#1
|
||||
|
||||
Project Caddy mk1 16v
Het verslag van een Caddy 16v in aanbouw…
Na een Caddy 1.6d gereden te hebben, wou ik een Caddy project op benzine. Een dikke motorswap (8v GTI of 16v) en mooi maken. Via het Caddy-forum heb ik een mooie aangeschaft. Daar ben ik vol overtuiging aan begonnen, maar er zat achteraf toch heel wat meer laswerk aan als ik in eerste instantie verwacht en gezien had. Toch gewoon aan begonnen. Maar na een paar maandjes hard werken (vooral veel roest en narigheid wegslijpen) kreeg ik mijn huidige Caddy aangeboden. Deze stond vlak bij mij in de buurt, en de jongen waar hij van was was er wel aan begonnen, maar had geen zin meer om hem af te maken. Ook had hij er een complete 16v KR uit een Golf2 bij, die uiteindelijk in de Caddy moest (en gaat) komen. Het is een 84er, dus tegen de tijd dat ie weer de weg op kan is ie mooi belastingvrij. Omdat hij er graag snel vanaf wou heb ik toen alles voor heel weinig van hem over kunnen nemen. Hij is hem zelfs komen brengen met de autoambulance! Zo was de Caddy toen ik hem aanschafte: Maar na een grondige wasbeurt, zag het er al en stuk beter uit! En meteen effe mn zeiltje passen… Het interieur heeft zeker aandacht nodig, maar gelukkig geen laswerk nodig. Alles is hier kei hard. Alleen was de neus er wel afgeslepen. Degene waar ik hem van gekocht heb wou er een Jetta neus op zetten. Gelukkig had ik nog een donor Caddy staan, en kon ik daar de neus van over zetten. Goed passend maken… En met al het plaatwerk er op wist ik zeker dat het zo goed past. Voor dat de neus er op gelast ging worden, meteen maar de motorruimte schoon gemaakt, want zo kan ik natuurlijk wel overal goed bij. De motorruimte ga ik voor dat de motor erin komt meteen in kleur spuiten, zodat dat later niet meer hoeft. Met een bus motorreiniger, een spons, een staalborstel en weet ik veel wat nog meer, was dit na een middag hard werken het resultaat. Ook de wielkasten maar meteen schoon gemaakt om eventuele (beginnende) roestplekken meteen aan te kunnen pakken. Voor: Na: Al met al wel wat kleine roestplekjes tegen gekomen, maar eigenlijk viel het nog niet eens zo tegen. Deze heb ik allemaal ruim uitgeslepen en daar met vers plaatstaal plaatjes voor gemaakt, die mn kameraad er daarna vakkundig in heeft gelast. En ik ben erg tevreden met het eindresultaat! En toen kon ook de neus er op gelast worden. Na alle lasnaden netjes te hebben afgewerkt en de vliegroest te hebben verwijderd konden de wielkasten weer terug in de bescherming. Eerst met bruine antiroestzooi En daarna de lekker plakkende zwarte tectyltarzooi Als volgende was ook de motorruimte aan de beurt Eerst alles in de primer En daarna alles in kleur (jawel, het wordt een witte 8) ) en het onderste deel weer in de tar Toen dit allemaal klaar was, was het onderstel aan de beurt. Alle onderdelen hiervan heb ik gestraald of met de borstel-op-de-boor schoon gemaakt en daarna weer mooi in de lak gezet. Remmerij van een scirocco 16v Uiteraard is alles weer van binnen en van buiten mooi en schoon, maar ook voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe stuurkogels, nieuwe hoezen, nieuwe lagers, nieuwe remslangen enzo. Aan de donor Caddy heb ik een heel mooi setje schokbrekers en veren van Intrax over gehouden. Deze heb ik bij Intrax weer laten reviseren en konden er ook onder. En met de remmerij er dan ook op, ziet dat er erg goed uit, al zeg ik het zelf En dat ziet er in een 14” wel erg lekker vol uit (schijven zijn afgedraaid, maar hebben weer aardig wat roest. Hier zet ik nog mooie nieuwe sportschijven op) Uiteraard moet ook de achterkant flink omlaag, dus daar heb ik de omgedraaide achteras van de donor Caddy voor gebruikt. Met de bijbehorende schokbrekers, met een nieuw kleurtje er op Daarna was de versnellingsbak aan de beurt. Dit is een speciale versnellingsbak, gebouwd door VW-motorsport speciaal voor de sprint. Ik heb hem via een oud-collega die hem heeft gebruikt voor de autocross. Voor Tijdens Na En daarna natuurlijk veel tijd, geld en moeite in het motorblok gestoken. Helaas heb ik geen foto’s gemaakt tijdens deze make-over. Alles is schoon gemaakt en gespoten. En natuurlijk een hele bult nieuwe onderdelen en pakkingen, rubbers, bouten en moeren. Nieuwe onderdelen zijn: - Dynamo - Waterpomp - Distributieriem en spanrol - V-snaar en poelie - Bougies - Gereinigde injectors met nieuwe rubbers - Injectorhouders - Sachs koppeling met toebehoren En een aantal dingen zullen nog gedaan moeten worden. O.a. nieuwe ontsteking en bougiekabels, reviseren startmotor, nieuwe brandstofpompen, nieuwe radiateur. Zo heb ik het blok gekregen En zo stond ie erbij toen ie klaar was om de auto in te gaan En hij past (met wederom veel dank voor de hulp van mn kameraad) Even buiten neer gezet om te kijken hoe die op zn wielen staat nu Na de Caddy voor de tweede keer van een ander onderkomen te hebben voorzien, kon de opbouw weer verder. Na een paar dagen sleutelen staat hij er dan zo bij De kabelboom was het volgende obstakel. Aansluiten doe ik later, maar het plaatsen kan ik maar vast gedaan hebben dacht ik zo. Dit moet er dus allemaal in En na ongeveer 2 uurtje frotten zitten de doorvoeren in ieder geval op hun plek Dit is alles wat er voor het blok moet worden aangesloten. Het was nog knap moelijk om een goed schema te vinden (dus niet te vinden op volkswagen.msk.ru) maar ik heb hem nou. Aansluiten doe ik later, er moeten eerst nog wat andere dingen gedaan worden. Wordt vervolgd…..
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN |
#2
|
||||
|
||||
Netjes, blok ziet er erg goed uit zo!
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
vette ombouw
|
#4
|
||||
|
||||
Toen ik de injectoren wou plaatsen. Kwam ik er achter dat de injectorbossen niet meer goed waren. Helaas toen pas, want ze kosten niet veel, maar het is wel aardig wat werk om de ouwe eruit, en de nieuwe erin te krijgen. Maar na een paar uurtjes was het dan toch weer gelukt.
Dus alles wat ik had gedemonteerd weer gemonteerd, de injectors erin, brandstofleidingen aan gesloten, en zo staat het blokje er nu bij Ook meteen nog even met de kabels bezig geweest. Alles wat in de cabine komt te liggen heb ik vast uitgelegd, en de zekeringenkast op z’n plek gehangen. Was weer een heel gepiel moet ik zeggen, met die hele bos kabels erachter! Maar het hangt.
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN |
#5
|
||||
|
||||
niets dan LOF over het werk wat je al verzet hebt, ga zo door!
__________________
Golf5 1.9 TDI (daily) Golf4 1.9 SDI (verkocht) Polo 1.9 SDI (verkocht) Golf1 Mk1 GTD Project(sleeping) '83 LO41 Golf1 Mk1 GTI Project(sleeping) '83 marsrood LA3A Scirocco 1.6 (verkocht) Polo 1.0 (verkocht) |
#6
|
||||
|
||||
Ziet er erg goed uit!
|
#7
|
||||
|
||||
Ziet er inderdaad goed uit!
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#8
|
||||
|
||||
mooi zo. Respect voor je werk.
|
#9
|
||||
|
||||
Keurig hoor !!!!
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#10
|
||||
|
||||
netjes netjes petje af voor het werk allemaal
Ga zo door |
#11
|
|||
|
|||
Ziet er allemaal netjes uit!
|
#12
|
||||
|
||||
Het lijkt wel of ik al die tijd weinig aan mn Caddy heb gedaan, maar niks is minder waar 8).
Ik ben heel wat uurtjes bezig geweest om er een geschikt dashbord in te krijgen. Mn eerste plan was een Golf2 dash. Omdat ik alle bekabeling ook van de G2 heb gebruikt, leek me dit makkelijker met het aansluiten van de klokken en alle knoppen. Hoef ik 'alleen maar' het dashbord zelf passend te maken :-\ . Op zich wel redelijk gelukt, maar toch niet helemaal naar mn zin. Het dashbord zit aan de zijkant zo strak tegen mn deurstijlen aan dat ik bang ben dat ik er de rubbers niet meer netjes in krijg. Ook de bevestiging van het dashbord was nog niet helemaal zoals ik het hebben wilde. Maar hij past wel ;D . Dan misschien toch maar een Golf1 dash... Al passen de knoppen dan weer niet... Wat moet ik doen ??? ?? Ik wil zowiezo de tellers van de Golf2 16v er in hebben, met plasma platen, want die vind ik echt zo mooi :o !! Ik had ze in mn Vento ook en ik vind het echt super. Dus: Ik moest wel het eea aan de platen aanpassen om ze er mooi in te krijgen, en heb ook meteen de wijzertjes voorzien van een likje reflecterende oranje verf 8) . Eindresultaat: Toen toch maar eens een Golf1 dash er in om te kijken. Moesten de steunen voor de tellerklokken nog aangepast worden om de G2 klokken er in te krijgen, maar ook dat is gelukt. Resultaat: Alleen zou ik dan de stekkers van de knoppen allemaal aan moeten passen, en dat weet ik ook niet... Nou zit ik er over te denken om zelf een paneeltje te maken om de knoppen enzo in te doen. Ik heb namelijk ook maar enkele bedieningsknoppen nodig in een Caddy... Iemand eventueel nog suggesties?? Ook heb ik ondertussen een nieuwe brandstofpomp binnen gekregen en een goeie (hoop ik) gebruikte accumulator. Hier ben ik nog een steuntje voor aan het maken zodat ik ze netjes onder de Caddy kwijt kan (foto's volgen natuurlijk zsm :P). Ook vast nieuwe brandstofleidingen gelegd en de benodigde aansluitingen gehaald. Ik heb voor alle leidingen gewoon rubberen brandstofleidingen met een diameter van 8mm (en retour 6mm). Ook ng het eea aan elektronika aangesloten op de motor, dus de losse draden onder de kap zijn nu ook voor 3/4 weg gelegd... Genoeg gedaan dus, maar ook zeker nog genoeg te doen...
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN |
#13
|
|||
|
|||
goed bezig hoor
|
#14
|
||||
|
||||
Zal maar weer eens wat foto's posten van de laatste vooruitgangen:
Nou, dat was het weer effe. Later ZEKER meer...
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN Last edited by Abeltje : 17-12-2009 at 21:46. |
#15
|
||||
|
||||
Mooi project zeg!
|
#16
|
||||
|
||||
Dit gaat een leuke wagen worden hoor..
Gr Ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. |
#17
|
||||
|
||||
ziet er goed uit zo hoor
mooi aan het bouwen |
#18
|
||||
|
||||
Zo ,goed bezig ,zelfs schijven achter gezet !
Heb je die platen zelf gemaakt ,en op de as gelast ? Ben benieuwd naar de volgende update's !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Ik heb de platen van de achteras van een mk2 G60 afgeslepen en er op gelast. Met hulp van mijn altijd zeer behulpzame schoonvader !
Meer updates volgen zsm ...
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN |
#20
|
||||
|
||||
Goed bezig!!!!
__________________
Quote:
|