#1
|
||||
|
||||
ontstekingsproblemen
Beste Lui,
Ik heb een raar verschijnsel met mijn golf3 1.8 ADZ (monopoint). De auto begon een maand of 3 geleden ineens op 3-pitten te lopen, heel kort en alléén bij het starten. Na 10 sec. was dit weer over. Dit heeft de auto ongeveer 3 dagen gedaan, daarna is het nooit meer voorgekomen. Ik heb na een week (voor de zekerheid) de bougies/verdelerkap en rotor vervangen. Bougiekabels waren niet op voorraad, die heb ik eerst laten zitten. Afgelopen weekend liep de auto ineens op 2-pitten, en bleef dat doen. Lekker cruizen op de snelweg met een 2-pitter Na het loshalen en weer vastzetten van de bougiekabels; starten = 4-pitter! De volgende dag starten en wegrijden= na 500m weer een 2-pitter Ik heb gisteren de bougiekabels vervangen en de bougies getest op het blok (vonken tussen bougie en klepdeksel, voor alle 4). De bougie van cilinder 1 is zeiknat De bougie van cilinder 2 is droog Cilinder 3 en 4 hebben geen problemen. Het rare is; hij doet het soms wel goed. Nadat ik van de garage terug naar huis reed, op 2-pitten, deed de auto het na 2km wel weer goed op 4 cilinders. Heeft iemand dit vaker meegemaakt of een idee wat het zou kunnen zijn? Ik vind het zo raar dat het soms wel/soms niet voorkomt en als het voorkomt duurt het ook een tijdje voordat het weer over is. Alle cilinders moeten brandstof krijgen, het is immers een monopoint jetser. Vanavond komen er ook andere bougies in; misschien slaan die door onder druk?
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 Last edited by martiepartie : 14-07-2008 at 05:02. |
#2
|
||||
|
||||
bobine en/of ontstekingsmodule al eens uitgewisseld?
|
#3
|
||||
|
||||
nee, dat nog niet.. Ontstekingsmodule is een beetje kostbaar, bobine is nog wel te doen om te proberen! Vond het al duur zat dat de bougiekabels vervangen zijn, maar totaal niet bijdragen aan het verhelpen van het probleem.
Kan het de bobine wel zijn, aangezien het random lijkt te gebeuren? Kan bij koude motor, maar ook bij warme motor, direct na starten of ineens voor een stoplicht optreden. Het lost zichtzelf soms ook weer op.. Bobine is niet echt veel meer dan een spoel. Die doet het of doet het niet. Toch??
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#4
|
||||
|
||||
Het is vooralsnog (ben voorzichtig) opgelost.
2 nieuwe bougies (in cilinder 1+2) levert een soepel lopende motor op! Vreemd maar waar; 2 bougies begeven tegelijkertijd, terwijl ze nog geen maand oud waren..
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
Het is weer mis ....
Dus toch niet de bougies (vond het al vreemd). Dit weekend de bobine eens vervangen, kijken of dat wat oplevert. ECU zal ik ook eens schoonmaken/openschroeven om te zien of daar iets mis mee is?
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#6
|
||||
|
||||
ja, veel meer kan het niet zijn dan..
|
#7
|
||||
|
||||
oorzaak gevonden;
compressiedruk = 9-0-10,5-11 De bougies vonkten alle 4, dus de ontsteking was wel uit te sluiten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#8
|
||||
|
||||
kleppen of koppakking .
dus kopje lossen ,en je weet meer . maar dat jij een monoklitoris rijdt slechtste vorm van injectie ooit uitgevonden
__________________
kopbewerking ,pm |
#9
|
||||
|
||||
Koppakking; denk 't niet. koelwater wordt niet verstookt (geen witte pluimen) en de olie is ook nog schoon.
Blokje verbruikte al een tijdje flink wat olie (1l op 1000km), dus ik gok dat mijn zuigerveertjes op de 2e cilinder toedeledokie gezegd hebben.. Heb geen klachten over 't blok, rijdt soepel en zuinig. Het is geen sprintmasjien, maar juist daarom rij ik er altijd lekker rustig in. Kan niet zeggen dat het idee van een duoclitoris mij opwindt... Griezelig
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#10
|
||||
|
||||
1l op 1000 is nog te doen ,dat zegt niks over 0 compressie .
koppakking kan ook door zijn naar olieretour kanaal of tussen 2 cylinders.en daar merk je niks van op je olie of koelwater
__________________
kopbewerking ,pm |
#11
|
||||
|
||||
hij loopt op 2/3 pitten, dat komt door de lage compressie. Interesseert mij niet zoveel meer waar die lage compressie vandaan komt, dit blok ga ik geen eurocent meer in steken.
Blokje verbruikt olie, heeft geen compressie, had wat bijgeluidjes en de bak is slecht. Komt een ander blok in.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
||||
|
||||
oke ,net zo makkelijk
al een keuze gemaakt of gewoon het zelfde ?
__________________
kopbewerking ,pm |
#13
|
||||
|
||||
RobG60; bedankt!!
Heb een net ADZ motortje op de kop getikt.. donderdagmiddag in de auto gestapt (Groningen - Bergen op Zoom) en 's avonds laat weer terug. Blokje ligt in de garage, ga vanmiddag nieuwe riemen monteren en blokje morgen in de auto lepelen. Heb nog wel even getwijfeld om te zoeken naar een 16v, maar het doel blijft een normale, betrouwbare, zuinige daily te houden!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#14
|
||||
|
||||
Blokje loopt/auto rijdt!
Er zat *natuurlijk* veel tegen, maar na een dag werk zat het nieuwe blok in de auto. Er bleek toch een hoop niet P&P te zijn.. Direct maar een grote beurt (dis-riem, multiriem, olie, filters, bougies,kabels en rotor+verdelerkap) Bij elkaar een duur grapje, maar nu loopt de golf weer als een zonnetje! De schakelstangen moeten nog afgesteld worden, dan is alles weer in orde.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#15
|
|||
|
|||
hoi martijn blij dat ie weer loopt.
was je oude motor zoveel anders dan?
__________________
T1 1959 t2a westfalia 1969 kever cabrio 1970 low t5 golf mk2 1989 |
#16
|
||||
|
||||
niet heel veel anders, maar veel stekkeraansluitingen waren verschillend..
Lambdastekker paste niet, 1 stekker op het injectiehuis paste niet, MFA stekkers pasten niet, braken een paar boutjes af, ga zo maar door.. Het zal wel een 'iets nieuwer' type ADZ zijn, aangezien het optisch hetzelfde was, maar in alle gegoten stekkerverbingen nét ff verschilde Uiteindelijk was het prima opgelost door de complete motorkabelboom + injectiehuis van 't oude blok over te zetten op de nieuwe ADZ. Niet meer dan normaal (als je een blok van 12 jaar oud gaat wisselen voor een iets nieuwer blok...). Geen drama, alleen veel kleine dingen die bijelkaar toch heel veel tijd kosten. Ik dacht; blok er uit, dynamo los en op ander blok schroeven blok er in.. Helaas was ik een beetje optimistisch! Resultaat mag er wel zijn, een heerlijk zoemend motortje met veel minder km's dan 't oude blok
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |