#1
|
||||
|
||||
wie legt uit? wet sump vs dry sump
zoals hierboven gemeld: wanneer kies je voor welke optie? en waarom?
wat zijn de aanpassingen die nodig zijn, en het belangrijkste: wat schiet je ermee op???
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |
#2
|
|||
|
|||
Als je serieus circuit werk wilt doen...Je hebt op deze manier altijd oliesmering door externe oliepomp. Anders zit je altijd met het carter. Wordt ook in de cross vrij veel gebruikt ook om de motor 'hoger' te laten liggen doordat je geen diep carter meen nodig hebt. Olietemperatuur blijft koeler doordat je veel meer oliecapaciteit hebt. Aanpasinigen in het kort zijn,
1.Externe oliepomp 2. Tankje x aantal liters voor olie 3. Leidingen. Doodat je meer olie hebt dus blijft deze ook koeler Als ik denk wat jij van plan bent kan ik je wel zeggen dat dit niet echt nodig is monteer maar gewoon een oliekoeler Gr. Maurits |
#3
|
||||
|
||||
4. Bakje met aansluitingen voor de leidingen ipv een carterpan
|
#4
|
||||
|
||||
Wordt ook wel gebruikt bij amerikanen, zodat ze het blok lager kunnen leggen, voor betere gewichtsverdeling...
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
he kerel alles goed? okay, hou ik het gewoon lekker bij ´wet sumpen´ en ga op jacht naar een oliekoeler. Dank!
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |
#6
|
||||
|
||||
Wordt je olie te warm dan?
Als je originele koelsysteem (warmtewisselaar, radiateur, waterpomp, thermostaat en fan) in orde is heb je dit niet nodig hoor.
__________________
| just Herm | my website | | just Herm | facebook page | | just Herm | my flickr Photostream | |
#7
|
||||
|
||||
neuh, ik ben plannen aan het maken voor een andere nog te bouwen motor
de huidige 70 pk gaan met pensioen heb inmiddels ( dankzij maurits ) het merendeel aan de mechanische componenten liggen en ga met een aantal weken beginnen met het opbouwen. dit was nog 1 van de zaken waarvan ik me af vroeg of deze modificatie nut zou hebben bij mijn setup. Het wordt eigenlijk precies weer de motor zoals maurits hem had. 1650 cc, geflowde kop, 276 graden nokkenas, vlakke zuigers, 14 bar compressie dubbele 40mm dellorto´s en met aangepaste ontsteking wil ik hem gaan begrensen op 8000 rpm. vermogen zoeken is 1 uitdaging, zorgen dat het zaakje niet te heet wordt en heel blijft is de andere
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. Last edited by loco-vr6 : 17-06-2009 at 12:42. |
#8
|
||||
|
||||
Voornaamste reden om voor drysump te gaan is omdat je met dit systeem ten allen tijden olie op de juiste plekken hebt. Dit omdat dit systeem volledig onder druk werkt. Het klotsen van de olie, wat in een carter wel kan, is hiermee verleden tijd.
Bijkomend voordeel is dat het blok lager gehangen kan worden omdat het carter kleiner is en er dus een lager zwaartepunt kan worden gecreeerd.
__________________
|
#9
|
|||
|
|||
Jazeker en dan mooi weer richting 140 pk gaan denk ik
Succes ermee Huib en als je vragen hebt hoor ik het wel. (alsmede vorderingen) Gr. Maurits |