#1
|
||||
|
||||
spaghetti collecteur op golf 2
Hallo iedereen
ik heb een golf 2 1.8 naft vanuit 1991 nu was men vraag een spaghetti collecteur voor hoeveel pk meer zorgt het? Ongeveer! |
#2
|
|||
|
|||
Het gaat niet zozeer om het aantal paarden, maar voornamelijk om de betere doorstroming van de uitlaatgassen en de verminderende tegendruk. Ik heb het vandaag nog aan den lijve ondervonden op de Nürburgring. Mijn Golf mk2 16V KR heeft op papier, volgens de fabrieksopgaaf 102kw met een top van 218km/u. In werkelijkheid bleek dit 223km/u te zijn. Na noodgedwongen mijn spruitstuk vervangen te hebben voor een 4-2-1 spaghetti, is de topsnelheid gestegen naar 242km/u op de tachometer (teller) en 236km/u op de navigatie (TomTom), terwijl de vermogenstoename nihil is gebleken. Het komt er op neer dat ik nu ook in de 5e versnelling de toerenbegrenzer in ga.
__________________
GOLF MK2 GTI 16V KR '89 Last edited by boolean : 30-06-2008 at 10:02. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Sorry voor de off topic fftjes, maar heb jij ook een "flatspot" gehad op de Nurburgring toen? Tussen Bergwerk en Steilstrecke net voor de eerste carousel, ongeveer halverwege rond zeg maar, lange stuk door de bos met geen scherpe bochten. Met "flatspot" bedoel ik dat het lijkt alsof de auto geen vermogen meer heeft. Ik heb dat namelijk wel gehad en denk dat de mijne aardig te vergelijken was met de jouwe qua specificaties.... KR, Spaghetti, kat eronderuit, groep a, tussen demper vervanger, k&n inleg..... De mijne wou daar niet boven de 160 komen terwijl ik op de rest van de baan geen probleem heb gehad en ook 240 op de teller heb gehaald on topic maar weer........ze zeggen dat je met een spaghetti+open uitlaat+k&n combinatie op een KR een vermogens winst van =/-15pk moet krijgen. Of dit klopt weet ik niet, maar weet wel dat ik veel een veel sneller weg was bij stoplicht sprintjes tegenover een standard KR. FF ter vergelijking: Een maat van mij met een standard KR kon mij niet bijhouden terwijl ik een passagier bij me had van ongeveer 80kilo en hij alleen zat (hij weegt ongeveer 65 kilo)
__________________
Quote:
Witte Mk2 8v under construction, project tijdelijk gestaakt Old enough to know better, young enough to not give a f**k
|
#4
|
||||
|
||||
Ook dezelfde bandjes?
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
||||
|
||||
Dat weet ik niet, de mijne waren toyo proxes T1-R in de maat 195/45/15
weer was droog en zonnig (rond de 20 graden) Zou de banden zelf veel uitmaken dan? Wel de wiel maten dacht ik, bijv. 15" t.o.v 17"
__________________
Quote:
Witte Mk2 8v under construction, project tijdelijk gestaakt Old enough to know better, young enough to not give a f**k
|
#6
|
||||
|
||||
bij een stoplichtsprintje wel.. Al rijdend niet zo heel veel meer. Maar als je bij een stopichtsprint betere banden hebt scheelt dat echt veel in de eerste meters.
Je verhaal over de vermogenstoename klinkt plausibel, maar qua motorloop en reactie zal het veel meer uitmaken. Je motor heeft minder nodig om aan dat vermogen te komen; hij reageert veel soepeler.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
oow wacht ff, ik dacht dat je bedoeld op de Nurburgring Nee met de stoplicht sprintjes hadden we allebei hetzelfde maten, alleen hij reed op bridgestone potenza SO2's geloof ik. Trouwens ik was ook veel sneller weg als een andere maat van mij met een corrado G60 (g-lader gereviseerd, kliene poelies), maar weet dat een corrado ook bijna 100 kilo zwaarder is
__________________
Quote:
Witte Mk2 8v under construction, project tijdelijk gestaakt Old enough to know better, young enough to not give a f**k
|
#8
|
||||
|
||||
haha, verwarring
Golfje zal er best wel een stuk sneller van worden.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Tja, het is maandag en ik heb een beetje zonnesteek opgelopen bij Volksdub '08 gister Om het weer on topic te brengen, na de schaamteloos Hi-jack het kan nooit kwaad doen om een spaghetti te monteren lijkt mij
__________________
Quote:
Witte Mk2 8v under construction, project tijdelijk gestaakt Old enough to know better, young enough to not give a f**k
|
#10
|
|||
|
|||
mijn (jetta) KR met alleen een spaghetti is ook bijna sneller als een 2.0 gsi kadett. ik kwam net een tegen op de terugweg naar huis van de 2e tot de 5e versnelling liep ik steeds in als ik de 4500 toeren voorbij liep. het zal dus vast wel helpen aangezien een gsi normaal sneller is.
|
#11
|
||||
|
||||
Ik heb een EV motor met 112 pk standaard, heb het idee dat het koppel verplaatst is naar een hoger toerental na het plaatsen van spaghetti. Want hij trok eerst onderin meer had ik het idee. (4-2-1) trouwens
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
goed om te wete |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Dit fenomeen heet zuurstofarme lucht. Hier hebben alle (atmosferische) motoren last van, enkel bij geblazen (turbo, compressor, g-lader) motoren blijft het vermogensverlies beperkt. Hoe hoger je komt, hoe minder zuurstofrijk de lucht is. Aangezien de Nürburgring niet bepaald vlak is, merk je dit op sommige trajecten beter dan andere. Het specifieke stuk dat jij benoemt heeft die van mij ook moeite mee. Dit rijd ik dan ook in zijn 4e versnelling met 180km/u. In zijn 5 kom ik daar ook niet veel verder dan 160km/u. Quote:
Sinds wanneer is een Kadett 2.0 GSI sneller dan een KR? Op papier of in de realiteit? Ik heb nog nóóit een originele GSI 236km/u zien rijden. Hetzelfde geld voor de G60; ontgemodificeerd is deze nauwelijks sneller dan een KR. Het voordeel is echter de bredere powerband waardoor hij beter oppakt en doortrekt. Wanneer je een wedstrijdje tussen beiden (KR vs. G60) houd en het hele toerengebied van de 16V benut, zul je zien dat de G60 niet eens de kans krijgt om uit te lopen.
__________________
GOLF MK2 GTI 16V KR '89 |