Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-12-2007, 01:20
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default waarschuwingslampje(accu) licht zwak op bij stationair draaien

hallo

ik kwam net terug van mijn werk, auto geparkeerd, deed de lampen en radio uit. toen zag ik dat het accuwaarschuwingslampje een beetje licht begon te knipperen, toen deed ik nog ff de lampen weer aan en toen ging het waarschuwingslampje uit, toen lampen uit, ging waarschuwingslampje weer aan, toen ff met de aanjager geprobeerd, maar ook hetzelfde, met de aanjager aan ging het waarschuwingslampje weer uit, en toen ik de aanjager weer uitdeed begon het accuwaarschuwingslampje weer zwak te branden/knipperen.

de motor liep gewoon normaal 900rmp stationair, als ik iets gas gaf ging het waarschuwingslampje ook uit.

wie weet wat er mis kan zijn???
Reply With Quote
  #2  
Old 29-12-2007, 02:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Controleer eens of de koolborsteltjes in de dynamo nog wel lang genoeg zijn.
Misschien zijn ze te ver versleten.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 29-12-2007, 08:11
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

i.d.d,koolborstels,kan ook de diode in de dynamo zijn maar dat is erg zeldzaam,of un blauw kabeltje per ongeluk losgetrokken in de motorruimte,als die los is laadt de dynamo niet bij,maar dit zijn de koolborstels,ff eruitdraaien (2 kruisschroefjes)zie je zo zitten en nieuwe kosten rond de 25e.klaar,kan je makkelijk zelf....
Reply With Quote
  #4  
Old 29-12-2007, 12:35
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Inderdaad de dynamo, even (laten) repareren of vervangen en het probleem is weg !
Reply With Quote
  #5  
Old 29-12-2007, 18:22
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

maar ik vind het zo raar dat als ik de lampen of de radio aanzet, dat het lampje dan ineens niet knippert. want als ik meer stroom vraag dan zou het lampje toch harder moeten gaan branden. of zie ik het nu verkeerd?

maar iig bedankt voor de reacties
Reply With Quote
  #6  
Old 29-12-2007, 19:10
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

spanningsregelaar!
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2007, 23:04
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

weet je zeker dat het de spanningsregelaar is?, want de anderen zeggen koolborstels(waarschijnlijk)
Reply With Quote
  #8  
Old 30-12-2007, 08:48
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Zijn 1=het zelfde ding
Reply With Quote
  #9  
Old 30-12-2007, 11:40
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Zijn 1=het zelfde ding


Niet helemaal, maar de spanningsregelaar zit wel verwerkt in de dynamo.....
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2007, 12:51
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Als je spanningsregelaar vervangt vervang je automatisch ook de koolborstels. Je kan het niet onafhankelijk vervangen zeg maar.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #11  
Old 30-12-2007, 14:48
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

aha duidelijk, dus gewoon die 2 kruiskoppen los en blokje eruit pakken en vervangen en klaar
Reply With Quote
  #12  
Old 30-12-2007, 19:16
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

ik ben er dus net even mee aan de gang geweest,

men vader heeft ook een mk2(nieuw gekocht) heeft hem nu al 19 jaar. daar zit dus ook een bosch dynamo in, net als in die van mij, dus heb ik daar even de koolborsteltjes uit gedraaid, en in die van mij gezet. maar met die koolborstels werd het niks beter. ik heb dat andere blokje dat erop zit(spanningsregelaar???) ook nog even overgezet maar dat hielp ook niks.

dus ik vraag me nu eigenlijk af of het de koolborstels of de spanningsregelaar wel zijn?
Reply With Quote
  #13  
Old 30-12-2007, 19:42
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

slechte massa? dynamo op aan het raken? Accu rot?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #14  
Old 30-12-2007, 19:43
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

edit.

Misschien dat de dynamo niet genoeg bijlaadt, vandaar dat als je gas geeft dat het lampje niet meer knippert..
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #15  
Old 30-12-2007, 20:54
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

de accu is zeker niet slecht, daar licht het niet aan dat weet ik zeker.

ik heb ook even de multimeter er op gehad, met motor uit gaf ie 12,55 V aan

met draaiende motor gaf ie tussen de 13,9 en 14,1 aan.

ik heb toen een keer alle stroomverbruikers aangezet(aanjager, radio, grootlicht, 2 middelste koplampen, achterruitverwarming) toen zakte de spanning terug tot ong 13,0.

maar als het de koolborstels en spanningsregelaar het niet zouden zijn, welk onderdeel zou het dan kunnen veroorzaken, of moet ik maar gewoon het lampje negeren. want hij rijd er gewoon goed om, ik heb nu sinds dit euvel zich voordoet al wel weer 300 kilometer gereden, dus de accu zal toch nog wel genoeg stroom krijgen voor het starten want hij start nog gewoon goed elke ochtend.
Reply With Quote
  #16  
Old 30-12-2007, 21:33
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Ik zou toch even de massapunten, accu, chassie en bak opschuren.
Meet daarna nogmaals de accuspanning.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #17  
Old 01-01-2008, 15:22
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

oke dat zal ik morgen even doen,

jullie horen nog
Reply With Quote
  #18  
Old 01-01-2008, 23:06
rickGT rickGT is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,419
Send a message via MSN to rickGT
Default

ik had presies het zelfde probleem met de zelfde dingen getest
heb de dynamo vervangen(gebruikt, tiefflieger bedankt)
__________________
"voor al je full wax detail beurten, pb voor info"
Reply With Quote
  #19  
Old 02-01-2008, 12:01
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by rickGT
ik had presies het zelfde probleem met de zelfde dingen getest
heb de dynamo vervangen(gebruikt, tiefflieger bedankt)


idem hier. Alleen stopte de dynamo op laatst met laden. Borstels bleken nog wel aardig te zijn maar de sleepring waar ze kontakt mee maken niet meer.
Ik heb de dynamo laten reviseren en toen was 't over maar goekoper (2de hands er in) kan ook natuurlijk

Succes.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #20  
Old 06-01-2008, 01:06
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

ik was vandaag even bij een "beunhaas" (kerel is overdag gewoon automonteur) waar ik even een afspraak ging maken om de distributieriem te laten vervangen (aangezien ik niet weet wanneer dat voor het laast gebeurt is) en daar ook even mijn probleem met de dynamo uitgelegd,

en hij vertelde me dat de dynamo juist een iets te hoge laadspanning aangaf en daarom ietjes aanwakkerde als ie stationair loopt, en hij verklaarde ook dat als je dan een stroomverbruiker aan zou zetten dat het acculampje dan juist weer uit zal gaan?

de massapunten heeft ie ook gecontroleerd door een startkabel van de - van de accu naar het blok te maken, toen bleef de situatie gewoon hetzelfde.

verder zei die dat het wel goed zat en ik me er niet druk over hoefde te maken zolang de accu maar bijgeladen werd, en dat doet ie.

ik heb ook maar gelijk even een afpraak gemaakt voor de olie+oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. gelijk alles maar, dan heb ik het ook in 1 keer goed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum