#1
|
||||
|
||||
waarschuwingslampje(accu) licht zwak op bij stationair draaien
hallo
ik kwam net terug van mijn werk, auto geparkeerd, deed de lampen en radio uit. toen zag ik dat het accuwaarschuwingslampje een beetje licht begon te knipperen, toen deed ik nog ff de lampen weer aan en toen ging het waarschuwingslampje uit, toen lampen uit, ging waarschuwingslampje weer aan, toen ff met de aanjager geprobeerd, maar ook hetzelfde, met de aanjager aan ging het waarschuwingslampje weer uit, en toen ik de aanjager weer uitdeed begon het accuwaarschuwingslampje weer zwak te branden/knipperen. de motor liep gewoon normaal 900rmp stationair, als ik iets gas gaf ging het waarschuwingslampje ook uit. wie weet wat er mis kan zijn??? |
#2
|
|||
|
|||
Controleer eens of de koolborsteltjes in de dynamo nog wel lang genoeg zijn.
Misschien zijn ze te ver versleten.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#3
|
|||
|
|||
i.d.d,koolborstels,kan ook de diode in de dynamo zijn maar dat is erg zeldzaam,of un blauw kabeltje per ongeluk losgetrokken in de motorruimte,als die los is laadt de dynamo niet bij,maar dit zijn de koolborstels,ff eruitdraaien (2 kruisschroefjes)zie je zo zitten en nieuwe kosten rond de 25e.klaar,kan je makkelijk zelf....
|
#4
|
|||
|
|||
Inderdaad de dynamo, even (laten) repareren of vervangen en het probleem is weg !
|
#5
|
||||
|
||||
maar ik vind het zo raar dat als ik de lampen of de radio aanzet, dat het lampje dan ineens niet knippert. want als ik meer stroom vraag dan zou het lampje toch harder moeten gaan branden. of zie ik het nu verkeerd?
maar iig bedankt voor de reacties |
#6
|
|||
|
|||
spanningsregelaar!
|
#7
|
||||
|
||||
weet je zeker dat het de spanningsregelaar is?, want de anderen zeggen koolborstels(waarschijnlijk)
|
#8
|
|||
|
|||
Zijn 1=het zelfde ding
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Niet helemaal, maar de spanningsregelaar zit wel verwerkt in de dynamo.....
__________________
red alert; GET DOWN!!! |
#10
|
||||
|
||||
Als je spanningsregelaar vervangt vervang je automatisch ook de koolborstels. Je kan het niet onafhankelijk vervangen zeg maar.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant |
#11
|
||||
|
||||
aha duidelijk, dus gewoon die 2 kruiskoppen los en blokje eruit pakken en vervangen en klaar
|
#12
|
||||
|
||||
ik ben er dus net even mee aan de gang geweest,
men vader heeft ook een mk2(nieuw gekocht) heeft hem nu al 19 jaar. daar zit dus ook een bosch dynamo in, net als in die van mij, dus heb ik daar even de koolborsteltjes uit gedraaid, en in die van mij gezet. maar met die koolborstels werd het niks beter. ik heb dat andere blokje dat erop zit(spanningsregelaar???) ook nog even overgezet maar dat hielp ook niks. dus ik vraag me nu eigenlijk af of het de koolborstels of de spanningsregelaar wel zijn? |
#13
|
||||
|
||||
slechte massa? dynamo op aan het raken? Accu rot?
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#14
|
||||
|
||||
edit.
Misschien dat de dynamo niet genoeg bijlaadt, vandaar dat als je gas geeft dat het lampje niet meer knippert..
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#15
|
||||
|
||||
de accu is zeker niet slecht, daar licht het niet aan dat weet ik zeker.
ik heb ook even de multimeter er op gehad, met motor uit gaf ie 12,55 V aan met draaiende motor gaf ie tussen de 13,9 en 14,1 aan. ik heb toen een keer alle stroomverbruikers aangezet(aanjager, radio, grootlicht, 2 middelste koplampen, achterruitverwarming) toen zakte de spanning terug tot ong 13,0. maar als het de koolborstels en spanningsregelaar het niet zouden zijn, welk onderdeel zou het dan kunnen veroorzaken, of moet ik maar gewoon het lampje negeren. want hij rijd er gewoon goed om, ik heb nu sinds dit euvel zich voordoet al wel weer 300 kilometer gereden, dus de accu zal toch nog wel genoeg stroom krijgen voor het starten want hij start nog gewoon goed elke ochtend. |
#16
|
||||
|
||||
Ik zou toch even de massapunten, accu, chassie en bak opschuren.
Meet daarna nogmaals de accuspanning.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#17
|
||||
|
||||
oke dat zal ik morgen even doen,
jullie horen nog |
#18
|
|||
|
|||
ik had presies het zelfde probleem met de zelfde dingen getest
heb de dynamo vervangen(gebruikt, tiefflieger bedankt)
__________________
"voor al je full wax detail beurten, pb voor info" |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
idem hier. Alleen stopte de dynamo op laatst met laden. Borstels bleken nog wel aardig te zijn maar de sleepring waar ze kontakt mee maken niet meer. Ik heb de dynamo laten reviseren en toen was 't over maar goekoper (2de hands er in) kan ook natuurlijk Succes.
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#20
|
||||
|
||||
ik was vandaag even bij een "beunhaas" (kerel is overdag gewoon automonteur) waar ik even een afspraak ging maken om de distributieriem te laten vervangen (aangezien ik niet weet wanneer dat voor het laast gebeurt is) en daar ook even mijn probleem met de dynamo uitgelegd,
en hij vertelde me dat de dynamo juist een iets te hoge laadspanning aangaf en daarom ietjes aanwakkerde als ie stationair loopt, en hij verklaarde ook dat als je dan een stroomverbruiker aan zou zetten dat het acculampje dan juist weer uit zal gaan? de massapunten heeft ie ook gecontroleerd door een startkabel van de - van de accu naar het blok te maken, toen bleef de situatie gewoon hetzelfde. verder zei die dat het wel goed zat en ik me er niet druk over hoefde te maken zolang de accu maar bijgeladen werd, en dat doet ie. ik heb ook maar gelijk even een afpraak gemaakt voor de olie+oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. gelijk alles maar, dan heb ik het ook in 1 keer goed |