#1
|
||||
|
||||
TDI 90pk/110pk Het verschil?
Weet misschien iemand het verschil tussen een TDI blok (uit de golf 3) met 90pk en 110pk?
Is er alleen sprake van een andere computer of is er ook verschil in de hardware van de motor-opzet. Dus waar komen die extra pk's vandaan? Alvast bedankt. |
#2
|
|||
|
|||
Zit meer dan alleen een andere ECU in bij de 110pk's
Basis verschil: 90 pk heeft een wastgate turbo (dus zonder schoepen verstelling) de 110pk heeft een VTG/VNT of hoe je het ook maar wilt noemen, een turbo met variabele schoepen verstelling. Deze zou in principe in staat zijn om minder piekdrukken te geven en meer constante druk over een groter motortoerental bereik Verstuivers zijn iets anders. de 110pk heeft namelijk verstuivers die hogere openings druk hebben. (betere verneveling, betere vermening dus ook in principe betere verbranding) Ook zit er intern ook nog wel wat verschillen in het blok. lagers,zuigers enz enz)
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there...... |
#3
|
||||
|
||||
Yep, zoals Gilex zegt, er zit redelijk wat verschil in.
Zou je met je 90pk wat meer vermogen willen, kan je 110pk verstuivers monteren. En eventueel een powerbox, of nog beter, een chip. Dan heb je mooi wat pk's meer!
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#4
|
||||
|
||||
20 pk toch??!!
hahaha flauw Sander foei |
#5
|
|||
|
|||
Chip en 110pk verstuivers levert meer op dan 20 pk :P
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there...... |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
ff off-topic vraagje maar wat kan je dan aan een 110 pk doen?? |
#7
|
||||
|
||||
Die turbodruk kan je opschroeven. En daar kan natuurlijk ook een chip in, of een powerbox op.
Turbodruk van een 90pk kan je ook verhogen. Maar dan moet je al een metertje hebben en een bleedvalve.
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#8
|
|||
|
|||
Bij de 110 pk kan je ook andere verstuivers plaatsen bijv van een Transporter TDI (.207) en chip.
In beide gavallen kan je ook voor speciale "tunings verstuivers"gaan van bijv Fratelli of de PP 520 of 764 En in combinatie met ook bijvoorbeeld een aangepaste turbo, en pomp aanpassing (andere plunjer) kan je in de buurt van een 180pk uit komen met beide versies. Hou wel rekening met een vliegwiel/koppeling die zullen het flink zwaar krijgen bij zulke vermogens toenames
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there...... |
#9
|
||||
|
||||
180 klinkt goed
maar dat zal niet voor de kleine portomonee zijn |
#10
|
|||
|
|||
Ik noem 180 als uitgangs punt, meer kan ook hoor, Ken er verschillende die uit een 90pk basisblok meer dan 200 halen. En ook uit de 110 pk meer dan 200pk.
Maar dan spreek je inderdaad over redelijk flinke bedragen idd Wat ik nog niet genoemd heb wat dan eigenlijk ook zal moeten is aanpassingen aan het hele inlaattraject en de uitlaatlijn. Golf 3 heeft namelijk maar een melkpakje als IC en zeker bij hoger vermogens is een goede FMIC aan te raden. En om de turbo ook vrij spel te geven een iets grotere uitlaatlijn diameter
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there...... |
#11
|
||||
|
||||
maar een normaal blok kan je makkelijk even voorzien van andere verstuivers?
en wat is met alleen dat je vermogenstoename dan? (ongeveer) of is het niet verstandig om alleen dit te doen? |
#12
|
||||
|
||||
Ik zou het laten doen. Je kan je oude dan inruilen voor ruilverstuivers. Heb je ook nog korting
Vermogenstoename ergens tussen de 10 tot 20pk denk ik. Anders ga je eerst voor een powerbox. Lekker goedkoop, voor 100 euro heb je zo'n 20pk méér. En natuurlijk wat meer rook
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
heb er al 1 geschakkeld dus kan kiezen 110 of +- 140 |
#14
|
||||
|
||||
140pk? Jij hebt een 110pk blok zeker?
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
jup |