Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-06-2009, 21:00
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default wie legt uit? wet sump vs dry sump

zoals hierboven gemeld: wanneer kies je voor welke optie? en waarom?
wat zijn de aanpassingen die nodig zijn, en het belangrijkste: wat schiet je ermee op???
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-06-2009, 21:41
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Als je serieus circuit werk wilt doen...Je hebt op deze manier altijd oliesmering door externe oliepomp. Anders zit je altijd met het carter. Wordt ook in de cross vrij veel gebruikt ook om de motor 'hoger' te laten liggen doordat je geen diep carter meen nodig hebt. Olietemperatuur blijft koeler doordat je veel meer oliecapaciteit hebt. Aanpasinigen in het kort zijn,

1.Externe oliepomp
2. Tankje x aantal liters voor olie
3. Leidingen.

Doodat je meer olie hebt dus blijft deze ook koeler

Als ik denk wat jij van plan bent kan ik je wel zeggen dat dit niet echt nodig is monteer maar gewoon een oliekoeler

Gr. Maurits
Reply With Quote
  #3  
Old 16-06-2009, 23:32
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

4. Bakje met aansluitingen voor de leidingen ipv een carterpan
Reply With Quote
  #4  
Old 17-06-2009, 09:17
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Wordt ook wel gebruikt bij amerikanen, zodat ze het blok lager kunnen leggen, voor betere gewichtsverdeling...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #5  
Old 17-06-2009, 09:33
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Als je serieus circuit werk wilt doen...Je hebt op deze manier altijd oliesmering door externe oliepomp. Anders zit je altijd met het carter. Wordt ook in de cross vrij veel gebruikt ook om de motor 'hoger' te laten liggen doordat je geen diep carter meen nodig hebt. Olietemperatuur blijft koeler doordat je veel meer oliecapaciteit hebt. Aanpasinigen in het kort zijn,

1.Externe oliepomp
2. Tankje x aantal liters voor olie
3. Leidingen.

Doodat je meer olie hebt dus blijft deze ook koeler

Als ik denk wat jij van plan bent kan ik je wel zeggen dat dit niet echt nodig is monteer maar gewoon een oliekoeler

Gr. Maurits


he kerel alles goed?
okay, hou ik het gewoon lekker bij ´wet sumpen´ en ga op jacht naar een oliekoeler.

Dank!
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-06-2009, 12:11
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Wordt je olie te warm dan?
Als je originele koelsysteem (warmtewisselaar, radiateur, waterpomp, thermostaat en fan) in orde is heb je dit niet nodig hoor.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-06-2009, 12:39
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

neuh, ik ben plannen aan het maken voor een andere nog te bouwen motor
de huidige 70 pk gaan met pensioen
heb inmiddels ( dankzij maurits ) het merendeel aan de mechanische componenten liggen en ga met een aantal weken beginnen met het opbouwen. dit was nog 1 van de zaken waarvan ik me af vroeg of deze modificatie nut zou hebben bij mijn setup.

Het wordt eigenlijk precies weer de motor zoals maurits hem had. 1650 cc, geflowde kop, 276 graden nokkenas, vlakke zuigers, 14 bar compressie
dubbele 40mm dellorto´s en met aangepaste ontsteking wil ik hem gaan begrensen op 8000 rpm.

vermogen zoeken is 1 uitdaging, zorgen dat het zaakje niet te heet wordt en heel blijft is de andere
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 17-06-2009 at 12:42.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-06-2009, 18:07
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,863
Default

Voornaamste reden om voor drysump te gaan is omdat je met dit systeem ten allen tijden olie op de juiste plekken hebt. Dit omdat dit systeem volledig onder druk werkt. Het klotsen van de olie, wat in een carter wel kan, is hiermee verleden tijd.

Bijkomend voordeel is dat het blok lager gehangen kan worden omdat het carter kleiner is en er dus een lager zwaartepunt kan worden gecreeerd.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 17-06-2009, 21:47
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Jazeker en dan mooi weer richting 140 pk gaan denk ik

Succes ermee Huib en als je vragen hebt hoor ik het wel. (alsmede vorderingen)

Gr. Maurits
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum