Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-05-2005, 19:44
Havingfun's Avatar
Havingfun Havingfun is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 296
Question Ombouwen van 6v naar 12 v tips aub

Tzt als mijn andere blok er ingaat dan maak ik hem ook 12 v, heb eigenlijk allles daarvoor nog liggen behalve 2 dingen nml
De ruitenwissermotor van een spijlbus ( Of is deze gelijk aan die van een kever ???)
En de benzinemeter die is 6v, zijn deze ook nog in 12 v te vinden ?

Als het goed is kun je er ook een omvormer tussen zetten (Zijn er mensen die er ervaringen mee hebben of dit goed werkt ???)

En vergeet ik dan nog iets behalve de verlichting natuurlijk en het motorische gedeelte ??

Alvast bedankt !!
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr
Reply With Quote
  #2  
Old 18-05-2005, 20:22
Havingfun's Avatar
Havingfun Havingfun is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 296
Default

25 kijkers maar geen tips lijkt me sterk
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr
Reply With Quote
  #3  
Old 18-05-2005, 21:02
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Al je bedrading zou ik ook gelijk doen.

Volgens mij is 6V draad dunner als 12V draad, vandaar.

Je zou ergens eens een elektrisch schema op moten zoeken, kan je gelijk kijken welke componenten je nog over het hoofd gezien hebt!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #4  
Old 18-05-2005, 22:17
sjef sjef is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 189
Default

Waarom niet je vlotter en je ruitenwisser laten zitten?
Ik heb pas nog aan een klant zo'n omvormertje geleverd die het zelfde ging doen en die is er zeer te vreden over het is een heel klein omvormertje van zo'n 3x5 cm en kost je 55 euro.

En voor je gewone verlichting neem je een relais en lampjes dat kost nog geen 15 euro

Sjef
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2005, 07:44
Rico Rico is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,421
Default

Quote:
Originally Posted by sjef
Waarom niet je vlotter en je ruitenwisser laten zitten?
Ik heb pas nog aan een klant zo'n omvormertje geleverd die het zelfde ging doen en die is er zeer te vreden over het is een heel klein omvormertje van zo'n 3x5 cm en kost je 55 euro.

En voor je gewone verlichting neem je een relais en lampjes dat kost nog geen 15 euro

Sjef


De meester heeft gesproken!
__________________
Kever niet te koop
Huis wel te koop Ons Huis
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2005, 08:01
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by Havingfun
Tzt als mijn andere blok er ingaat dan maak ik hem ook 12 v, heb eigenlijk allles daarvoor nog liggen behalve 2 dingen nml
De ruitenwissermotor van een spijlbus ( Of is deze gelijk aan die van een kever ???)
En de benzinemeter die is 6v, zijn deze ook nog in 12 v te vinden ?

Als het goed is kun je er ook een omvormer tussen zetten (Zijn er mensen die er ervaringen mee hebben of dit goed werkt ???)

En vergeet ik dan nog iets behalve de verlichting natuurlijk en het motorische gedeelte ??

Alvast bedankt !!


Ruitenwissermotor is er ook in 12V, de spijlbussen van en na '66 zijn 12V geworden. En nee een ruitenwisser van een kever is niet hetzelfde.
ditzelfde geldt ook voor de tankmeter
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!

Last edited by Bussie komt zo : 19-05-2005 at 19:25.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2005, 09:33
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Quote:
Originally Posted by Rico
De meester heeft gesproken!


Slijmbal
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2005, 19:02
Havingfun's Avatar
Havingfun Havingfun is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 296
Default

OK mensen daar heb ik wat aan !!
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr
Reply With Quote
  #9  
Old 19-05-2005, 20:44
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Volgens mij is 6V draad dunner als 12V draad, vandaar.



6 Volt bedrading is altijd dikker als 12 v. U=IxR verteld waarom.

Ik heb zelf in mn spijl de rotor vernieuwd (zijn ombouw setjes voor van 6 naar 12v) kost je 35 dollar.

Denk je ook aan de volgende dingen:

- De startmotor gaat niet meer passen in je versnellingsbak, je moet het bestaande geleide busje van 12.44 mm vervangen voor een met een binnen dia van 10.92 mm.

- Welk vliegwiel wil je gaan gebruiken? voor een 12v starter zal je ook een 200mm vliegwiel met 130 tanden nodig hebben.

- Zie boven! Als je dus dit vliegwiel in je bak stopt zul je merken dat ie aanloopt (klopt ook want je gaat van 180mm naar 200mm) je zult nu ook je bak vrij moeten maken voor dit vliegwiel, je ziet vanzelf waar je matriaal weg moet frezen.

Neem aan dat je zelf aan :
-lampen
-choke
-dynamo
-accu
-bobine
-relais
-claxon
-evt radio
Hebt gedacht

suc 6

dennis
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2005, 20:49
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Reply With Quote
  #11  
Old 19-05-2005, 22:11
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
6 Volt bedrading is altijd dikker als 12 v. U=IxR verteld waarom.
Dus dikkere draden is dan helemaal geen probleem of krijg je dan verlies?
Bij mijn weten valt het allemaal wel mee.


Quote:
Originally Posted by primer-look
Ik heb zelf in mn spijl de rotor vernieuwd (zijn ombouw setjes voor van 6 naar 12v) kost je 35 dollar.

Ben zelf bezig om mijn kever om te bouwen naar 12v, maar zijn de motortjes van bussen en kevers uit de vroege bouwjaren identiek??
Dan is dit gouden handel voor mij! Hoe heb je dat besteld enzo, en hoe lang duurde de levering??

Graag meer info about this one!! Thnx alvast!
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #12  
Old 19-05-2005, 22:17
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
...maar zijn de motortjes van bussen en kevers uit de vroege bouwjaren identiek??

Zie het al staan!:

Quote:
Originally Posted by WolfsburgWest
Works on all SWF brand wiper motors, 1958-1966 Beetle and 1955-1964 Bus.
Maar de bestelling verliep wel ok?
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #13  
Old 19-05-2005, 22:32
Havingfun's Avatar
Havingfun Havingfun is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 296
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
6 Volt bedrading is altijd dikker als 12 v. U=IxR verteld waarom.

Ik heb zelf in mn spijl de rotor vernieuwd (zijn ombouw setjes voor van 6 naar 12v) kost je 35 dollar.

Denk je ook aan de volgende dingen:

- De startmotor gaat niet meer passen in je versnellingsbak, je moet het bestaande geleide busje van 12.44 mm vervangen voor een met een binnen dia van 10.92 mm.

- Welk vliegwiel wil je gaan gebruiken? voor een 12v starter zal je ook een 200mm vliegwiel met 130 tanden nodig hebben.

- Zie boven! Als je dus dit vliegwiel in je bak stopt zul je merken dat ie aanloopt (klopt ook want je gaat van 180mm naar 200mm) je zult nu ook je bak vrij moeten maken voor dit vliegwiel, je ziet vanzelf waar je matriaal weg moet frezen.

Neem aan dat je zelf aan :
-lampen
-choke
-dynamo
-accu
-bobine
-relais
-claxon
-evt radio
Hebt gedacht

suc 6

dennis

Lampen ja
accu ja en hebeencompleet 1600 getuned 12v blok nog van mijn kever
relais heb ik ook nog : groot licht, knipperlicht/ alarmlicht zit er nietop
Radio zit er nog niet in en claxon kan op 6v blijvengeeft leuk geluid
startmotor heb ik ook, alleen nu zit er een 1500 in enhet blok is 1600 zou dat passen op de bak >????
Vliegwiel moet ik checken bij mijnmaat is afgedraaid en geballanceerd op het blok samen met krukas.
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr
Reply With Quote
  #14  
Old 20-05-2005, 08:44
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
maar zijn de motortjes van bussen en kevers uit de vroege bouwjaren identiek??


Ja

Quote:
Dus dikkere draden is dan helemaal geen probleem of krijg je dan verlies?


