Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-04-2008, 05:54
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default afstellen 1300i?

wie weet hoe ik een 1300i kan afstellen zodat hij een beetje behoorlijk loopt?toen ik hem kocht viel hij bijna bij elk stoplicht uit daarna heeft mn kennis aan een klein schroefje gedraaid en aan de imbus onder het blauwe dopje, op dat kleine schroefje reageerde hij wel maar de imbus kun je helemaal in of uit draaien en er gebeurt helemaal niks naar mijn mening. iemand een idee?
Reply With Quote
  #2  
Old 03-04-2008, 10:58
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Onder dat blauwedopje is de CO schroef daar reageert het toerental niet op
Voor hoger stationaair moet je dat kleine schroefje ind hebben
In de meeste gevallen is het de blauwe tempsensor
Reply With Quote
  #3  
Old 04-04-2008, 01:05
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Onder dat blauwedopje is de CO schroef daar reageert het toerental niet op
Voor hoger stationaair moet je dat kleine schroefje ind hebben
In de meeste gevallen is het de blauwe tempsensor


hij loopt nu al wat beter stationair maar nog steeds heel onregelmatig, het is net of hij soms maar op 3 potjes loopt en gas aan nemen doet hij ook niet echt gemakkelijk!(lees) als ik het gaspedaal intrap om bij het stoplicht of zo weg te rijden valt hij als het ware in en gat en begint de hele motor te dansen(dat ligt denk ik aan een versleten motorophanging dat dansen) en het benzine verbruik liegt er ook niet om! als ik zoals opa rij gebruikt hij nog 1op9! en dat moet toch zuiniger of niet?
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2008, 12:28
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Dat kan veeel zuiinger, 1:15-1:16...

Loop de gangbare zaken eens langs:
- bougies/rotor/verdelerkap/kabels
- distributietiming + onstekingstijdstip
- valse lucht (bijv. carterontluchtingslang stuk)
- uitlaat t/m kat gasdicht? lambdasonde stuk (stekker eens lostrekken) ?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 04-04-2008, 16:03
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Vervroeging van de ontsteking
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2008, 00:48
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

zo ben afgelopen zaterdag es efkes aan het sleutelen gegaan! ik heb het volgende vervangen: verdelerkap +rotor + bougies+ distriebutieriem(de oude miste ongeveer een 40 tal tandjes!!!!) oliefilter brandstoffilter olie en remmen rondom(voor alleen blokken, Achter de cilinders + voeringen)
ik denk dat ik de bougikabels ook nog ga vervangen deze zijn hier en daar aangevreten door een marder,maar heb de beschadigingen voorlopig ff getaped!
je zou dus nu verwachten dat hij het op zn minst wat beter zou moeten doen maar helaas! 45 liter= 400km en dan is het op! ik wordt er langzaamaan een beetje gestrest van, als ik de stekker van de luchtmassameter of hoe heet dat ding lostrek valt hij uit(is dat goed of slecht?) ik heb geen lek kunnen ontdekken in de karterontluchting en weet iemand hoe ik de lambda sonde kan testen, betergezegd waar vindt ik die stekker?
bij voorbaat al bedankt voor jullie reacties!
Reply With Quote
  #7  
Old 17-04-2008, 00:57
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

weet iemand hoe ik de lambdasonde kan testen?
Reply With Quote
  #8  
Old 17-04-2008, 18:21
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Als je de stekker van de LMM eraf trekt hoort hij inderdaad te smoren en valt uit.

Aansluiting van de lambda zit links van de rembekrachtiger. Zit een witte en een zwarte draad aan.

Hoe je deze test weet ik niet.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN

Last edited by Djinn_4fun : 17-04-2008 at 18:46.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2008, 18:43
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by Djinn_4fun
Als je de stekker van de LMM eraf trekt hoort hij inderdaad te smoren en valt uit.

Aansluiting van de lamda zit links van de rembekrachtiger. Zit een witte en een zwarte draad aan.

Hoe je deze test weet ik niet.


Dit gezeik heb ik ook regelmatig met m'n NZ blokje, zaterdag heb ik iets gevonden dat goed hielp tegen onregelmatig lopen...

Onder de luchttoevoer van de gasklep zit een aantal klein vacuumslangetjes, bij zat daar eentje van los. ik plugte hem in en hij loopte meteen weer regelmatig.


controleer de rest van de slangetjes ook even want die worden met gemak oud

Voor stationair moet je rechts van de gasklep zijn, daat zit een diep gezette schroef waar je een 3 mm platte schroevendraaier in kunt zetten, die regelt het stationair.

