#1
|
||||
|
||||
Verschillende sensoren Golf II TD
Hoi hoi,
Sinds mijn koppakking reparatie heb ik inmiddels weer een 500km gereden. Moest wel de distributieriem wat minder strak zetten want ik kon hem echt horen en bij controle leek de riem dan ook erg strak te zitten. Blok is rondom nu kurkdroog Komende tijd het oliepeil / waterpeil e.d. extra in de gaten houden. Het vertrouwen in mijn eerste koppakking reparatie groeit gestaag Heb toch nog een vraag over gehouden: - Waarvoor is de sensor/stekker welke boven op de oliekoeler geplaatst zit? De volgende sensoren / kabeltjes denk ik te kunnen verklaren: - Versnellingsbak = achteruit-rijd-lichtschakelaar - Dynamo / Alternator = naar accu, dashboard en eventueel W-aansluiting naar toerenteller - Sensor welke in blok is geschroefd = oliedruk sensor - Sensoren welke in flens zitten aan voorzijde auto = bovenste sensor om voorgloeitijd te bepalen, sensor daar schuin rechtsonder watertemperatuursensor voor dashboard. - Kabeltje naar brandstofpomp = om de dieselaanvoer af te sluiten / te openen. Wellicht ben ik nog wat vergeten... Ben benieuwd wie kan verklaren waar de oliekoeler sensor voor is. Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#2
|
|||
|
|||
Dat is ook een oliedruk sensor aleen zijn perciese funtie weet ik niet..
__________________
Fire and Ice GTD |
#3
|
||||
|
||||
welke oliedruksensor bedoel je die 'in het blok geschroefd' zit? Die aan de zijkant van de kop?
Er zitten op deze blokken zowiezo twee oliedrukschakelaars, met schakelmomenten bij verschillende drukken. Normaal gesproken zitten deze alletwee bovenop het oliefilter, maar omdat daar nu ook de olieleiding naar de turbo zit zit er eentje aan de zijkant van de kop (waar ze zowiezo wel vaker zitten).
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Oliedruksensor voor de zoemmer
Gele draad? |
#5
|
||||
|
||||
@Stijn: Die in het blok geschroefd zit bedoel ik inderdaad de sensor aan de zijkant in de kop. (Ik begreep dat dit bij veel motoren de meest voorkomende plaats is voor oliedruksensoren.)
@golf mkII 16v: Of het een gele draad is, zou ik op moeten zoeken. Dat verklaart dan ook dat er oliedrukschakelaars/sensoren zijn met verschillende waardes. Wat is de achterliggende gedachte van meerdere oliedrukschakelaars? Ik begrijp dat bij een te lage oliedruk, van bijv. rond de 1 bar, er een lampje moet branden omdat dit zeer schadelijk is voor de smering van de lagers e.d.. Waarom meerdere oliedrukschakelaars in dit blok? En waar gaan de draadjes heen van deze sensoren? (Oliedruklampje snap ik.) Is er een aparte sensor voor de zoemer? Wie werpt nog wat meer licht op de zaak? Alvast bedankt zover! Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#6
|
||||
|
||||
Niemand met een exacte verklaring? Ben nl. nog steeds benieuwd!
Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#7
|
||||
|
||||
http://www.volksforum.com/forum/sho...46&postcount=13
vond ik ze hebben verschillende waarden, zal eens kijken of ik het in de Haynes ofzo kan vinden.
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Volgens de boekjes moet een 1.6td bij bedrijfstemperatuur 2bar oliedruk hebben bij 2000tr/min. De ene sensor is van 0-2000tr/ min en de andere boven de 2000tr/min
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#9
|
||||
|
||||
Mmmm, 2 bar oliedruk bij 2000rpm lijkt me vrij laag maar als het in de boekjes staat zal het wel. Dus die andere sensor meet oliedruk bij >2000rpm. Gaat er dan ook een lampje branden als de druk te laag is? (Bijv. onder de 2 bar?)
Ik snap alleen nog steeds niet precies waarom er 2 sensoren nodig zijn en wat die tweede dan exact voor functie heeft. Oftewel: Wat is de achterliggende gedachte van de heren ontwerpers? Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#10
|
|||
|
|||
Begin en einddruk ??
die ene die in je kop zit heeft lagere waardes als die in je oliekoeler zit !..
__________________
Fire and Ice GTD |
#11
|
||||
|
||||
Een lampje gaat branden en een zoemer zal zoemen, als deze nog werkt teminste en als ze de draad van de oliezoemer niet aan de massa gelegd hebben om het probleem te omzeilen.
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#12
|
||||
|
||||
Goed, hier gaan we (vrij vertaald uit Duits uit een van mijn manuals)
Bij de Dynamische Oliedrukcontrole wordt de oliedruk bewaakt door twee oliedrukschakelaars en een stuursysteem met ingebouwde zoemer. Na het inschakelen van het contact knippert het oliedrukcontrolelampje. Deze dooft zogauw de oliedruk boven 0,3 bar stijgt. In lage toerentallen (stationair bereik) knippert het oliedrukcontrolelampje ook, wanneer de oliedruk weer onder 0,3 bar daalt en de 0,3 bar oliedrukschakelaar (nr 1) weer contact maakt. Het oliedrukcontrolelampje knippert echter ook wanneer het toerental boven ca 2000/min is, en bij een diesel de oliedruk onder +1,4 bar of bij benzine/turbodiesel onder +0,9 bar daalt, en het contact in oliedrukschakelaar 2 verbreekt. In dit geval wordt ook de oliedrukcontrolezoemer geactiveerd. Ter onderscheiding hebben de oliedrukschakelaars verschillende kleuren van het isolatiemateriaal: Nr--Diesel ->7/84--Diesel 7/84->--TurboD--Benz->7/85--Benz7/85-> 1 ----0,3 bruin------0,3 bruin----0,3 bruin---0,3 bruin---0,3 bruin 2 -----nvt----------1,4 zwart----0,9 grijs-----nvt-------0,9 grijs Locatie en bedrading: Schakelaar 1: zijkant kop (bakzijde), blauw/zwart Schakelaar 2: bovenop oliefiltersteun, geel
__________________
Quote:
Last edited by Stijn : 21-12-2007 at 19:00. |
#13
|
||||
|
||||
Deze tekst is overgeschreven uit een manual van een T3 bus, het kan dus zijn dat de jaartallen niet overal even goed kloppen, evenmin de locaties van de schakelaars (vaak ook allebei gebroederlijk naast elkaar bovenop de oliefiltersteun), maar de theorie, kleuren en werking zijn ongetwijfeld gelijk met andere VAG producten.
__________________
Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Kijk! Daar kan ik wat mee. Nu is dat in ieder geval helemaal duidelijk. Zoemer bij hogere toerentaller is ook wel logisch aangezien je, tijdens het rijden, waarschijnlijk niet iedere 10 seconden op je instrumentenpaneel kijkt en het dan al snel "te laat" is voor je blok...
Mooi design! Schakelaars en kleurtjes van draden komen bij mij precies overeen. Maare... hoe weet de schakelaar/electronica dat de motor >2000 rpm maakt? Ik heb geen toerenteller o.i.d. in mijn dashboard. Wordt dit afgeleid van die kabel aan de dynamo? (w-aansluiting?) Zou nl. weleens willen testen of het werkt zonder de olie eerst af te tappen Veel dank voor het opzoeken trouwens!! Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#15
|
||||
|
||||
Anytime, collega
__________________
Quote:
|