Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-04-2007, 21:13
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Question Koelmeter staat helemaal links

Hallo,

Ik heb al vanaf het begin koelproblemen met mn 1.1 golf uit 83.
Eerst was het de waterpomp die is vervangen, ging een tijd goed zeg 6000km.
Sinds een paar weken is de temperatuur steeds vrij hoog meter staat in het midden of er iets voorbij. In stadverkeer staat hij er bijna direkt ver voorbij. Ventilator slaat wel aan hij lekt nergens en ik heb m doorgespoelt en nieuwe koelvloeistof ingedaan.
Het viel mij hierbij op dat de koelvloeistof erg zwart was, dus na 6000km.
Vanmorgen werd het probleem anders de meter is helemaal uitgevallen.
Doet helemaal niks meer alleen het waarschuwingslampje knipperd zo nu en dan.
De motor draaid wel normaal(klinkt niet anders dan anders).

Ik heb de vraagbaak er al op na geslagen maar kan ik de sensor of thermostaat uitsluiten? Als de thermostaat verwijderd wordt moet er een nieuwe O-ring in en het is pasen..... .

Ik hoop op een oplossing
mvg Auke
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2007, 23:33
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Waarschijnlijk is er niks aan de hand; als de motor gewoon goed loopt en de koelfan gewoon aangaat....
Ik denk dat je metertje in je dash het gewoon begeven heeft, ik een kwaal van Golf 1....
Ik heb een bedrijfje gespec. in Golf 1 en ik vervang ze veel..
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-04-2007, 11:27
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Waarschijnlijk is er niks aan de hand; als de motor gewoon goed loopt en de koelfan gewoon aangaat....
Ik denk dat je metertje in je dash het gewoon begeven heeft, ik een kwaal van Golf 1....
Ik heb een bedrijfje gespec. in Golf 1 en ik vervang ze veel..

Das fijn jongens,

maar hoe kunnen we verklaren dat de koelvloeistof na 6000 km al erg zwart was?
@ de topicstarter: Misschien wat olie bij de koelvloeistof gekomen? Verbruikt je motor bovenmatig veel olie misschien?
Reply With Quote
  #4  
Old 08-04-2007, 19:34
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

Koelmeter opgelost.
Het bleek dat het draadje naar de sensor was gebroken.
Dit draadje is keihard (Niewigheid denk ik).
De motor gebruikt nauwlijks olie. Iemand heeft mij gezegt dat olie en koelvloeistof niet met elkaar mengen, maar weet hier zelf niks van mischien dat iemand dat kan bevestigen of ontkrachten.
In iedergeval bedankt voor de reacties.
Als iemand nog iets weet over de koelvloeistof dan hoor ik t graag.
mvg Auke
Reply With Quote
  #5  
Old 08-04-2007, 19:42
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

wat ik weet is, dat als wanneer er olie in de koelvloeistof is, de koppakking naar de klote is.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #6  
Old 09-04-2007, 19:41
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

Ik hoop dat dat niet het geval is.
Als ie wel knapt is het kennelijk tijd om wat aan de auto te gaan doen.
Een wat grotere motor zodat het rijde op de snelweg geen straf meer is.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2007, 21:00
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

tsja... een 1.1 zal op zn minst wel veel lawaai maken denk ik, door de hoge toeren. En als je dan maar 4 versnellingen hebt, kun je t inderdaad "een straf" noemen.
Met een 1.5 motor en 4 versnellingen is het in ieder geval goed uit te houden (cruise snelheid is dan wel ongeveer 100 km/h)
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2007, 21:06
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
tsja... een 1.1 zal op zn minst wel veel lawaai maken denk ik, door de hoge toeren.


vertel mij wat, mijn 1e auto, een `79er GL was zo een 1100cc´tje, maar dan een "FA"...als hij (Auke) een grotere motor wil inbouwen, dan is een 1300cc "GF" vanwege de rechter motorsteun het meest voor de hand liggend, bij 1500cc en groter (de z.g EA 827 blokken) moet de rechtersteun verplaatst worden, daarom.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #9  
Old 09-04-2007, 21:18
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

Ja ik kan inderdaad niet verder dan 1.3, bij grotere motoren moet de motorsteun verplaatst worden. Dat is dan natuurlijk niet het enige dat veranderd moet worden bijv remmerij ed.
Met mn 1.1 4bak is het op het moment zo dat 90km de leukste snelheid is.
100 tot 110 gaat nog goed maar 120 is ergggggggg rumoerig.
Maar het is toch erg leuk om in het autotje te rijden
Reply With Quote
  #10  
Old 09-04-2007, 21:23
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

naast een "GF" kun je overigens ook een 1300cc afkomstig uit een Golf 2 nemen, is hetzelfde, motorcodes daarvan weet ik niet, maar deze kun je o.a. hier vinden.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #11  
Old 09-04-2007, 21:28
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

Ik heb een tijd zitten te denken aan een golf 2 met 1.3 5 bak als donor auto, maar het valt mij op dat die motoren stuk voor stuk de geest geven. Dit dus in tegenstelling tot dit oude beestje.
Maar dit is mijn ervaring dus als mensen anders weten of hier wel ervaring mee hebben suggesties zijn welkom.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-04-2007, 21:37
Auke's Avatar
Auke Auke is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 573
Default

type17 bedankt voor de link naar die site deze kende ik nog niet wel nuttig zo op het eerste gezicht
Reply With Quote
  #13  
Old 09-04-2007, 21:43
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

geen dank!
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum