#1
|
|||
|
|||
Lupo 1,4 stationair lopen
Hallo,
Wij (nou ja, eigenlijk zij) hebben/heeft een Lupo 1,4 van '99 en door de jaartjes heen heeft ze er maar heel weinig mee gereden (km stand ca. 33.000). Nooit een enkel probleem! Dit jaar echter slaat-ie heel snel af als-ie op stationair overgaat (bij remmen voor een stoplicht bijv.) Heel irri Ik dacht aan te veel kleine stukjes, dus hem eens meegenomen naar en ritje duitsland op de autobahn, maar maakte geen verschil daarna. Ook (goed) warm of koud (maar wel van de choke) maakt nauwelijks een verschil Ook heb ik de bougies, luchtfilter (en olie) vervangen, maar ook dat maakte niet uit. Ik heb nog geen Haynes oid, maar klinkt dit bekend bij iemand? What to do? Alvast bedankt, Groeten, Walter |
#2
|
||||
|
||||
heb je de bougies, filter en olie vervangen NA dat het probleem zich ging voordoen,. of VOOR dat het probleem zich ging voordoen?
Afslaan bij 'overgaan op stationair' is bij oudere (standaard) motoren bijna altijd terug te voeren op een verkeerde afstelling van de ontsteking.. maar nieuwerwetsche auto's zijn gloof ik niet echt meer instelbaar toch? (geen idee: geen kaas van gegeten). Enige kaas die ik van nieuwerwetsche motoren ken,.. is dat de dealert foutcodes kan uitlezen (scheelt zoeken), maar dat t dat dan vaak net niet is (das dan weer jammer).. Optie: Accu losgooien en tijdje laten staan. 'Reset' het spul zichzelf en wellicht dat ie t dan weer wel goed doet. Foutcodes volgaarne van de voren laten uitlezen
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Uiteraard NAdat het probleem zich openbaarde heb ik wat achterstallig onderhoud gepleegd Ik verdom het namelijk om voor zoiets lulligs naar de dealer met zijn diagnosetool te gaan. Er is toch wel WAT af te stellen ??? Quote:
Das op zich wel een idee. Beetje bot, maar wel een aardige. Dat doen we met de printer op kantoor namelijk ook altijd. Gaat 9 van de 10 keer dan weer goed :biggrin: Het is idd een volledig geprogrammeerde injectie en onstekingscomputer die bij dat ding alles regelt, maar er moet toch ergens een soort van omloopschroef voor het stationaire toerental afstellen te vinden zijn. Er zit tenslotte maar 1 centrale gasklep op... Als iemand weet wat je nog handmatig kan afstellen bij deze blokken, graag...het is dezelfde 1,4 motor als een Golf IV volgens mij. Tnx, Walter |
#4
|
|||
|
|||
Stekker eruit trekken hielp dus niet, maar na de diagnostische hulp van de VW Expressservice, samen geconcludeerd dat de oorzaak mogelijk in een vervuild gasklephuis kon zitten die de MAP-sensor daardoor van onduidelijke signalen voorzag.
Het hele aanzuigtraject inclusief gasklephuis thuis zelf gedemonteerd en alle koolaanslag verwijderd en voila: weer lopen als een zonnetje! Kortom, ik was zeer te spreken over de volkswagen dealer service in deze! Groeten, Walter |