Als je het stationair te hoog zet dan vlieg hij in een soort van toerenbegrenzer voor stationair draaien, dan zit je behoorlijk te hoog al


mvg

db
Reply With Quote
  #10  
Old 17-04-2008, 18:44
johan8vplus's Avatar
johan8vplus johan8vplus is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,321
Default

had ook dezelfde klachten.........blauwe temperatuursensor vervangen en alles weer ok
johan
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2008, 19:57
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-04-2008, 19:59
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.


AI.....

na al dat gekloot met mij kom ik 100 km minder ver op hetzelfde tankje... ik rijd 1:11,5 op z'n best geloof ik

db
Reply With Quote
  #13  
Old 17-04-2008, 20:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Dat kan veeel zuiinger, 1:15-1:16...

Loop de gangbare zaken eens langs:
- bougies/rotor/verdelerkap/kabels
- distributietiming + onstekingstijdstip
- valse lucht (bijv. carterontluchtingslang stuk)
- uitlaat t/m kat gasdicht? lambdasonde stuk (stekker eens lostrekken) ?


Lambdasonde "testen": stekkerverbinding bij houder rechts aan inlaatspruitstuk loshalen, en dan eens een rondje rijden.
Met losgetrokken lambda reed ik nog 1:13...

Vacuum-slangetjes zijn inderdaad ook heel belangrijk, net als de "paddestoel" op het onstekingshuis. Die kan lek zijn, testen door aan het slangetje te zuigen. Voel je geen weerstand: waarschijnlijk membraam stuk..
Hierdoor slecht werkende onsteking en valse lucht.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #14  
Old 17-04-2008, 20:34
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Heb ook een 1300i NZ blokkie voor daily.
Op een vol tankje rij ik al bijna 650 km.


Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #15  
Old 18-04-2008, 01:44
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

ok thanks dan ga ik es kijken naar de lambda en meteen ook ff alle slangetjes na lopen!
Reply With Quote
  #16  
Old 18-04-2008, 01:45
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

Quote:
Originally Posted by johan8vplus
had ook dezelfde klachten.........blauwe temperatuursensor vervangen en alles weer ok
johan

waar zit die temperatuur sensor? en is deze te testen?
Reply With Quote
  #17  
Old 18-04-2008, 01:49
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Lambdasonde "testen": stekkerverbinding bij houder rechts aan inlaatspruitstuk loshalen, en dan eens een rondje rijden.
Met losgetrokken lambda reed ik nog 1:13...

Vacuum-slangetjes zijn inderdaad ook heel belangrijk, net als de "paddestoel" op het onstekingshuis. Die kan lek zijn, testen door aan het slangetje te zuigen. Voel je geen weerstand: waarschijnlijk membraam stuk..
Hierdoor slecht werkende onsteking en valse lucht.

dus zonder de lambdasonde aangesloten zou hij ook nog kunnen rijden? hmm ga ik es proberen en de vacüum vervroeging zal ik dan meteen eens testen
thanks!
Reply With Quote
  #18  
Old 18-04-2008, 01:52
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

Quote:
Originally Posted by Djinn_4fun
Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak

1 op 15!!! daar kan ik alleen van dromen op het moment! maar idd eens goed zoeken wat er bij mij allemaal mis is! en hopenlijk ook iets vinden wat de problemen veroorzaakt.
Reply With Quote
  #19  
Old 18-04-2008, 04:17
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Djinn_4fun
Gemiddeld 1:15,5

ongeveer 800-850 km op een tank.

rij dan wel 100-110.

4 bak



Ik heb ook een 4-bak. Maar rij meestal 140
1 op 14.5 rij ik volgens mij.
Reply With Quote
  #20  
Old 18-04-2008, 09:05
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by bugsnbusses
dus zonder de lambdasonde aangesloten zou hij ook nog kunnen rijden? hmm ga ik es proberen en de vacüum vervroeging zal ik dan meteen eens testen
thanks!


Ja, geen probleem. Computer zorgt er dan voor dat het mengsel altijd aan de rijke kant is om motorschade te voorkomen.

Trouwens: ALLEs na de luchthoeveelheidsmeter moet 100% luchtdicht zijn, net als de uitlaat t/m lambdasonde.
Slang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger wil ook wel eens lek zijn, vooral het rubberen stukje aan inlaat-kant.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum