#1
|
|||
|
|||
Wegenbelasting oude auto.... hoe zit het nou precies
Hoor overal verhalen dat auto's na 1986 (of 1987) Niet meer belasting vrij worden.
Op autoweek lees ik dit................ 25 november 2008 Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt. Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief. Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief. De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen. Hoe zit het nou precies? Iemand die dat kan vertellen?? Of is er al een topic over??? Nu lees ik dit ook http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10293 In de Tweede Kamer is geen steun gevonden voor het opheffen van de wegenbelastingvrijstelling van klassiekers van na 1983. De ChristenUnie lanceerde het voorstel om oldtimers van ná bouwjaar 1983 niet langer vrij te stellen van wegenbelasting. De regel dat alle auto’s van 25 jaar of ouder geen wegenbelasting meer hoeven te betalen, blijft dus gehandhaafd. De CU wilde de klassiekerregeling bevriezen bij 1983 omdat oude auto’s relatief vervuilend zouden zijn en in de toekomst alleen maar interessanter worden voor dagelijks gebruik. Staatssecretaris van Financiën De Jager voelt niets voor het voorstel van de CU. Wel toont hij zich bereid om nog eens te kijken welke gevolgen het gebruik van klassieke auto’s heeft op de luchtkwaliteit. Ook in de rest van de Tweede Kamer is er te weinig steun voor het plan van de ChristenUnie. Last edited by Domi : 06-04-2009 at 08:24. |
#2
|
||||
|
||||
bevriezen vanaf 2011, auto's die dan 25jaar oud zijn worden vrijgesteld van de motorrijtuigbelasting. Dwz. dat auto's vanaf 2011-24 = 1987 niet meer in aanmerking komen voor de vrijstelling.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#3
|
||||
|
||||
Yep, als je auto geboren is op of voor 31-12-1986 wordt 'ie nog belastingvrij, geboren 1-1-1987 of later is nooit meer belastingvrij.
Ik voorzie een toename in creatief omkat werk
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Zover ik weet is het nog steeds de bedoeling om de wegenbelasting voor alle auto's af te schaffen vanaf 2012.
Dus eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit. Dadelijk gaan we rekeningrijden en dan betalen we gewoon per gereden kilometer en betalen we in feite met alle auto's weer gewoon belasting. Overigens bestaat er al een topic over dit onderwerp waarin hierover gediscussieerd word. |
#5
|
||||
|
||||
Dan zou ik dat topic nog maar eens een keer lezen, wat je beweert klopt niet.
Zoals het nu staat blijven de auto's van voor 1987 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en ook van het reguliere rekeningrijden . Er zal vast nog een andere heffing voor in de plaats komen, maar daar wordt nog niet over gepraat.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#6
|
||||
|
||||
|
#7
|
||||
|
||||
Pff, ik dacht dat ik wel goed zat, lijkt er aardig op dat ik pech heb :S
|
#8
|
||||
|
||||
hoe zit het eigenlijk met auto`s die al ouder zijn dan 25 jaar zijn maar al een eeuwigheid in de schorsing zitten?
als die dan uit de schorsing komen kan er dan ook gewoon een oldtimer verzekering op gezet worden? of is het dan verstandig om er nu al een oldtimer verzekering op te gooien.... de mijne is al de 30 gepasseerd daarom mvg egon. |
#9
|
||||
|
||||
wat heb ik een geluk.. De 16V is van 1986!
|
#10
|
||||
|
||||
Geluk? Wat is geluk? Wat is de wegenbelasting voor zo'n auto? 90 Euro per kwartaal? Toch niet echt schokkend? Als de oldtimerverzekering maar in stand blijft, zou ik zeggen, dat scheelt per saldo per jaar aanmerkelijk meer!
|
#11
|
||||
|
||||
Ik betaal per jaar aan verzekering zo'n 200 euro, 70x4 geef ik liever uit aan onderdelen en onderhoud. En als ik die auto nooit weg zou doen en ik zelf nog lang leef, dan loopt het aardig op...
|
#12
|
||||
|
||||
Met het rekeningrijden komt de wegenbelasting toch zowiezo te vervallen?
|
#13
|
||||
|
||||
Ja, maar bij mijn weten hoef je met een old-timer ook niks af te dragen als het rekeningrijden in gaat...
|
#14
|
||||
|
||||
... Ik rij toch zo weinig met m'n golf 1 dat het voor mij niet zo heel veel uit maakt dat rekening rijden!
|
#15
|
||||
|
||||
Maar Eurlings heeft van de week ook gezegd dat ze het zowieso niet halen voor 2011, mischien 2013 maar eerder 2014... zou dat betekenen dat de leeftijdsgrenzen mee schuiven?
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#16
|
|||
|
|||
bummer voor mij , ,cabby van 11-1988 .
geldt die regel zowel als voor een 2e auto of als je hem als 1e auto hebt ?? zat ook verschil in dacht ik .. . anders maar s op zoek gaan naar een kale cabby en dan maar overzetten .
__________________
'81 mk1 cabrio 1600 eg --> 1800 DX '05 polo 16v '08 T5 1,9tdi |
#17
|
||||
|
||||
heren, heren ( en dames )
Wegenbelasting bestaat al jaren niet meer! Zo jaren 80 (!) uit het vorige millenium! Houderschapsbelasting is het woord En ja, als groot-wagenpark-bezitter ben ik blij dat 80% van m'n wagenpark vrij is gesteld voor de houderbelasting, maar op 1 enkele diesel na, waarbij het daadwerkelijk zoden aan de dijk zette, is het slechts en pietluttig bedrag van enkele euri's per maand die ik 'bespaar'.. Maar als zelfs de niet belastingvrije "golf drie, twee liter, honderd vijftien pk mét airco" zuiniger is dan de sloomste belastingvrije polo,. heb ik het prijs verschil tussen belastingvrij/belastingplichtig er in 5 tankbeurtjes uit.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|