Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-01-2006, 15:55
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Unhappy Probleem merktekens Distributie

Ik ben bezig met een golf 2 1.3 MH.

Ik had de distributieriem op tijd gezet met de merktekens. Hij starte toen niet.
Alleen als de ontsteking veel te vroeg werd gezet kon je em lopend houden met veel gas.

Ik heb nu gekeken of de merktekens kloppen maar die kloppen dus niet.
Als de krukas poellie op tijd staat is de zuiger van de 1e cilinder allang niet meer op het bovenste dooie punt ( ook niet een klein stukje voorbij ).
Als ik de zuiger op de bovenste stand zet en de snaar er dan op doe loopt die wel. Maar dan staan de tekens niet goed.

De poellie van de dynamo zit er goed op ! Ik heb em naast een andere gehouden en de merktekens komen overeen.

Het merkteken van de nokkenas klopt trouwens wel.

Is er nou een spietje ofzo kapot van de tandriempoellie ?
Is erg lastig afstellen zo namelijk.

Last edited by saus : 31-01-2006 at 15:59.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-01-2006, 17:06
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

heb je naar het teken op je vliegwiel gekeken? Achter de dop bovenop het koppelingshuis zit een klein driehoekje (aan de bak vast) op je vliegwiel zit ergens n inkeping, DAT is je merkteken voor de eerste cilinder. De krukaspoelie moet gelijk staan met de poelie van de hulpas, en het merkteken op de nokkenas poelie, moet aan de voorzijde gelijk liggen met de bovenste rand van de cilinderkop.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #3  
Old 31-01-2006, 21:57
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

het kan gebeuren dat de merktekens op de poelie verkeerd staan. had het bij mijn passat laatst ook, alleen was het daar bij de nokkenas dat het merkteken (4Ã*5 tanden) "verkeerd" stond. is idd knap lastig
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #4  
Old 01-02-2006, 15:20
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by saus
Ik ben bezig met een golf 2 1.3 MH.

Ik had de distributieriem op tijd gezet met de merktekens. Hij starte toen niet.
Alleen als de ontsteking veel te vroeg werd gezet kon je em lopend houden met veel gas.

Ik heb nu gekeken of de merktekens kloppen maar die kloppen dus niet.
Als de krukas poellie op tijd staat is de zuiger van de 1e cilinder allang niet meer op het bovenste dooie punt ( ook niet een klein stukje voorbij ).
Als ik de zuiger op de bovenste stand zet en de snaar er dan op doe loopt die wel. Maar dan staan de tekens niet goed.

De poellie van de dynamo zit er goed op ! Ik heb em naast een andere gehouden en de merktekens komen overeen.

Het merkteken van de nokkenas klopt trouwens wel.

Is er nou een spietje ofzo kapot van de tandriempoellie ?
Is erg lastig afstellen zo namelijk.


Ik lees snaar en dynamo-poelie, wat hebben die met distributieriem te maken?
Belangrijk is de stand van krukas tov nokkenas, deze hebben hiervoor merktekens.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 01-02-2006, 20:50
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Ik lees snaar en dynamo-poelie, wat hebben die met distributieriem te maken?
Belangrijk is de stand van krukas tov nokkenas, deze hebben hiervoor merktekens.

kunt het beste de merken op het vliegwiel aanhouden
Reply With Quote
  #6  
Old 02-02-2006, 12:03
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Ik lees snaar en dynamo-poelie, wat hebben die met distributieriem te maken?
Belangrijk is de stand van krukas tov nokkenas, deze hebben hiervoor merktekens.


De stand van de krukas wordt aangegeven met het merkteken op de dynamo-poellie vandaar.

Vanmiddag maar eens naar dat vliegwiel kijken zoals gezegd is.
Ik heb alleen een sterk vermoeden dat als het vliegwiel op het juiste punte staat dat dan de dynamo-poellie niet meer op tijd staat.
En die zit vast aan de tandriempoellie en die kan er maar op 1 manier op.

Dan moet er toch iets fout zitten bij die tandriempoellie ?
Zit er een spie die de tanriempoellie op de juiste plek houdt ?
Kan die afbreken ? is dat mogelijk
Reply With Quote
  #7  
Old 02-02-2006, 12:28
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

op de tandriempoelie zit normaal gezien een klein bolleteje en in de dynamopoelie is een gaatje, zo passen ze "ineen". de kans is vrij klein dat deze afbreken. maar het kan wel zijn dat het merkteken op de dynamopoelie "verkeerd" staat tov het merkteken op het vliegwiel
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #8  
Old 02-02-2006, 15:12
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
Originally Posted by vw golf 1979
op de tandriempoelie zit normaal gezien een klein bolleteje en in de dynamopoelie is een gaatje, zo passen ze "ineen". de kans is vrij klein dat deze afbreken.


ja dat bolletje zit er gewoon nog ! nu al 10 keer gecontroleerd. En die zit gewoon goed in dat gaatje.