Nee dikkere draden zijn uiteraard altijd beter = minder weerstand werkt dus allemaal in je voordeel.

Quote:
Maar de bestelling verliep wel ok?


geen probleem, heb je een Credit Card? dan is het zo gepiept anders moet je "wire money" zoals ze dat zo mooi noemen gaan sturen en dat kost je via de bank ook nog 's iets van 15$. Opsturen was $19,00 met us postal Service duurt dan ong. 3 weken dat wel.

Quote:
alleen nu zit er een 1500 in enhet blok is 1600 zou dat passen op de bak >????


Blok zal zeker passen maar je vliegwiel niet, vliegwiel voor 6v is altijd kleiner (180mm) als die voor 12 v (200mm) je zult dus even je bak moeten uitvrezen. .

Groeten

dennis
Reply With Quote
  #15  
Old 20-05-2005, 10:04
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Dan is dit gouden handel voor mij!



Doe mee ook een procent of 30 van je winst dan!!

greetz
Reply With Quote
  #16  
Old 20-05-2005, 11:54
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
Doe mee ook een procent of 30 van je winst dan!!

greetz

Hehe, iig bedankt voor de tip! Biertje op budel ook naar wens??

Ik bedoelde meer dat het me beter uitkomt om zo'n ding te halen
dan een 12v pas te maken op een 6v stangenstelsel!
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #17  
Old 22-05-2005, 15:47
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

bietje is altijd lekker


dennis
Reply With Quote
  #18  
Old 12-11-2007, 18:46
JZurek JZurek is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1
Default Ruitenwissermotor van 12V naar 6V

Je kunt inderdaas 12V naar 6V omzetten, het beste is om daarvoor een schakelende regulator voor te gebruiken (zgn. DC-DC converter). Het merk Vicor is waarschijnlijk de beste. Probleem is dat je er wel eentje moet hebben die minstens 20A aan de 6V kant kan leveren, omdat die ruitenwissermotoren een behoorlijke stroom trekken tijdens de aanloopstroom, en dat soort hoge stroom DC-DC converters zijn niet goedkoop.
Je bent waarschijnlijk beter af als je een 12V SWF ruitenwissermotor koopt, die zijn voor zo'n 40 euro nog wel te vinden. Het is inderdaad dezelfde motor als in de kever. Ook andere merken passen geloof ik wel (oude NSU wissermotoren en zo).
Wat je ook kan doen is het 6V anker omwisselen met een 12V anker, die ankertjes van zo'n SWF "puist" wissermotor zijn heel gemakkelijk te vervangen. Je ziet die SWF ankers hier en daar wel op het web. Kijk hier maar eens: http://www.nsu4.info/Verkoop/Verkoop4.html Daar verkopen ze ook een complete SWF motor die in je VW past (moet je misschien wel de afdekplaat op de motor, degene met de roterende arm) even omzetten omdat de ball-arm overbrenging waarschijnlijk anders is tussen de NSU en de VW. Maar zoals gezegd dat is heel gemakkelijk met die SWF motoren.

Succes er mee!
John Zurek



Quote:
Originally Posted by Havingfun
Tzt als mijn andere blok er ingaat dan maak ik hem ook 12 v, heb eigenlijk allles daarvoor nog liggen behalve 2 dingen nml
De ruitenwissermotor van een spijlbus ( Of is deze gelijk aan die van een kever ???)
En de benzinemeter die is 6v, zijn deze ook nog in 12 v te vinden ?

Als het goed is kun je er ook een omvormer tussen zetten (Zijn er mensen die er ervaringen mee hebben of dit goed werkt ???)

En vergeet ik dan nog iets behalve de verlichting natuurlijk en het motorische gedeelte ??

Alvast bedankt !!
Reply With Quote
  #19  
Old 13-11-2007, 16:12
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Je reageert op een 2jaar oude topic...
Reply With Quote
  #20  
Old 29-11-2007, 15:42
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
Je reageert op een 2jaar oude topic...

Whahaha 'beter laat dan nooit'
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum