![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Aangezien het topic van de Golf 1 VR6 meer over de apk- en rdwkeuring ging dan over de auto zelf bij deze een topic speciaal voor dat soort gezanik
![]() Begin gelijk zelf. Ik heb dus begrepen dat ik m'n 16-klapper mag ombouwen naar VR6, zonder dat dit bij de apk-keuring problemen oplevert. Ik heb m'n verzekeraar ook gebeld. Die maakt er al helemaal geen probleem van. Betekent dit dat ik deze winter zou kunnen gaan bouwen??
__________________
www.dub05.com |
#2
|
||||
|
||||
![]() Hele goeie vraag waar ik zelf ook erg benieuwd naar ben! Als je verzekeraar je fiat geeft is de weg vrij zou je zeggen.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Je mag je 16-klepper niet ombouwen naar VR6, alleen doe je dit wel heb je GEEN problemen met de APK. Met een grootscheepse controle door de Politie kan je wel door de mand vallen. Net als dat er geen APK-norm is voor het lawaai dat een uitlaat maakt bijv. Je kunt er echter wel een bekeuring voor krijgen....
__________________
WWW.MIVW.NL |
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Inderdaad, als je word aangehouden even je verzekeraar bellen en de telefoon aan Oom Agent geven is er niks aan de hand ![]()
__________________
WWW.MIVW.NL |
#5
|
||||
|
||||
![]() apk regels verschillen volgens de wettelijke regels ,vandaar dat hier in dit pokke land zoveel kan en mag gedoogd worden .
wil je het goed doen laat je de auto rdw keuren ,en zelfs daar ligt het aan wat voor een keurmeester je krijgt .meer info via www.rdw.nl let wel dat je er dus de remmen opzet van de vr6 inclusief abs ,goed aangepast onderstel(liefste een schroefset met tuv papieren en niet te laag ingesteld )uitlaat met originele nummers(het zij iets pas gemaakt ) aangezien je auto dus volledig nagekeken wordt zorg ook dat de rest volledig in orde is . .je krijgt een remmen test ,rij test ,geluidstest ,body test .is niet goedkoop ,maar wel een hoop gezeik armer als je alles voor elkaar hebt .je moet tevens ook de papieren hebben van de donor auto waar de motor uit komt
__________________
kopbewerking ,pm |
#6
|
||||
|
||||
![]() Een goed onderstel is een onderstel wat onder alle omstandigheden voorspelbaar en niet extreem reageert. Dit realiseer je niet met behulp van een schroefset. Wel met een goede doorrekeningen van een compleet nieuwe wielophangings geometrie bij de gewenste rijhoogte.
En daarna kan er begonnen worden met een veerconstante berekening en dempingsfactor berekening. Maar met een schroefset zorg je inderdaad al dat hij niet meer veel over zou hellen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() APK is niet meer dan een lijstje met punten die ze moeten kontroleren.
Omdat er 10 punten van de lijst zijn afgegaan, waaronder het aantal cilinders. Denkt iedereen er mee te kunnen rommelen. Je blijft zelf gewoon aansprakelijk voor je auto. Deze moet gewoon aan alle voorschriften doen zoals op kenteken staat. Zelfs (bij overspuiten) de kleur moet op kenteken aangepast zijn. En de type goedkeuring in nederland gaat nogsteeds op een golf 1 maar tot 120 pk. Hier mag je met 40% over heen. Een golf 1 16s zou tot 139 pk type goedkeuring moeten hebben, maar deze zijn alleen in frankrijk geleverd, dus dat geld in nederland ook al niet. En omkeuren is zo makkelijk dat ik zelfs niemand ken die dat met zijn g60 of 20v turbo heeft gedaan. En dat is natuurlijk ook eigen verandwoording. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
hoe zit dat dan met europese regelgeving? een auto die in frankrijk goed is zou in nederland toch ook goed moeten zijn? of zou daarvoor eerst je golfje in frankrijk moeten laten keuren?
__________________
GrtZ Daniël Ik lijdt niet aan gekte, ik geniet er iedere minuut van VW Golf 1.6 Aut. uit '87 Sold VW Golf 2.0 8v GTI uit '94 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
de oettinger van Hans stond dus wel met de 136pk ( geen 139, tis geen pl of kr)op nederlands kenteken en als oettinger 16s.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#10
|
||||
|
||||
![]() ik sloop gewoon voor de apk alles er af en schroef de boel omhoog.
is effe werk maar ben je er ook in 1 keer af. daarna de boel er weer op. scheelt een hoop gezeik
__________________
Www.retro-cruisers.com |
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat blijft dan het enige risico wat je neemt. Als je een ongeval veroorzaakt en je hebt de wijzigingen bekend gemaakt aan je verzekeraar en hij gaat ermee akkoord, zal hij uitbetalen. Blijft dus over het risico om door de mand te vallen bij een grootscheepse contrôle, de grote vraag is dus even wat daar dan de consequenties van zijn. Omkeuren kan dan altijd nog, simpele rekensom dus... ![]()
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dit vind ik dan weer zo'n Autotechniek Bullshit!! Alleen omdat je motor meer vermogen heeft hoef je niet meteen opnieuw de geometrie door te rekenen of de veerconstante te bepalen... En om helemaal fancy te zijn met een dempingsfactor berekening sla je helemaal de plank mis... totaal onnodig, laat staan dat de RDW weet waar je het over hebt! Sorry, maar wat jij doet is gewoon die powerpoint sheets van dhr. Mekel of Voortman hier neer kalken... |
#13
|
||||
|
||||
![]() Is toch niet zo heel moeilijk lijkt me...
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=26109 Zucht.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Maar wat voor boete gaan ze je geven dan? En inderdaad, m'n verzekeraar betaald bij een ongeval dus gewoon uit, dus het apk- en verzekeringsprobleem bestaat niet meer. Dan resteert bovenstaande vraag.
__________________
www.dub05.com Last edited by MMgolfnut1 : 08-07-2007 at 11:18. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Je vraagt toch wat mag en wat niet mag, of zit ik er nou helemaal naast? Als jij wil rondrijden met een auto die volgens RDW en Politie niet is toegestaan enkel omdat je verzekering toch al je stomiteiten dekt, ga je gang. Ben benieuwd hoe de verzekering het op gaat lossen als je iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijdt omdat je remmen je auto niet op tijd konden laten stoppen omdat ze niet op het vermogen berekend waren, of omdat je net dat bochtje niet haalt omdat je onderstel je niet toestaat je auto onder controle te houden... Maar ach, als de verzekering betaald is het goed, toch? Kortom, je zult dus wel zo KUNNEN rondrijden, en eventuele schade wordt door de verzekering zo goed mogelijk gedekt. Maar het is niet toegestaan volgens de wet en als ze je er op controleren riskeer je een bekeuring en je auto kan zelfs in beslag worden genomen. Je zou de eerste niet zijn.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#16
|
||||
|
||||
![]() Melvin, ik weet dat jij niet meer op de HTS zit. Maar lezen is kennelijk ook niet je sterkste punt (om even in jouw krachttermen te praten, ik hou de zaken liever netter, via PB e.d.).
Ik quote even wat ik zei: Quote:
Met andere woorden, als je de auto wilt verlagen en je wilt het echt goed doen dan moet je de zaken zo aanpakken als ik omschreef. Maar ik zeg ook de RDW zal het allemaal wel op de eigen manier testen. Hoe weet ik ook niet maar niet zoals een fabrikant het aanpakt. De dempingsfactor is afhankelijk van de veerconstante. Wordt de veerconstante hoger, dan word de demper beperkt in zijn slag (als er gekeken word bij een eenzelfde kracht die bij het wiel opgenomen word). De veerconstante veranderd dus moet de dempingsfactor ook aangepast worden. Mits je even vaak in en uit wilt veren als voorheen. Vandaar dat verlagingsset ook een aangepaste dempingsfactor hebben -> de veerconstante gaat immers omhoog. Of zoals jij zegt, lekke dempers? Gewoon laten zitten, je merkt niks van de veranderde veerconstante. Wat je ook doet, je stelt de auto af naar je eigen wensen, voor zover dat haalbaar is in de praktijk. En je moet ook voldoen aan de wet. Maargoed, dat is hier niet echt interessant. Dus heb er wel weer genoeg over gezegt in dit topic. Sorry, ontopic maar weer! @ MMgolfnut1, ik neem aan dat je auto dan in beslag genomen kan worden. Omdat wat op papier staat (kentekenpapieren) niet meer klopt met de werkelijkheid. En wat je veel hoort, binnen zoveel weken terug komen met een in originele staat verkerende auto ter controle. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Lees dit maar effe. http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31510 Zoals ik al zei, het kan wel, en de verzekering bla bla bla... Als de politie je van de weg plukt en je auto in beslag neemt of naar de RDW stuurt ben je voorlopig nog niet klaar. Dus doe gewoon verstandig, bel de RDW op en zeg dat je d'r aan komt, en laat hem effe keuren. Klaar, en ben je van alle gezeik af.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#18
|
|||
|
|||
![]() Quote:
En als jij een ongeluk hebt gemaakt doordat je een bocht niet haalt, hoe kom je er dan achter dat het komt door je onderstel?? En niet door snelheid, wegomstandigheden, onoplettendheid, mede-weggebruikers etc? En als jij iemand voor de rest van z'n leven ongelukkig rijd omdat je niet meer kon remmen, wie zegt dan dat je remmen niet goed zijn? Mss was je zelf te laat, weg niet goed etc etc... Als jij 80 rijd met een VR6 motor in een originele 1.1 moet je net zo hard remmen als dat je 80 zou rijden met de originele 1.1 motor erin... Het ENIGE verschil wat je dan hebt is dat de VR6 iets zwaarder is voorin... that's all (nu wel overdreven verschil natuurlijk met 1.1 t.o.v. VR6) Wil niet zeggen dat ik vind dat je alles goed geregeld moet hebben, moet er zelf ook niet aan denken dat je een motorombouw doet en je hebt het niet goed geregeld, dan ben je gewoon onverantwoordelijk! Maar ik reageer alleen kritisch ![]() @RubenD: Heeft niks te maken met dat ik geen autotechniek meer doe... ik was dat std gezeur over geometrie en dempingsfactoren toch al zat.. ik weet hoe het werkt, ik weet wat het inhoud, maar ik vind het niet relevant bij een motorombouw. Ben benieuwd hoe jij je G2 hebt doorgerekend omdat ie verlaagd is etc, toch ook niet? Daarom... Maar het maakt ook niet uit, we houden er idd gewoon over op alles is gezegd toch! |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ok, zet het dan ook maar gelijk effe op een zuipen, want misschien rij je wel iemand kapot doordat het wegdek nat was, en niet doordat je 2,7 promille in je bloed hebt... Ik zeg alleen wat ALS het daardoor komt? Ik weet dat er genoeg mogelijke oorzaken zijn voor een ongeluk, maar er zijn ook genoeg manieren om dit aantal bij jouw auto zo laag mogelijk te houden. Eén daarvan is door hem na te laten kijken door mensen die er kritisch naar kijken en checken of alles wat jij veranderd hebt in orde is ed.. Zoals ik al zeg, ik geef enkel antwoord op de oorspronkelijke vraag. Het feit dat iedereen zo gauw de woorden RDW en motorombouw in één zin gebruikt worden begint door te draven maakt het er niet veel duidelijker op. Bouw jij zelf een andere motor in je auto, is het regel dat die door de RDW wordt nagekeken en gekeurd. Als je zelf voor een andere optie kiest moet je zelf weten, maar dit is zoals het wettelijk gezien juist is, en dat is het antwoord op de oorspronkelijke vraag: MAG HET? Mag hij zijn 16v ombouwen naar VR6 zonder dat dit problemen oplevert bij de APK. Als hij bij de APK een steekproef krijgt heeft ie een probleem, zo simpel is het. Vandaar de link die ik al eerder gaf: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=26109
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Wat moet jij er dan afslopen wat niet apk-waardig is???
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|