Quote:
maar het kan wel zijn dat het merkteken op de dynamopoelie "verkeerd" staat tov het merkteken op het vliegwiel


Hoe zou dit kunnen dan ?
Reply With Quote
  #9  
Old 02-02-2006, 15:31
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

omdat dat in de fabriek verkeerd gemerkt is dan denk ik. hou gewoon het merkteken op het vliegwiel aan dat staat altijd juist
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #10  
Old 05-02-2006, 23:11
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Vandaag dus het tandwiel van de getande riem op de krukas eraf gehaald.
Wat zit die grote bout vast zeg

Het spietje van dat tandwiel was inderdaad afgebroken en een heel stuk verplaatst.
Toch vreemd dat dat kan maar het kon ook niet anders meer
De krukas was gelukkig nog goed.

Maak morgen og wel ff een pic van dat tandwiel.
Ander tandwiel op gedaan en nu rijdt die weer prima.
Reply With Quote
  #11  
Old 06-02-2006, 12:58
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default







Beetje slechte kwaliteit ( tel he ).
Ik snap er niks van dat dat kan. Dit zat zo op het ruilblok.
Was een vermoeiend projectje met dit soort gebreken

maar hij doet het
Reply With Quote
  #12  
Old 06-02-2006, 13:25
VwPolo89's Avatar
VwPolo89 VwPolo89 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,064
Default

dat is het voornaamste dat ie het weer doet

met een ruilblok weet je natuurlijk nooit wat er allemaal mee aangevangen is
__________________
Polo 1.0 '89 Fox

-Wat niet heel is, kan ook niet stuk gaan-


Grtz Michael
Reply With Quote
  #13  
Old 06-02-2006, 13:38
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Ja ben echt zo blij dat die het nu doet !
Het is namelijk de auto van mijn meisje. Ik had echt al 3 weken gezeik aan mijn kop.

Maar nu kan die er weer tegen aan.

Echt veel aan veranderd:

- ander blok
- nieuwe waterpomp
- nieuwe distributiesnaar
- andere carb
- zowat alle pakkingen + o-ringen behalve kop en carterpan
- zgan sachs koppeling
- versnellingsbak olie
- filters
- motorolie
- ontsteking
- bougiekabels
- rode koelvloeistof
- andere brandstofpomp
- Dynamo snaar

en nog veeeel meer

Hij had binnen 2 dagen kunnen lopen.
Ik zat alleen te klooien door deze poellie.
Ze kan nu hoop ik weer ff vooruit.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-02-2006, 18:23
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by saus
Vandaag dus het tandwiel van de getande riem op de krukas eraf gehaald.
Wat zit die grote bout vast zeg

Het spietje van dat tandwiel was inderdaad afgebroken en een heel stuk verplaatst.
Toch vreemd dat dat kan maar het kon ook niet anders meer
De krukas was gelukkig nog goed.

Maak morgen og wel ff een pic van dat tandwiel.
Ander tandwiel op gedaan en nu rijdt die weer prima.


Ik had precies hetzelfde, kreeg mn ontsteking maar niet afgesteld, snapte er niks van, bij was de spie voor 80% weggeslagen, was dus een tand ofzo verschoven..
Wat loopt hij nu weer lekker zeg

Controleer tevens even of je vrijloop poelie op de waterpomp niet gaar is mocht je die erop hebben zitten (enkel bij stuurbekrachting)
Deze was bij mij kapot, dit kan dmv trillingen en rare snaarspanning nadelig zijn voor de spie op het tandwiel..
Ook bij na montage de poelie met de trillingsdemper even controleren of deze stabiel is, zoniet dat moet deze wrs vervangen worden (dure dingen 280 @ dealer).

Verder geen loc tite op de krukasbout doen, zorg er wel voor dat deze zeker goed vast zit (150 nm meen ik)




nieuwe spulletjes:

__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #15  
Old 06-02-2006, 21:29
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

gelukkig geen kromme klep
Reply With Quote
  #16  
Old 07-02-2006, 00:16
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Inderdaad gelukkig geen kromme klep. Was dan echt ziek geweest.

@ martinus83
Die is inderdaad aardig weg.
De auto van me meisje heb geen stuurbekrachtiging.
Thanx voor de tips trouwens.
Maar hoezo geen loc tite ?
Reply With Quote
  #17  
Old 04-09-2007, 19:40
patrick16v patrick16v is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 71
Default

nu weet ik ook eindelijk waar mijn probleem zit, ik kreeg ook niks goed afgesteld!! een hoop geklooi enz, slecht starten ontsteking niet goed krijgen enz enz,

ik ga morgen eerst kijken ik hou jullie op de hoogte!!
Reply With Quote
  #18  
Old 04-09-2007, 20:17
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Heb het ook gehad [Na een kop revissie]
Is ind. een hoop gezoek
Een niet waarschijnlijk iets waar je gelijk aan denkt
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum