![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() leeg mag dicht
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 29-12-2013 at 13:15. |
#2
|
||||
|
||||
![]() 1.
De uitvinders ontwikkelen nieuwe technieken om de brandstof direct in te spuiten, er komt dus nu een directe dieselmotor. Deze motor heeft echter weer een nadeel: Hij is veel te lawaaierig. Dit komt doordat de verbranding van de brandstof niet volledig is. Dit probleem was echter vrij gemakkelijk op te lossen. Scheepsbouwers en autofabrikanten vonden namelijk vrij snel een oplossing voor het lawaai. Ze spoten de brandstof zo precies mogelijk in. Hiervoor hadden ze nieuwe technieken ontwikkeld: De commonrailinjectie en de pompverstuiver. Deze technieken lieten de inspuiting van de brandstof beter verlopen. 3. De dieselmotor is een verhaal apart, maar bestaat ook uit vier slagen, die echter een iets andere werking hebben dan de gewone benzinemotor. De inlaatslag wordt gebruikt om lucht aan te zuigen, de compressieslag druk de lucht heel krachtig samen zodat de temperatuur enorm stijgt. Tijdens de arbeidsslag wordt de dieselolie in de cilinder gespoten, dat door de hoge temperatuur vanzelf ontbrandt. De uitlaatslag voert de verbrandingsgassen vervolgens af. Bij een dieselmotor is dus sprake van een andere manier van verbranding. Bij een benzinemotor regelt de bougie de verbranding, en bij een dieselmotor gebeurt dit automatisch. Het grote voordeel van een dieselmotor is dat het koppel een stuk hoger ligt. Dit betekent dus ook meer vermogen bij een lager toerental. Tegenwoordig hebben verschillende fabrikanten nieuwe formules bedacht waardoor de verschillen niet zo groot meer zijn. Het rendement van een dieselmotor is echter nog steeds hoger dan een benzinemotor. 4. Common-rail is een techniek bij diesel ( HDI, TDI ) en benzine (FSI Fuel Stratified Injection ) directe injectiemotoren waarbij de brandstof onder hoge druk (1850 bar) in een centrale buis - de common rail - wordt verzameld. De common rail staat met de elektrisch bediende injectoren in verbinding. De injectoren worden door het motormanagement-systeem aangestuurd. Het inspuittijdstip en de inspuitduur (lees hoeveelheid brandstof) kunnen daardoor over een grote bandbreedte worden geregeld, dit in tegenstelling tot conventionele systemen. Bij toepassing van common rail zijn drukopbouw en de feitelijke inspuiting ontkoppeld, wat een groot regelbereik en aanpassingsvermogen met zich meebrengt. Bij conventionele motoren worden de injectoren geopend en gesloten op basis van de opgebouwde druk. In een aparte brandstofpomp beweegt een nokkenas de inspuitplunger. De druk die boven de plunger wordt opgebouwd, wordt naar de injectoren (ook verstuivers genoemd) geleid. De injectoren openen als een bepaalde druk wordt overschreden en sluiten weer als een bepaalde druk wordt onderschreden. Het common-rail systeem werd hoofdzakelijk toegepast op dieselmotoren met directe brandstofinspuiting. Dit houdt in dat dieselolie rechtstreeks in de verbrandingsruimte van de cilinder wordt gespoten. Tot enkele jaren geleden werden motoren met directe inspuiting uitsluitend in zware dieselmotoren (vrachtauto's of nog groter: scheepsdiesels) toegepast (Audi vanaf 1991), tegenwoordig werken ook benzine- en LPG-motoren met directe injectie en een common-rail (FSI Fuel Stratified Injection).
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) Last edited by G-eert-40 : 08-03-2008 at 00:02. |
#3
|
||||
|
||||
![]() 1 minuut googlen
![]()
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |