte moet een andere zijn bij een 5 bak
Bij golf 2 zit daar verschil in [staat ook op het stangetje] |
#16
|
||||
|
||||
als je het setje op golf1onderdelen.nl besteld zit je goed.
Ik moest ook nog een andere pook+stang hebben. Raar maar waar! met m'n oude pook kwam ie niet in z'n vijf. Greetz
__________________
Mk1 cabrio g60 mk1 Turbo Diesellllll |
#17
|
||||
|
||||
O, dat is wel vreemd van die pook,ik weet niet wat er in mijn caddy1 zit maar dat ondervinden we ook wel weer.
We tobben verder. ps ,iemand nog interesse in 2.0 16v corrado bj'92 gr Mike. |
#18
|
||||
|
||||
Gebruik niets van het Golf 2 systeem (plastic spul) op de Golf 1, dat werkt niet. Een andere pook en stang is niet nodig, alleen als je van een 1100 of 1300 ombouwt richting 1600+ met 5 bak. 1100-1300 systeem werkt andersom namelijk.
Ik blijf bij mijn standpunt, heb het al vaak gedaan. Ga het volgende week weer doen (Caddy naar 5 bak ombouwen), geen enkel probleem. Nu heb ik al 3x het antwoord gegeven en houd ik er mee op
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Idd,je hebt gelijk, hij doet het nu redelijk met golf 1spul alleen kost de a voor mijn gevoel iets te veel kracht ,zullen wel de busjes zijn die er al 22jr inzitten.
Maar aangezien ik meer voor-uit rij dan achter-uit heb ik daar geen moeite mee. Iig bedankt voor de tips. gr Mike. |
#20
|
||||
|
||||
Mag een slotje op.
gr Mike. |