Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-07-2007, 14:44
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Question Intercooler

Luitjes,

Ik als motor-leek vroeg me zo af op welke motoren een intercooler eigenlijk meerwaarde heeft (qua prestaties), en wat is eigenlijk het effect van een intercooler precies ??

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #2  
Old 16-07-2007, 15:06
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Koelere lucht voor de turbo = meer vermogen, kort door de bocht (bij een 1,6 TD scheeld het iets van 4 a 5pk)
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2007, 15:08
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Dus een intercooler is alleen van toepassing op een "geblazen" motor ???
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2007, 15:14
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Een intercooler is een warmtewisselaar welke vooral bij verbrandingsmotoren uitgerust met een turbolader of compressor gebruikt wordt.

Bij een turbomotor wordt de aangezogen lucht door de turbocompressor onder druk naar het inlaatspuitstuk gebracht waardoor er meer lucht naar de verbrandingsruimte gaat en de motor beter presteert. Het nadeel hiervan is wel dat als men lucht samenperst deze zal opwarmen en dus een deel van de volumeverkleining weer ongedaan maakt. Het plaatsen van koeling tussen de turbolader en het inlaatspuitstuk (de intercooler) zorgt derhalve voor een daling van de temperatuur. Met als gevolg dat de aangezogen lucht krimpt. Hierdoor kan er meer lucht in de verbrandingskamers geperst worden en dus effectief ook meer zuurstof (per eenheid lucht).



Voor een atmosferische moter is het niet echt nuttig
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2007, 15:23
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Dus een intercooler is alleen van toepassing op een "geblazen" motor ???

Juistem
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2007, 15:27
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #7  
Old 16-07-2007, 15:34
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??

Uiteraard, je zult alleen wel veel moeten aanpassen, zo zul je o.a. je compressie moeten verlagen, een uitlaat- + inlaatspruitstuk moeten bouwen, injectie (wrsch.) aanpassen, en dit alles moet geregeld worden door een systeem als DTA of Megasquirt. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden, maar veel aanpassen is het meestal wel.

Maar daar krijg je vaak ook wel een berg vermogen voor terug..
Reply With Quote
  #8  
Old 16-07-2007, 15:36
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Haha, ja dat zul je zeker wel merken. Qua vermogen zou ik het niet weten. Trekkracht is aanzienlijk meer. Er moet wel veel aangepast worden volgens mij

Je hebt een DX motor toch? Misschien dat er al mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Op een KR is heb ik het wel eens gezien
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 16-07-2007, 15:52
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??


Zoek en gij zult vinden, over het wel of niet van een turbo monteren zijn al heel veel topics geweest en discussies
Reply With Quote
  #10  
Old 16-07-2007, 16:20
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Ok, thanx voor de info heren !!!


Maar brengt het ook iets extra's om een 1800 8v te voorzien van een turbo ?? Qua pk's/Nms ??

Een G60 8v [160pk]
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum