Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-09-2022, 09:31
Jeroldd Jeroldd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2022
Posts: 2
Default Versnellingsbak vervangen Golf mk1 1980

Beste Forumleden,

Ik heb recent een Golf 1 gekocht. De auto komt uit 1980 en de vorige eigenaar heeft de 1.3 voor een 1.5 jb geswapt. blokje is opzich potent genoeg. Maaaar

Er zit een 4 bak achter, dus als ik 80 rijd maakt de auto 3000 toeren.
Toen ik de auto kocht was het al niet top, achteruit was niet te vinden en er zat mega veel speling op de pook.


Nu zijn de rubbertjes vervangen en schakelt het opzich weer prima maar ben ik toch benieuwd of het tegenwoordig niet soepeler kan door bijvoorbeeld deze versnellingsbak te vervangen voor een nieuwer type.

Ik weet dat ik een 5 bak van een golf 1 gti kan gebruiken maar dan houd ik nog steeds het "stang" mechanisme.

is er ook een 5 versnellingsbak + kabel systeem wat past op het 1.5 jb blok?

het liefst een waardoor ik deze aandrijfassen kan behouden.

Ik lees ook veel over de 02A versnellingsbak? zou deze passen?

Deze zie ik veel staan en dit zou een mooie upgrade zijn mocht ik ooit nog de overstap naar een 1.8t willen maken.
__________________
Daily: Polo 6r 1.6 TDI


Golf mk1 1980

Last edited by Jeroldd : 16-09-2022 at 09:39.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-09-2022, 10:42
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Met een 02A of 02J kan je je eigen assen behouden.
Je hebt nodig voor de ombouw een koppeling en vliegwiel voor 02A of 02J, een startmotor voor 02A/J en een schakelmechanisme uit een golf4 (latere model is het mooist, maar geen must).
Verder moet je dan je koppeling hydraulisch maken of een ombouwsetje kopen met t4 hevel en koppelingskabel en heb je een km tellerkabel nodig van bijvoorbeeld een golf2 1.3
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 21-09-2022, 10:45
Jeroldd Jeroldd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2022
Posts: 2
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Met een 02A of 02J kan je je eigen assen behouden.
Je hebt nodig voor de ombouw een koppeling en vliegwiel voor 02A of 02J, een startmotor voor 02A/J en een schakelmechanisme uit een golf4 (latere model is het mooist, maar geen must).
Verder moet je dan je koppeling hydraulisch maken of een ombouwsetje kopen met t4 hevel en koppelingskabel en heb je een km tellerkabel nodig van bijvoorbeeld een golf2 1.3


Daar kan ik wat mee. Dank!

Eventueel nog aanbeveling voor remmen?

Wat is de kortste weg voor wat meer remkracht?

schijven voor aanpakken of trommels achter vervangen voor schrijven?
__________________
Daily: Polo 6r 1.6 TDI


Golf mk1 1980
Reply With Quote
  #4  
Old 21-09-2022, 12:12
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Sws voorkant aanpakken. Weet niet of je met schijven achter meer remkracht gaat krijgen.
Iets van geventileerd van een golf1 cabrio 1.8 erop ofzo. en een grotere hrc. dan ga je er al behoorlijk op vooruit als je nu nog die kleine blokjes hebt van de 1.1
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum