#1
|
||||
|
||||
Ombouwen van 6v naar 12 v tips aub
Tzt als mijn andere blok er ingaat dan maak ik hem ook 12 v, heb eigenlijk allles daarvoor nog liggen behalve 2 dingen nml
De ruitenwissermotor van een spijlbus ( Of is deze gelijk aan die van een kever ???) En de benzinemeter die is 6v, zijn deze ook nog in 12 v te vinden ? Als het goed is kun je er ook een omvormer tussen zetten (Zijn er mensen die er ervaringen mee hebben of dit goed werkt ???) En vergeet ik dan nog iets behalve de verlichting natuurlijk en het motorische gedeelte ?? Alvast bedankt !!
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr |
#2
|
||||
|
||||
25 kijkers maar geen tips lijkt me sterk
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr |
#3
|
||||
|
||||
Al je bedrading zou ik ook gelijk doen.
Volgens mij is 6V draad dunner als 12V draad, vandaar. Je zou ergens eens een elektrisch schema op moten zoeken, kan je gelijk kijken welke componenten je nog over het hoofd gezien hebt!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Waarom niet je vlotter en je ruitenwisser laten zitten?
Ik heb pas nog aan een klant zo'n omvormertje geleverd die het zelfde ging doen en die is er zeer te vreden over het is een heel klein omvormertje van zo'n 3x5 cm en kost je 55 euro. En voor je gewone verlichting neem je een relais en lampjes dat kost nog geen 15 euro Sjef |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
De meester heeft gesproken! |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Ruitenwissermotor is er ook in 12V, de spijlbussen van en na '66 zijn 12V geworden. En nee een ruitenwisser van een kever is niet hetzelfde. ditzelfde geldt ook voor de tankmeter
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn. Nep!! But i like it!!! Last edited by Bussie komt zo : 19-05-2005 at 19:25. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Slijmbal
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
OK mensen daar heb ik wat aan !!
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
6 Volt bedrading is altijd dikker als 12 v. U=IxR verteld waarom. Ik heb zelf in mn spijl de rotor vernieuwd (zijn ombouw setjes voor van 6 naar 12v) kost je 35 dollar. Denk je ook aan de volgende dingen: - De startmotor gaat niet meer passen in je versnellingsbak, je moet het bestaande geleide busje van 12.44 mm vervangen voor een met een binnen dia van 10.92 mm. - Welk vliegwiel wil je gaan gebruiken? voor een 12v starter zal je ook een 200mm vliegwiel met 130 tanden nodig hebben. - Zie boven! Als je dus dit vliegwiel in je bak stopt zul je merken dat ie aanloopt (klopt ook want je gaat van 180mm naar 200mm) je zult nu ook je bak vrij moeten maken voor dit vliegwiel, je ziet vanzelf waar je matriaal weg moet frezen. Neem aan dat je zelf aan : -lampen -choke -dynamo -accu -bobine -relais -claxon -evt radio Hebt gedacht suc 6 dennis |
#10
|
||||
|
||||
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn weten valt het allemaal wel mee. Quote:
Ben zelf bezig om mijn kever om te bouwen naar 12v, maar zijn de motortjes van bussen en kevers uit de vroege bouwjaren identiek?? Dan is dit gouden handel voor mij! Hoe heb je dat besteld enzo, en hoe lang duurde de levering?? Graag meer info about this one!! Thnx alvast!
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::
Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Zie het al staan!: Quote:
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::
Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Lampen ja accu ja en hebeencompleet 1600 getuned 12v blok nog van mijn kever relais heb ik ook nog : groot licht, knipperlicht/ alarmlicht zit er nietop Radio zit er nog niet in en claxon kan op 6v blijvengeeft leuk geluid startmotor heb ik ook, alleen nu zit er een 1500 in enhet blok is 1600 zou dat passen op de bak >???? Vliegwiel moet ik checken bij mijnmaat is afgedraaid en geballanceerd op het blok samen met krukas.
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Ja Quote:
Nee dikkere draden zijn uiteraard altijd beter = minder weerstand werkt dus allemaal in je voordeel. Quote:
geen probleem, heb je een Credit Card? dan is het zo gepiept anders moet je "wire money" zoals ze dat zo mooi noemen gaan sturen en dat kost je via de bank ook nog 's iets van 15$. Opsturen was $19,00 met us postal Service duurt dan ong. 3 weken dat wel. Quote:
Blok zal zeker passen maar je vliegwiel niet, vliegwiel voor 6v is altijd kleiner (180mm) als die voor 12 v (200mm) je zult dus even je bak moeten uitvrezen. . Groeten dennis |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Doe mee ook een procent of 30 van je winst dan!! greetz |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Hehe, iig bedankt voor de tip! Biertje op budel ook naar wens?? Ik bedoelde meer dat het me beter uitkomt om zo'n ding te halen dan een 12v pas te maken op een 6v stangenstelsel!
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::
Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#17
|
||||
|
||||
bietje is altijd lekker
dennis |
#18
|
|||
|
|||
Ruitenwissermotor van 12V naar 6V
Je kunt inderdaas 12V naar 6V omzetten, het beste is om daarvoor een schakelende regulator voor te gebruiken (zgn. DC-DC converter). Het merk Vicor is waarschijnlijk de beste. Probleem is dat je er wel eentje moet hebben die minstens 20A aan de 6V kant kan leveren, omdat die ruitenwissermotoren een behoorlijke stroom trekken tijdens de aanloopstroom, en dat soort hoge stroom DC-DC converters zijn niet goedkoop.
Je bent waarschijnlijk beter af als je een 12V SWF ruitenwissermotor koopt, die zijn voor zo'n 40 euro nog wel te vinden. Het is inderdaad dezelfde motor als in de kever. Ook andere merken passen geloof ik wel (oude NSU wissermotoren en zo). Wat je ook kan doen is het 6V anker omwisselen met een 12V anker, die ankertjes van zo'n SWF "puist" wissermotor zijn heel gemakkelijk te vervangen. Je ziet die SWF ankers hier en daar wel op het web. Kijk hier maar eens: http://www.nsu4.info/Verkoop/Verkoop4.html Daar verkopen ze ook een complete SWF motor die in je VW past (moet je misschien wel de afdekplaat op de motor, degene met de roterende arm) even omzetten omdat de ball-arm overbrenging waarschijnlijk anders is tussen de NSU en de VW. Maar zoals gezegd dat is heel gemakkelijk met die SWF motoren. Succes er mee! John Zurek Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Je reageert op een 2jaar oude topic...
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Whahaha 'beter laat dan nooit'
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |